Goederentrein, Nieuwe Zijderoute, China-Rotterdam

China investeert ruim 110 miljard in Nieuwe Zijderoute

Bij een internationale topconferentie in Peking heeft de Chinese president Xi Jinping enkele weken geleden bekendgemaakt nog eens ruim 110 miljard extra vrij te maken voor de handelsroutes tussen Europa en Azië, ook wel Nieuwe Zijderoute genoemd. Het project betreft de aanleg van havens, spoorlijnen, oliepijpleidingen en andere infrastructuur in ongeveer 65 landen. 



China investeerde tussen 2014 en 2016 ook al 275 miljard euro in de route. De Zijderoute verwijst van oudsher naar de handelsroutes tussen Europa, het Midden-Oosten en China die van de klassieke oudheid tot in de middeleeuwen werden gebruikt. Over de route werd – zoals de naam al zegt – zijde vervoerd maar ook parels, specerijen en paarden.

Nieuwe Zijderoute

Nederland maakt al onderdeel uit van de Nieuwe Zijderoute, want sinds 2015 is er een spoorverbinding tussen de haven van Rotterdam en Peking. In Nederland willen diverse regio’s graag een aansluiting op de spoorverbinding richting China. Zo was gedeputeerde Michiel Scheffer van de provincie Gelderland in april nog in China om met investeerders te spreken. 

De spoorlijn biedt volgens de provincie Gelderland kansen voor de export van Gelderse producten en voor het aantrekken van investeringen uit China. Gelderland overweegt om langs de Betuweroute bij Valburg een railterminal te bouwen, die aansluit op de Zijderoute.

De spoorverbinding richting China biedt veel voordelen ten opzichte van goederenvervoer per schip. Waar een route per schip maar liefst 36 dagen duurt, zijn goederen per spoor vanuit West-Europa in ongeveer 16 dagen op hun plek van bestemming.

Internationale top

Bij de internationale top vergaderden ongeveer 29 staatshoofden en vertegenwoordigers van ongeveer 100 landen over de handelsroute die China de naam ‘Een Gordel, Een Weg’ heeft gegeven.

Veel landen zijn positief over de forse investeringen van China in de infrastructuur tussen Azië, Afrika en Europa.

Toch bestaan er ook twijfels over de toegang tot de Chinese markt, eerlijke concurrentie en omstandigheden voor omwonenden in de landen waar de routes doorheen lopen. EU-landen weigerden bij de top om een gezamenlijke verklaring te ondertekenen over de Nieuwe Zijderoute, omdat China geen duidelijkheid hierover kon verschaffen.

Nieuwsblad Transport organiseert op 29 juni het Congres De Nieuwe Zijderoute. Meer weten of inschrijven? Ga naar de congrespagina.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.