Het verzakte spoor in Duitsland, foto: Benedikt Spether

Spoor Karlsruhe-Basel weer open, sector wil financiële vergoeding

De spoorlijn tussen Karlsruhe en Basel is deze week heropend, na bijna twee maanden van versperringen en beperkte beschikbaarheid op de belangrijke noord-zuidas door Europa. Naar verwachting zal het even duren voordat het spoorgoederenvervoer weer op schema ligt. Dertig partijen uit de spoorsector en logistieke wereld stuurden vorige week vrijdag een brandbrief naar de Europese Commissie en alle Europese ministeries van transport. In deze brief eisen zij onder andere financiële vergoeding.

Het zal niet makkelijk zijn om weer als gewoonlijk te opereren, zei Hupac, een vooraanstaande intermodale vervoerder op de corridor. Het bedrijf nam vorige week meerdere maatregelen om diensten zo snel mogelijk te kunnen hervatten. “De prioriteit gaat uit naar treinen die ernstig vertraagd zijn. Een aantal treinen op alternatieve routes is afgelopen weekend gecancelled, om locomotieven en wagons een frisse start te bieden.”

Vergoeding

Dertig partijen vragen om onmiddellijke financiële steun voor de getroffen spoorbedrijven en andere spelers in de transportindustrie, inclusief de gebruikers. In de brief aan de Europese Commissie stellen zij: “Om het proces van financiële compensatie te versnellen, moeten de Duitse autoriteiten zo snel mogelijk verhelderen wie er verantwoordelijk is voor de Rastatt-calamiteit.” Bovendien suggereren ze dat extra kosten die gemaakt zijn vanwege omleidingen niet opgenomen hadden mogen worden in de gebruiksvergoeding die door spoorbedrijven is betaald. Spoorinfrastructuurbeheerders zouden een financiële stimulans moeten hebben om passende vergoedingen te kunnen bieden in situaties als de versperring rond Rastatt.

“De schade is enorm; denk aan verlies aan opbrengsten, hogere kosten en ontevreden klanten”, zei Hupac. “De sector heeft dringend hulp nodig om deze klap te verwerken. In de laatste weken zijn we bezig geweest met crisismanagement om de klant continuïteit te bieden. Maar we moeten uiteraard ook kijken naar zaken als aansprakelijkheid en financiële vergoeding.”

In de brief worden ook voorstellen gedaan om een ‘ramp van Rastatt-formaat’ te voorkomen, doelend op de duur van de herstelwerkzaamheden en de impact hiervan op het internationale treinverkeer. Voor een traject waar dagelijks gemiddeld tweehonderd goederentreinen rijden moeten standaard alternatieve routes beschikbaar zijn met een capaciteit van ten minste 75 procent van het normale volume. Interoperabiliteit op het Europese spoornetwerk moet worden verbeterd, met het oog op taalobstakels, ECTS, operationele regelgeving en veiligheid certificering. Verder worden suggesties gedaan voor een sterker gezamenlijk management van de corridor, met passende middelen om het verkeer te leiden en capaciteit te optimaliseren in het geval van een calamiteit.

Ramp voor spoorgoederenveroer

Op 12 augustus stortte een deel van de nieuwe Rastatt-tunnel in Duitsland in. Het spoor boven de tunnel raakte hierdoor ernstig beschadigd. De gevolgen voor het spoorgoederenverkeer waren enorm. Het Karlsruhe-Baseltraject vormt een belangrijk onderdeel van de noord-zuidverbinding tussen de havens van Rotterdam, Hamburg en Antwerpen en Zwitserland en Italië. Omleidroutes kwamen langzaam op gang en boden beperkte capaciteit. Het gevolg waren enorme vertragingen en een opstapeling van goederen die niet konden worden geleverd.

Het traject zou gesloten blijven tot 7 oktober, maar op 14 september maakte Deutsche Bahn bekend dat de werkzaamheden vijf dagen eerder afgerond werden dankzij de optimalisering van personeel en machines. Dit zorgde voor een betrekkelijke opluchting, aangezien de schade toenam met elke dag dat de lijn dicht was. Volgens Hans-Willem Vroon van lobbyorganisatie Railgood liep de schade in het begin op tot vijf miljoen euro per week.

“In de eerste weken kampten onze partners met ernstige operationele problemen, die leidden tot vertragingen van soms enkele dagen. In de laatste weken werd de situatie beter. We waren in staat in toenemende mate alternatieven te bieden via omleidingen, de binnenvaart en bruggen door de Alpen naar Basel en Singen. Het feit dat het traject vijf dagen eerder open is gegaan heeft voor meer opluchting gezorgd”, zei Hupac.

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.