IJzeren Rijn Budel Weert Hamont goederenvervoer Foto: Hollandse Hoogte.

Vlaanderen en Duitsland pleiten voor heropening IJzeren Rijn

Het aloude plan voor een nieuwe IJzeren Rijn wordt nieuw leven ingeblazen. Verkeersministers van Vlaanderen en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen hebben vorige week Nederland opgeroepen om de ‘IJzeren Rijn uit het slop te trekken’.

Ze hopen Nederland deze keer wél aan hun zijde te krijgen. Dat meldt het Belgische dagblad De Tijd.

Spoorverbinding

Eind negentiende eeuw liep er een spoorverbinding van België naar Duitsland, via Nederlands Limburg. Sinds begin jaren negentig wordt deze verbinding niet meer gebruikt. Zonde, vinden de twee initiatiefnemers. Nederlands heeft er minder problemen mee.

Al jaren wordt gesproken over het creëren van een nieuwe variant van deze voormalige treinroute. Het zou een goede verbinding vormen tussen het Antwerpse havengebied en het Ruhrgebied, dat ligt in Noordrijn-Westfalen.

Plannen

Deze route moet echter over Nederlands grondgebied. Eerdere plannen sneuvelden elke keer. In januari 2018 werd een andere variant geopperd. Daarbij gaat de lijn niet bij Venlo de grens over, maar bij Roermond. Daarmee wordt een natuurgebied niet doorkruist en worden de kosten ook fors gedrukt.

De Nederlandse staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft zich donderdag niet uitgesproken over de IJzeren Rijn. Eerder dit jaar gaf ze aan niets te zien in een nieuwe IJzeren Rijn, omdat de kosten volgens haar hoger zijn dan de baten.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van SpoorPro en Nieuwsblad Transport.

5 reacties op “Vlaanderen en Duitsland pleiten voor heropening IJzeren Rijn”

Cornelius Koelewijn|13.03.18|21:27

Nederland blijft maar op de rem trappen, bang als ze zijn voor de aantasting van de Betuweroute en voor de bewoners die langs de lijn wonen. Bovendien wordt in NL nogal hysterisch gedaan over spoorgoederenvervoer.
Al eerder gezegd: NS had nooit zo dom moeten zijn het goederenvervoer over deze lijn te stoppen (1994!), dan had er nu geen haan naar gekraaid.

G Wold|13.03.18|23:51

In !994 was al duidelijk dat NS geen goederenvervoer zou mogen uitvoeren en is dat dus privaat geworden… Dus Cornelius Koelewijn verklaar je nader….

G Wold|13.03.18|23:52

Cornelius Koelewijn, In 1994 mocht NS het goederenvervoer niet meer uitvoeren en werd dit privaat, dus verklaar je nader waarom dit dom is van NS… Volgens mij is dit een overheidsaangelegenheid.

Cornelius Koelewijn|14.03.18|17:45

Het zit even anders. NS mocht het goederenvervoer wel uitvoeren, maar had er geen zin meer in. Men stootte het kleinschalig vervoer af. De privatisering had er niets mee te maken.
Het gezeur over natuurgebieden is van nog latere datum.

Hans Westerink|16.03.18|14:18

“Daarbij gaat de lijn niet bij Venlo de grens over, maar bij Roermond.” ==> andersom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.