Voorzitter Aart Klompe van KNV Spoorgoederenvervoer, foto: E. Van Berkum

‘Europese treinen net zo welkom als Chinese schepen’

Europese treinen zouden in Nederland net zo welkom moeten zijn als Chinese schepen. Nu lijkt dat niet altijd het geval. Dat zei voorzitter Aart Klompe van KNV Spoorgoederenvervoer vorige week in de Tweede Kamer. “KNV moet zich namens Europese vervoerders buitengewoon inspannen om over voldoende capaciteit op het Nederlandse netwerk te kunnen beschikken en om de belemmeringen voor toegang tot het Nederlandse netwerk te beperken. Dat is vreemd.”

Klompe lichtte tijdens een rondetafelgesprek met de commissie van Infrastructuur en Milieu het belang van het spoor voor de toekomst van de Rotterdamse haven toe. De voorzitter benadrukte dat niet alleen schepen, maar ook treinen voor Rotterdam van belang zijn. “Daarom dient er voldoende capaciteit beschikbaar te zijn voor het goederenvervoer en belemmeringen in de regelgeving te worden weggenomen.”

Capaciteit spoor

“Inmiddels zijn de modernste en grootste schepen uit alle economische regio’s ter wereld van harte welkom in de Nederlandse mainports. Om dat te bewerkstelligen zijn miljarden geïnvesteerd door de Nederlandse samenleving. Die investering rendeert en levert werkgelegenheid op. Maar de capaciteit van het Nederlandse spoor is nog steeds schaars.”

Goederentreinen vervullen een sleutelrol in de aansluiting van grote economische regio’s in Europa op die van Nederland. Voor het vervoer van grote ladingvolumes per land is spoor de meest efficiënte en duurzame vervoerswijze, benadrukte Klompe. “Extra investeringen in de spoorinfrastructuur zijn noodzakelijk voor de toekomstige ontwikkeling van de Nederlandse mailports.”

Europees spoornetwerk

Een sterke Nederlandse invloed op de ontwikkeling van het Europese spoornetwerk is daarom van belang voor de Nederlandse samenleving, aldus de voorzitter. Daarom is het volgens hem goed dat het Nederlandse EU-voorzitterschap zich flink inspant op het beter benutten van de Europese Rail Freight Corridors en op het bevorderen van interoperabiliteit. “In Nederland zouden echter nog een aantal knelpunten moeten worden opgelost, waaronder de goederencorridor Oost-Nederland en het ontbreken van ERTMS op het traject Venlo-Eindhoven.”

Klompe lichtte toe dat er er op dit moment wordt gewerkt aan de Single European Railway Area dat moet zorgen voor een Europees gestuurd toelatingsbeleid van spoormaterieel en coördinatie van de toewijzing van treinpaden. Dit heeft onder andere als doelstelling om kostprijs verhogende belemmeringen weg te halen. Dit is volgens de voorzitter echter niet afdoende, want de kosten van het gebruik van het spoor zijn nog steeds te hoog.

Kosten

Klompe wees op een studie uit 2013 waaruit bleek dat de totale kosten van een trein van München naar Rotterdam vijftien procent hoger waren in vergelijking met een rit naar een Duitse Noordzee-haven. Sindsdien zijn de tarieven van ProRail voor het gebruik van het spoor op het Nederlandse deel van het traject nog eens met twintig procent gestegen. “De forse tariefstijging heeft de kloof tussen de routes verder doen toenemen.”

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu besloot in december vorig jaar om de spoorvervoerders tegemoet te komen in de verhoging van de gebruikersvergoeding van het spoor in 2016 en 2017. Die stijgt in beide jaren met 5,6 procent. 

Ze stelde drie miljoen euro beschikbaar om ze te compenseren. KNV hoopt dat de Single European Railway Area de komende jaren voor stabiliteit in de gebruikersvergoeding zal zorgen.

Lees ook:

Spoorgoederenvervoerders tevreden over compensatie ministerie

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Europese treinen net zo welkom als Chinese schepen’”

Arco Sierts|19.04.16|09:31

Simpel toch? Heeft alles te maken met de bizar hoge bezettinggraad van het NL-spoor. In plaats van systeemtechnisch meer capaciteit uit het spoorsysteem halen (= *echt* beter benutten) heeft I&M (en daarachter ProRail+NS) er ‘nog meer treintjes in hetzelfde spoorsysteem persen’ van gemaakt. Daar wordt dan heel stoer over gedaan (“kijk ons eens benutten!’).

Al jaren geleden is in de economische studie ‘grenzen aan benutting’ van Nyfer geconstateerd dat hierdoor de systeemkosten juist oplopen.

Arco Sierts|19.04.16|09:47

Ondertussen wordt ERTMS door I&M en NL-spoorsector alleen maar als ‘systeeminvoering’ en ‘inkoopvraagstuk’ gezien, in plaats van als middel om doelen mee te bereiken zoals beschreven in de de eerste kamermotie over ERTMS, de Motie Cramer/Roemer.
Ministerie en sector zijn hopeloos incompetent, vooral omdat men weigert om *serieus* nota te nemen van mensen die er een scherpere visie dan de mainstream-spoordenkwijze op nahouden. Gezellig samen aanrommelen rules. Op naar het volgende spoordebacle.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.