Vlaanderen en Duitsland pleiten voor heropening IJzeren Rijn
Nederland, IJzeren Rijn, 11 juli 2017
Dood spoor over verdwenen roemruchte spoorlijnen, de ijzeren rijn. De IJzeren Rijn gaat slechts enkele kilometers door het Brabantse land. In 1953 stopte de dienstregeling en werd het stil bij station Budel-Schoot. De spoorlijn gaat vervolgens in een rechte lijn richting Budel-Schoot, door een uitgestrekt natuurgebied van bos, heide en zandverstuivingen.
Foto: Dolph Cantrijn/Hollandse Hoogte
Het aloude plan voor een nieuwe IJzeren Rijn wordt nieuw leven ingeblazen. Verkeersministers van Vlaanderen en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen hebben vorige week Nederland opgeroepen om de ‘IJzeren Rijn uit het slop te trekken’.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Nederland blijft maar op de rem trappen, bang als ze zijn voor de aantasting van de Betuweroute en voor de bewoners die langs de lijn wonen. Bovendien wordt in NL nogal hysterisch gedaan over spoorgoederenvervoer.
Al eerder gezegd: NS had nooit zo dom moeten zijn het goederenvervoer over deze lijn te stoppen (1994!), dan had er nu geen haan naar gekraaid.
In !994 was al duidelijk dat NS geen goederenvervoer zou mogen uitvoeren en is dat dus privaat geworden… Dus Cornelius Koelewijn verklaar je nader….
Cornelius Koelewijn, In 1994 mocht NS het goederenvervoer niet meer uitvoeren en werd dit privaat, dus verklaar je nader waarom dit dom is van NS… Volgens mij is dit een overheidsaangelegenheid.
Het zit even anders. NS mocht het goederenvervoer wel uitvoeren, maar had er geen zin meer in. Men stootte het kleinschalig vervoer af. De privatisering had er niets mee te maken.
Het gezeur over natuurgebieden is van nog latere datum.
“Daarbij gaat de lijn niet bij Venlo de grens over, maar bij Roermond.” ==> andersom