Platte kar ontspoord op Kijfhoek

Treindienstleider en werkplekbeveiliger maakten fouten bij ongeluk Kijfhoek

Een incident op rangeerterrein Kijfhoek waarbij op vrijdag 15 juni een platte kar ontspoorde, is het resultaat van fouten van de treindienstleider van ProRail en een werkplekbeveiliger van een aannemer. Een ketelwagon rolde tijdens het heuvelen tegen een platte kar aan, die vervolgens ontspoorde. De spoormedewerkers weken volgens ProRail beiden ‘gelijktijdig abusievelijk af van de procedures’. Dat zijn de bevindingen van een voorlopig rapport van de spoorbeheerder.

Het ongeluk gebeurde om half 9 ’s ochtends tijdens een buitendienststelling. Een ketelwagon rolde tijdens het heuvelen tegen een platte kar aan. De platte kar is ontspoord en raakte licht beschadigd. In de ketel zat de brandbare stof styreen, de grondstof voor piepschuim. De ketel liep geen schade op. De remmen van het heuvelsysteem, die wagons die naar beneden rollen afremmen, werkten naar behoren.

Fouten

Er vielen geen gewonden en was geen gevaar voor de omgeving. Wel zijn er menselijke fouten gemaakt. De werkplekbeveiliger van de spooraannemer weken bij het plaatsen van de platte werkkar (lorrie) af van de werkplekbeveiligingsinstructie. Volgens deze instructie moet er een fysieke veiligheidsmaatregel worden genomen als een lorrie op het spoor wordt geplaatst. Normaal zorgt deze maatregel ervoor dat er geen wagons van de heuvel op de verdeelsporen terechtkomen, omdat het een wissel ‘klemt’. Omdat deze maatregel niet was genomen, kon de ketelwagon op het spoor van de platte kar terechtkomen.

Tegelijkertijd geldt een procedurele maatregel voor de treindienstleider: op het moment van de werkzaamheden had hij geen wagons de heuvel af mogen leiden. De treindienstleider heeft dit per ongeluk toch gedaan. ProRail heeft intussen een maatregel genomen, waardoor dit simpelweg niet meer kan. De bediening blokkeert nu de mogelijkheid om tijdens werkzaamheden een trein het sorteerterrein op te sturen. De oplossing is getest en wordt toegepast.

Onderzoek

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) was na het incident ter plaatse en is betrokken geweest bij het opstarten van het onderzoek door ProRail. ILT ziet geen aanleiding om een eigen analyse van het incident te starten. Het onderzoek van ProRail is nog niet afgerond.

In januari 2011 ontstond een grote ethanolbrand op het rangeerterrein toen een aantal goederenwagons tegen elkaar botsten. Het bleef toen lange tijd onduidelijk welke stof vlam had gevat. Bewoners uit de omgeving werden uit voorzorg geëvacueerd. ProRail en Keyrail kregen boetes opgelegd.

Lees ook:

Tonnen boete voor ProRail en Keyrail voor brand op Kijfhoek

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.