Goederentrein Nunner Logistics

Eerste containertrein vertrekt woensdag vanuit Amsterdam naar China

Vanuit de Amsterdamse haven vertrekt woensdag de eerste directe containertrein naar de Chinese stad Yiwu. Deze spoordienst sluit aan op het One Belt, One Road-programma van de Chinese overheid. Dit programma richt zich op een grootschalige herintroductie van de Zijderoute, die eeuwenlang de belangrijkste doorvoerhaven tussen Europa en Azië vormde.

De trein legt 11.000 kilometer af in 16 dagen en biedt daarmee een snel, goedkoop en milieuvriendelijk transport-alternatief tussen Nederland en China. De nieuwe treinverbinding is een initiatief van Nunner Logistics. De logistiek dienstverlener speelde in op de toenemende vraag van goederentransport van en naar China. Vervoer per trein is sneller dan per schip en goedkoper dan luchtvaart-transport.

Behoefte markt

Directeur Erwin Cootjans van Nunner Logistics: “We zien dat de markt behoefte heeft om sneller over producten te beschikken. Er gaat gigantisch veel luchtvracht op en neer tussen Europa en Azië, waardoor er sprake is van ondercapaciteit. Normaal gesproken zeggen we dat railvervoer sneller is dan vervoer per schip en langzamer dan luchtvracht. Nu is het bijna sneller dan luchtvracht voor een fractie van de kosten.”

“Vanuit China zullen we veel elektronica, speelgoed, kleine snuisterijen en auto-onderdelen vervoeren. Andersom zal er een grote vraag zijn naar kindervoeding, luxe textielproducten, hoogwaardige elektronica en ook auto-onderdelen.”

(Tekst loopt verder onder afbeelding)
De bestemmingen van NunnerDe verschillende Zijderoutes. Bron: Nunner Logistics

Spoorverbinding

Voor de spoorverbinding werkt Nunner Logistics samen met Rail Cargo Operator, TMA Logistics en Havenbedrijf Amsterdam. Rail Cargo Operator verzorgt het vervoer en TMA Logistics is eigenaar van de terminal waar alle goederen worden verzameld om per trein te worden vervoerd. “De TMA terminal is een trimodale terminal waar producten per spoor, per schip en per vrachtwagen worden aan- en afgevoerd. Er komen bijvoorbeeld ook spullen vanuit Engeland via shortsea. Alle goederen worden bij de terminal verzameld en gaan van daaruit direct per trein naar Yiwu.”

Nunner Logistics verzorgt al treindiensten vanuit andere delen van Nederland en België via het Duitse Neuss naar China. Daar komt de rechtstreekse verbinding van Amsterdam naar Yiwu vanaf woensdag bij. Het transportbedrijf verzorgt daarnaast al jaren spoordiensten van Neuss naar Rusland, Kazachstan en Turkmenistan.

“De goederen die richting Yiwu gaan, zijn veelal bestemd voor bedrijven in de regio van deze stad. Ook gaan een aantal goederen per truck richting Shanghai dat ongeveer 290 kilometer van Yiwu ligt.” Nunner start woensdag met één treindienst per week, maar Cootjans verwacht dat dit al snel zal uitbreiden naar twee à drie diensten per week.

Lees ook:

Banner Silk Road Gateway Poland

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.