Raildempers Brabantroute verminderen geluidsoverlast

Op de Brabantroute tussen Dordrecht en Venlo worden de komende maanden op diverse plekken in het spoor raildempers geplaatst om de geluidsoverlast van voorbijrijdende treinen te verminderen. In totaal gaat het om ongeveer honderdduizend raildempers die grotendeels met de hand worden gemonteerd.

Raildempers zijn een soort stalen blokken met kunststof die met clips aan de zijkant van een spoorstaaf worden aangebracht. Ze verlagen het geluid van passerende treinen met gemiddeld zo’n drie decibel.

Plaatsing raildempers

De eerste blokken zijn begin dit jaar al geplaatst in Helvoirt. Op dit moment worden er raildempers geplaatst in Dordrecht, Tilburg, Dorst en Gilze-Rijen. De komende maanden volgen dan nog Breda, Oisterwijk, Best, Oirschot, Horst aan de Maas, Venlo, Lage Zwaluwe, Oosterhout en Helmond.

In totaal gaat om meer dan 15 kilometer spoor dat wordt voorzien van raildempers. Om het treinverkeer niet te hinderen, gebeurt de montage met name in de nacht. Bewoners worden hierover tijdig geïnformeerd omdat de werkzaamheden hinder kunnen veroorzaken in de omgeving.

Robuuste Brabantroute

De plaatsing van de raildempers is onderdeel van de aanpak Robuuste Brabantroute. Daarin werken de provincies Noord-Brabant en Limburg samen met het Rijk, ProRail en gemeenten aan een veilige, slimme en duurzame afwikkeling van het spoorvervoer over de Brabantroute van Moerdijk tot Venlo.

In het kader van hetzelfde project is eerder al de spoorwegveiligheid vergroot door meer seinen te voorzien van het beveiligingssysteem ATB Vv. Los van het project Robuuste Brabantroute wordt een deel van de honderdduizend raildempers geplaatst in directe opdracht van de gemeenten Haaren, Oosterhout en Helmond.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.