![maasvlakte-luchtfoto-hbr-aeroview-2018[1] Maasvlakte, foto: Aeroview / Havendrijf Rotterdam](https://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2019/01/maasvlakte-luchtfoto-hbr-aeroview-20181-480x270.jpg)
Spoorvervoer op Maasvlakte 2 groeit, maar nog niet hard genoeg
Maasvlakte Foto: Aeroview / Havenbedrijf Rotterdam
Sinds de aanleg van Maasvlakte 2 is het aandeel van het goederenvervoer per spoor in dat nieuwe havengebied toegenomen, vergeleken met het wegvervoer en vervoer over water. In 2015 was het aandeel spoorgoederenvervoer nog 3 procent. Dat groeide naar 6 procent in 2016 en naar 8 procent in 2017. Die groei is nog niet afdoende om de beoogde verschuiving in modaliteit te bereiken: minder vervoer over de weg en meer per spoor en schip.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Er zijn eigenlijk nog te veel andere bottlenecks: het derde spoor in Duitsland, het tweede spoor bij Dulken, Brabantroute is vol. De procedures om dit aan te pakken duren veel te lang. Het spoor is ook nog niet berekend op treinen van 740 meter.