Rood sein, seinen, wissels, rails, Utrecht

Spoorsector realiseert trendbreuk in rood sein-passages



De Nederlandse spoorsector heeft in 2014 eindelijk een trendbreuk in het aantal rood sein-passages laten zien. Er werd in 2014 in totaal 112 keer een stoptonend sein gepasseerd (STS-passage), waar dat in 2013 nog 170 keer gebeurde. In de afgelopen jaren daalde het aantal STS-passages maar minimaal en leek er een stagnatie te ontstaan. Nu blijkt dat het in 2014 toch is gelukt om het aantal passages flink terug te brengen. DB Schenker liet bij de spoorgoederenvervoerders de grootste daling zien van 17 passages in 2013 naar 9 in 2014.

Spoorvervoerder NS meldde eerder dit jaar al dat er in 2014 een flinke daling te zien was in het aantal rood sein-passages. Ook bij de spoorgoederenvervoerders was er vorig jaar een daling te zien, zo blijkt nu uit de definitieve cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Spoorgoederenvervoerders

De spoorgoederenvervoerders reden in 2014 31 keer door een rood sein, in 2013 kwam dat 38 keer voor. DB Schenker, de grootste spoorgoederenvervoerder van Nederland, liet daarbij de grootste daling zien van 17 passages in 2013 naar 9 in 2014. Rotterdam Rail Feeding maakte per miljoen treinkilometers naar verhouding veel STS-passages (3,53). Spoorgoederenvervoerder Locon maakte naar verhouding weinig (0,67) rood sein-passages per miljoen treinkilometer.

Aantal STS-passages per vervoerder

Rood sein

Het aantal rood sein-passages in de categorie aannemers / dienstverlening is toegenomen: van 6 in 2013 naar 10 in 2014. De stijging is vooral zichtbaar bij NedTrain. Reizigerstreinen reden 104 keer door een rood sein, waar dat in 2013 nog 59 keer voorkwam. NS Reizigers leverde daarin het grootste aandeel. Berekend per treinkilometers scoren de spoorgoederenvervoerders beduidend slechter dan de reizigersvervoerders. Per gereden treinkilometer komen de goederenvervoerders op 1,57 uit waar de reizigersvervoerders op een gemiddelde van 0,53 uitkomen.

Dit valt volgens de Inspectie te verklaren doordat bij het vervoer van reizigers veel meer kilometers worden gemaakt dan bij het goederenvervoer. Tegelijkertijd rijden goederenvervoerders vaker dan reizigersvervoerders op emplacementen waar over korte afstanden meer seinen staan. 

Ook bij aannemers staan de seinen bij het in- en uitrijden van buiten dienst gesteld gebied naar het hoofdspoor vaker op geel en rood dan bij het ‘doorgaande verkeer’.

STS-passages per categorie vervoer, Inspectie Leefomgeving en Transport

Trendbreuk

De spoorsector probeert al jaren het aantal rood sein-passages terug te dringen, maar dit is tot op heden nog niet gelukt. Het aantal STS-passages leek de afgelopen jaren te stagneren, maar nu lijkt er in 2014 een trendbreuk te zijn ontstaan. Volgens ILT is deze omslag te danken aan maatregelen die in 2014 zijn gerealiseerd, zoals de aanleg van achthonderd extra installaties van het ATB Vv-beveilingssysteem (Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie). Verder is er meer aandacht voor het voorkomen van STS-passages bij het management van spoorbedrijven die hier via publicaties en trainingen aandacht voor vragen.

ProRail probeert verder treinritten zoveel mogelijk conflictvrij te plannen, waardoor de kans kleiner wordt dat treinen rode seinen tegenkomen. Ook het punctueel rijden draagt hier aan bij. Sectorbreed is er de afgelopen jaren gewerkt aan verbeteringen in de veiligheidscommunicatie. “Dit bewijst dat als MinIenM echt samen werkt met de sector en er ook wat budget tegen aan gooit dat dan de veiligheid verbetert”, stelt directeur Ad Toet van KNV in een reactie op het rapport.
STS-passages 1995-2015, Inspectie Leefomgeving en Transport

Instructies personeel

Daarnaast blijkt dat ook de instructies aan personeel, bijvoorbeeld bij ‘procedure boord’ een bijdrage hebben geleverd in de daling. Dat gebeurde in 2014 onder andere bij NS Reizigers en DB Schenker. Ook hadden zachte weersomstandigheden een positief effect.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.