Goederentrein, DB Schenker Rail, Betuweroute

Versoepeling regels spoorgoederenvervoer op grensbaanvak

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft maandag een Nota van Wijziging voor de Spoorwegwet naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarin wordt een belangrijke stap gezet om de problematiek bij de stations aan de grens op te lossen met een voorstel om artikel 32 van de Spoorwegwet te wijzigen.

De Infrastructuur van een hoofdspoorweg vanaf de Duitse of Belgische grens tot aan het eerstvolgende station in Nederland, het zogenaamde grensbaanvak, komt overeen met die van buurland Duitsland of België. Deze infrastructuur onderscheidt zich echter van de Nederlandse spoorinfrastructuur omdat op zo’n grensbaanvak de systemen van het buurland geïnstalleerd en niet de Nederlandse treinbeïnvloedingsysteem ATB of de bovenleiding van 1500 V heeft.

Grensbaanvak

Daarom wordt nu voorgesteld om als het treinverkeer beperkt blijft tot het grensbaanvak, dat kennis bij de vervoerder van de volledige Nederlandse spoorinfrastructuur en daarmee ook het vereiste Nederlandse B-certificaat als bedoeld in artikel 32 van de Spoorwegwet niet verplicht is.

KNV heeft de grensbaanvakproblematiek herhaaldelijk onder de aandacht gebracht en zegt “zeer verheugd” te zijn over de voorgestelde wijziging. Een andere kwestie die nog wel speelt is het taalprobleem van machinisten op grensbaanvakken, maar ProRail is bezig om een oplossing te vinden voor deze problematiek.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Versoepeling regels spoorgoederenvervoer op grensbaanvak”

Frederick Gerards|02.07.14|08:08

Voortaan eerst de TSI Operations goed lezen voordat wetten worden opgesteld mevrouw Mansveld, dan had dit allemaal niet nodig geweest ;)

Rob Klok|02.07.14|11:55

Dus wat ze in feite voorstellen is terug naar de situatie die voorheen ook bestond. Goede zaak, want de huidige regeling is nodeloos bureaucratisch.

Illya Vaes|04.07.14|10:52

Kunnen we de ombouw naar 25kV van Zevenaar – Emmerich ook nog veranderen naar 15kV?? Dan hoeven de subsidiebehoevende Nahverkehrstreinen die naar Arnhem moeten gaan rijden niet nodeloos duur een 25kV installatie aan boord te hebben voor die paar kilometer (met de kans dat de verbinding wéér wordt afgeschoten).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.