Goederentrein, spoorlijn, Betuweroute, foto: @Jan van der Vaart

Spoorgoederenvervoer Rotterdam-Genua met 1,8 procent gegroeid

Het spoorgoederenvervoer op de verbinding Rotterdam-Genua, een van de belangrijkste Europese spoorcorridors, is in 2016 met 1,8 procent gegroeid. Dit is een toename van bijna 170.000 internationale goederentreinen. De afgelopen jaren heeft het vervoer van goederen per spoor stevige concurrentie van het vervoer per weg en water. Het aandeel van spoorgoederenvervoer vanuit de Noordzeehavens via Zwitserland naar Italië steeg met 6,8 procent, terwijl het vervoer per weg afnam met 3,4 procent.

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu besprak deze week met haar collega’s uit Italië, Zwitsersland, Duitsland en België in Leipzig wat nodig is om de stijgende lijn in het spoorgoederenvervoer door te trekken. Zo moet de invoering van langere treinen voor een belangrijke toename van de capaciteit op het spoor zorgen. Op de spoortop kwamen onder andere plannen aan bod om vanaf 2021 treinen van 740 meter lang tussen Rotterdam en Genua te laten rijden, dat is 200 meter langer dan waar nu mee wordt gereden.

Afspraken

Dijksma: “De groei van het spoorgoederenvervoer is belangrijk voor de sector en dus onze economie. Maar als je dan ook nog weet dat een trein gemiddeld 52 keer zoveel vervoert als een vrachtwagen en tot 80 procent minder broeikasuitstoot leidt, tel dan ook die milieuwinst eens uit.”

Op een speciale spoortop onder Nederlands voorzitterschap werden door de Europese ministers vorig jaar afspraken gemaakt die het vervoer per spoor aantrekkelijker moeten maken. Zo moet de uitwisseling van informatie tussen vervoerders, verladers en infrabeheerders verbeteren. Het afgelopen jaar is daarom geïnvesteerd in ‘track en trace’-voorzieningen op rijdende treinen. Nu wordt bekeken hoe informatie over de verwachte tijd van aankomst tussen de verschillende treinen, de infrastructuurbeheerders en terminals in de verschillende landen zo vroeg mogelijk gedeeld kan worden.

Omwonenden

Dijksma zet zich namens Nederland in voor een betere aanpassing van het spoorgoederenvervoer aan de leefomgeving van omwonenden van het spoor. Zo wordt nu werk gemaakt ombouwen van de remblokken op de spoorgoederenwagons. Het Nederlandse streven dat 80 procent van het vervoer in 2020 stil moet zijn, komt hiermee binnen bereik.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Spoorgoederenvervoer Rotterdam-Genua met 1,8 procent gegroeid”

Theo Van Riet|02.06.17|14:27

eventjes de getallen nazien:

Het spoorgoederenvervoer op de verbinding Rotterdam-Genua, een van de belangrijkste Europese spoorcorridors, is in 2016 met 1,8 procent gegroeid. Dit is een toename van bijna 170.000 internationale goederentreinen.

Indien 1,8 procent 170.000 goederentreinen zijn, dan is 1% ongeveer 100.000 treinen. Het totaal (100%) aantal treinen jaarlijks tussen Rotterdam en Genua is dan 100.000 maal 100 is 10.000.000 per jaar….onmogelijk.

mvg,
Theo van Riet

G Winkel|07.06.17|23:05

De haven van Genua rekent de vervoersgroei in TEU!

TEU = twenty (foot) equivalent unit. Een standaard container van 20 foot of 6 meter. Een container van 12 meter geldt dus als 2 TEU. Er passen 1 of 2 containers op een wagon. Reken 52 x 6 meter (of meer) + de nodige ruimte tussen de wagons = bovengenoemde trein van 740 meter.

170.000 TEU / 340 dagen = 500 TEU per dag = circa 10 treinen per dag. Klinkt dan niet als de 1,8% toename maar als totaal na de groei.

Met vriendelijke groet,
Dick.

G Winkel|09.06.17|23:13

http://www.railfreight.com

Rhine-Alpine rail freight corridor could see longer trains by 2021
Published on 02-06-2017..

Longer freight trains could be operating on the vital Rhine-Alpine rail freight corridor by 2021, building on the ‘booming success’ of the route which saw nearly 170,000 international freight trains operate in 2016, European ministers have heard..

Dus wel degelijk internationale treinen, in totaal op alle vertakkingen van het netwerk zo’n 500 treinen per dag in alle richtingen.

D.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.