Goederentrein, Antwerpen

Afslag spoorlijn Zeeland naar Antwerpse haven gaat niet door

Er komt geen afslag bij de spoorlijn in Zeeland naar de Antwerpse haven. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld in beantwoording van Kamervragen gesteld door de SP. Voorstanders van de afslag pleiten hiervoor omdat goederentreinen van Vlissingen naar Antwerpen niet onnodig twee keer op en neer van Roosendaal naar Dordrecht hoeven te rijden om te rangeren in Kijfhoek.

Volgens de staatssecretaris rechtvaardigt ‘de beperkte hoeveelheden vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor’ tussen Vlissingen en Antwerpen, een nader onderzoek naar de aanleg van een nieuwe spoorverbinding Vlissingen – Antwerpen (de zogeheten VeZA-boog) niet.

Kop maken

Daarnaast is het sinds enige tijd mogelijk om op het spooremplacement in Roosendaal te ‘kop maken’, waardoor het onnodig twee keer op en neer rijden tussen Roosendaal en Kijfhoek niet meer nodig is. De milieuvergunning van het spooremplacement Roosendaal maakt die rangeerbeweging mogelijk. Voorheen moesten de goederentreinen vanuit Zeeland naar Antwerpen via Roosendaal en de Drechtsteden naar rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht rijden. Daarna reden via Roosendaal verder naar Antwerpen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Afslag spoorlijn Zeeland naar Antwerpse haven gaat niet door | SpoorPro.nl
Goederentrein, Antwerpen

Afslag spoorlijn Zeeland naar Antwerpse haven gaat niet door

Er komt geen afslag bij de spoorlijn in Zeeland naar de Antwerpse haven. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld in beantwoording van Kamervragen gesteld door de SP. Voorstanders van de afslag pleiten hiervoor omdat goederentreinen van Vlissingen naar Antwerpen niet onnodig twee keer op en neer van Roosendaal naar Dordrecht hoeven te rijden om te rangeren in Kijfhoek.

Volgens de staatssecretaris rechtvaardigt ‘de beperkte hoeveelheden vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor’ tussen Vlissingen en Antwerpen, een nader onderzoek naar de aanleg van een nieuwe spoorverbinding Vlissingen – Antwerpen (de zogeheten VeZA-boog) niet.

Kop maken

Daarnaast is het sinds enige tijd mogelijk om op het spooremplacement in Roosendaal te ‘kop maken’, waardoor het onnodig twee keer op en neer rijden tussen Roosendaal en Kijfhoek niet meer nodig is. De milieuvergunning van het spooremplacement Roosendaal maakt die rangeerbeweging mogelijk. Voorheen moesten de goederentreinen vanuit Zeeland naar Antwerpen via Roosendaal en de Drechtsteden naar rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht rijden. Daarna reden via Roosendaal verder naar Antwerpen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.