Karl Gheysen, operationeel directeur van Europese regio van KZT Express

‘China wil dat Zijderoute ook voor Europa succesverhaal wordt’

China gaat Europa niet overnemen en leegplunderen met behulp van de Nieuwe Zijderoute. China is er juist bij gebaat dat deze spoorverbinding tussen het Europese en Aziatische continent voor beide partijen een succesverhaal wordt. Dat stelde Karl Gheysen, operationeel directeur van KZT Express voor Europa, donderdag tijdens het congres de Nieuwe Zijderoute in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Gheysen werkt in opdracht van de overheid van Kazachstan aan de Khorgos Gateway, een van de knooppunten op de Nieuwe Zijderoute.



De Nieuwe Zijderoute is het grootste infrastructurele project ooit. Het betreft de aanleg van havens, spoorlijnen, oliepijpleidingen en andere infrastructuur in ongeveer 65 landen. China heeft honderden miljarden vrijgemaakt voor dit project met als doel om haar economie beter aan te sluiten op die van de rest van de wereld.

Wereldhandel

Gheysen: “De Zijderoute gaat om al die kleine punten die verbonden worden met elkaar. Het gaat niet over die containers of over het transport. Transport is slechts het middel. China wil meer invloed, wil meer actieve deelname in de wereldhandel.” De operationeel directeur wijst erop dat de Zijderoute de continenten China, India, Europa, Rusland en Afrika met elkaar verbindt. “75 procent van wereld woont in het gebied waar de Chinezen nu aan het werk zijn. Het gaat dus niet enkel om transport, het gaat om veel meer.”

“Soms vragen mensen aan mij: hoe gaan we om met Trump en Amerika? China ligt hier echt niet wakker van. Zij zeggen: laat ons meespelen met 75 procent van de wereldbevolking. Dan heeft Trump 25 procent.” Daarmee wijst Gheysen op het gat waar China in is gesprongen nu Trump een zekere mate van protectionisme heeft opgeworpen met ‘Amerika First’. Volgens hem maakt China zich juist hard voor open wereldhandel. 

In diverse Europese landen, waaronder ook in Nederland werd er wat twijfelachtig gereageerd over de grote infrastructurele plannen van China en de beweegredenen daarachter.

Buitenlandse markt

“Soms wordt er geroepen dat China ons komt overnemen, maar dat is niet zo. China komt meespelen en het transport helpt daarbij”, aldus Gheysen. 

“Vandaag gaan al meer dan vijftig procent van de treinen vol terug naar China. En dat is ook de bedoeling van China. Zij willen niet dat de treinen leeg teruggaan. Ze willen dat Europa zich blijft ontwikkelen. Ze willen ons niet overnemen en leegplunderen, want als ze dat doen dan is China zijn buitenlandse markt kwijt. Dus China gaat wel actief deelnemen om er een succesverhaal van te maken.”

“De Nieuwe Zijderoute die China met Europa verbindt is een feit. De volumes zijn er en ze worden alleen maar groter”, zo besluit Gheysen zijn presentatie. We hebben al meer dan duizend treinen die in Nederland aankomen. En ze gaan al voor meer dan de helft vol terug naar China en zal alleen maar groeien. Het is een wereld van kansen voor firma’s die aan export doen.”

Zijderoute

De Zijderoute verwijst van oudsher naar de handelsroutes tussen Europa, het Midden-Oosten en China die van de klassieke oudheid tot in de middeleeuwen werden gebruikt. Over de route werd – zoals de naam al zegt – zijde vervoerd maar ook parels, specerijen en paarden. Nederland maakt al onderdeel uit van de Nieuwe Zijderoute, want sinds 2015 is er een spoorverbinding tussen de haven van Rotterdam en Peking. In Nederland willen diverse regio’s graag een aansluiting op de spoorverbinding richting China. Het congres de Nieuwe Zijderoute werd georganiseerd door Nieuwsblad Transport.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.