
Gedifferentieerd rijden goederentreinen heeft niet altijd gewenste effect
Het op specifieke plaatsen verlagen van de maximumsnelheid voor goederentreinen, ofwel gedifferentieerd rijden, heeft lang niet altijd een positief effect op de trillingen die vrijkomen. Dat blijkt uit een analyse van ingenieursbureau DGMR dat in opdracht van spoorbeheerder ProRail is uitgevoerd. Omdat het aantal klachten over trillingsoverlast de laatste jaren toeneemt, wil staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoeken of trillingen door het spoor kunnen worden verminderd.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Bij de aanleg van kunstwerk 56 in de ringweg 10 om Amsterdam hebben de treinen max 40 km/h gereden. De reden was dat wij de grootste druk op het spoor wilden hebben om holle ruimte die bij het hijen kunnen ontstaan direct weer dicht te drukken. De theorie was dat het wiel uit een oneindig veel platte kantjes bestaat en bij hogere snelheid de volledige druk alleen op de puntjes uitgeoefend gaat worden. Maar ik weet: meten is weten, gissen doet missen en niet goed richten is er naast ….