Goederentrein, spoorlijn, Betuweroute, foto: @Jan van der Vaart

Spoorgoederenvervoer Rotterdam-Genua met 1,8 procent gegroeid

Het spoorgoederenvervoer op de verbinding Rotterdam-Genua, een van de belangrijkste Europese spoorcorridors, is in 2016 met 1,8 procent gegroeid. Dit is een toename van bijna 170.000 internationale goederentreinen. De afgelopen jaren heeft het vervoer van goederen per spoor stevige concurrentie van het vervoer per weg en water. Het aandeel van spoorgoederenvervoer vanuit de Noordzeehavens via Zwitserland naar Italië steeg met 6,8 procent, terwijl het vervoer per weg afnam met 3,4 procent.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Spoorgoederenvervoer Rotterdam-Genua met 1,8 procent gegroeid”

Theo Van Riet|02.06.17|14:27

eventjes de getallen nazien:

Het spoorgoederenvervoer op de verbinding Rotterdam-Genua, een van de belangrijkste Europese spoorcorridors, is in 2016 met 1,8 procent gegroeid. Dit is een toename van bijna 170.000 internationale goederentreinen.

Indien 1,8 procent 170.000 goederentreinen zijn, dan is 1% ongeveer 100.000 treinen. Het totaal (100%) aantal treinen jaarlijks tussen Rotterdam en Genua is dan 100.000 maal 100 is 10.000.000 per jaar….onmogelijk.

mvg,
Theo van Riet

G Winkel|07.06.17|23:05

De haven van Genua rekent de vervoersgroei in TEU!

TEU = twenty (foot) equivalent unit. Een standaard container van 20 foot of 6 meter. Een container van 12 meter geldt dus als 2 TEU. Er passen 1 of 2 containers op een wagon. Reken 52 x 6 meter (of meer) + de nodige ruimte tussen de wagons = bovengenoemde trein van 740 meter.

170.000 TEU / 340 dagen = 500 TEU per dag = circa 10 treinen per dag. Klinkt dan niet als de 1,8% toename maar als totaal na de groei.

Met vriendelijke groet,
Dick.

G Winkel|09.06.17|23:13

http://www.railfreight.com

Rhine-Alpine rail freight corridor could see longer trains by 2021
Published on 02-06-2017..

Longer freight trains could be operating on the vital Rhine-Alpine rail freight corridor by 2021, building on the ‘booming success’ of the route which saw nearly 170,000 international freight trains operate in 2016, European ministers have heard..

Dus wel degelijk internationale treinen, in totaal op alle vertakkingen van het netwerk zo’n 500 treinen per dag in alle richtingen.

D.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorgoederenvervoer Rotterdam-Genua met 1,8 procent gegroeid | SpoorPro.nl
Goederentrein, spoorlijn, Betuweroute, foto: @Jan van der Vaart

Spoorgoederenvervoer Rotterdam-Genua met 1,8 procent gegroeid

Het spoorgoederenvervoer op de verbinding Rotterdam-Genua, een van de belangrijkste Europese spoorcorridors, is in 2016 met 1,8 procent gegroeid. Dit is een toename van bijna 170.000 internationale goederentreinen. De afgelopen jaren heeft het vervoer van goederen per spoor stevige concurrentie van het vervoer per weg en water. Het aandeel van spoorgoederenvervoer vanuit de Noordzeehavens via Zwitserland naar Italië steeg met 6,8 procent, terwijl het vervoer per weg afnam met 3,4 procent.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Spoorgoederenvervoer Rotterdam-Genua met 1,8 procent gegroeid”

Theo Van Riet|02.06.17|14:27

eventjes de getallen nazien:

Het spoorgoederenvervoer op de verbinding Rotterdam-Genua, een van de belangrijkste Europese spoorcorridors, is in 2016 met 1,8 procent gegroeid. Dit is een toename van bijna 170.000 internationale goederentreinen.

Indien 1,8 procent 170.000 goederentreinen zijn, dan is 1% ongeveer 100.000 treinen. Het totaal (100%) aantal treinen jaarlijks tussen Rotterdam en Genua is dan 100.000 maal 100 is 10.000.000 per jaar….onmogelijk.

mvg,
Theo van Riet

G Winkel|07.06.17|23:05

De haven van Genua rekent de vervoersgroei in TEU!

TEU = twenty (foot) equivalent unit. Een standaard container van 20 foot of 6 meter. Een container van 12 meter geldt dus als 2 TEU. Er passen 1 of 2 containers op een wagon. Reken 52 x 6 meter (of meer) + de nodige ruimte tussen de wagons = bovengenoemde trein van 740 meter.

170.000 TEU / 340 dagen = 500 TEU per dag = circa 10 treinen per dag. Klinkt dan niet als de 1,8% toename maar als totaal na de groei.

Met vriendelijke groet,
Dick.

G Winkel|09.06.17|23:13

http://www.railfreight.com

Rhine-Alpine rail freight corridor could see longer trains by 2021
Published on 02-06-2017..

Longer freight trains could be operating on the vital Rhine-Alpine rail freight corridor by 2021, building on the ‘booming success’ of the route which saw nearly 170,000 international freight trains operate in 2016, European ministers have heard..

Dus wel degelijk internationale treinen, in totaal op alle vertakkingen van het netwerk zo’n 500 treinen per dag in alle richtingen.

D.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.