Vervoer over Betuweroute vorig jaar gegroeid

Het vervoer via de goederenspoorlijn Betuweroute is vorig jaar gestegen, na twee achtereenvolgende jaren van achteruitgang. Het aantal treinen steeg met 17 procent tot 23.950.

Het beste jaar voor de Betuweroute tot nu toe was 2014 toen er 25.100 treinen over de goederenspoorlijn tussen Nederland en Duitsland reden. Dat aantal nam in 2015 af tot tot 22.900 en in 2016 tot 20.400, het laagste aantal in de afgelopen zeven jaar.

Derde spoor

Bouwwerkzaamheden aan de verbinding met Oberhausen, ofwel de aanleg van het derde spoor in Duitsland, waren de belangrijkste reden voor de achteruitgang. Een en ander blijkt uit de uitgave ‘Spoor in cijfers 2018’ van het informatiecentrum Rail Cargo, dat zich baseert op cijfers van ProRail.

Vorig jaar hoefde de Betuweroute minder vaak gestremd te worden vanwege de bouwwerkzaamheden. Bovendien gebruikten meer treinen de verbinding via Meteren, mede dankzij de nieuwe spoorlijn Zaltbommel-Meteren, die in oktober 2016 in gebruik werd genomen. Van het totale grensoverschrijdende verkeer in Nederland ging vorig jaar 45 procent via de Betuweroute, een toename met 8 procent vergeleken met 2016.

Stremmingen

Sinds de opening van de goederenspoorlijn in 2007 groeide het aantal treinen tot 2015 gestaag met ongeveer 5.000 per jaar. Het werk aan de spoorlijn ten behoeve van het derde spoor in Duitsland heeft echter voor een trendbreuk gezorgd. Vooral in 2016 was het aantal stremmingen groot.

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat het aantal treinen na de ingebruikname van het derde spoor weer fors gaat groeien. De prognose voor 2025 geeft een bandbreedte van 34.500 tot 37.500 treinen aan. Vijf jaar later zou dat toegenomen moeten zijn tot maximaal 43.000 treinen.

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

2 reacties op “Vervoer over Betuweroute vorig jaar gegroeid”

Pat Rick|15.10.18|15:34

Welke invloed heeft het verlengen van de treinlengte tot 740 meter?

Het derde spoor is iets wat al bij de bouw van de Betuwelijn had moeten zijn opgeleverd. Goed om te zien dat men hier toch 15 jaar later grote voortgang heeft.

René Valk|16.10.18|11:36

Misschien interessant om eens een vergelijk te maken met het aantal dagen dat de betuwe route beschikbaar was

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.