Keyrail, Rotterdam

VVD: maak Keyrail makelaar voor spoorgoederenvervoer

Keyrail dient de makelaar op het spoor te worden voor het goederenvervoer en moet zorgen dat de aangewezen treinpaden voor heet goederenvervoer beter benut worden dan nu het geval is. Dat zei VVD-Kamerlid Betty de Boer dinsdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. Verder vindt zij dat spoorbeheerder ProRail direct onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet vallen, zoals dat ook het geval is bij Rijkswaterstaat. De VVD’er vindt het logischer dat ProRail rechtstreeks door het ministerie wordt aangestuurd, omdat de spoorbeheerder ook rechtstreeks geld krijgt uit de algemene middelen.

De Boer: “Goederenvervoerders moeten nu voor een goederenrit bij twee instanties aankloppen wat onnodig veel tijd en bureaucratie kost. De VVD wil geen twee regisseurs op het spoor.”

Capaciteitsverdeling

ProRail is hoofdverantwoordelijk voor het beheer en de verdeling van alle capaciteit op het spoor en dient daarom volgens de VVD’er ‘direct te worden aangestuurd door het ministerie in plaats van op afstand gezet in een BV’.

“Keyrail verdeelt de door Prorail aangewezen goederenpaden onder de verschillende goederenvervoerders en kijkt goed waar de beschikbare ruimte op het laatste moment nog kan worden ingevuld”, vertelt De Boer tijdens haar betoog.

Structuurdiscussie

Er is al een geruime tijd discussie over de huidige structuur tussen ProRail en de NS en de rol van het ministerie daarin. Een aantal Kamerleden hoopt dat verandering zal leiden tot beter onderhoud, een veiliger spoor en meer invloed van staatssecretaris Wilma Mansveld.

De Tweede Kamer kan het alleen niet eens worden over de manier waarop het spoor en het onderhoud georganiseerd dient te worden worden. De PvdA vindt dat de NS en ProRail weer één organisatie moeten worden.

Taken ProRail

PVV en ChristenUnie zien het liefst dat Rijkswaterstaat de taken van ProRail erbij neemt. Dat had eerder de steun van de VVD, maar deze partij kiest nu toch voor een zelfstandige organisatie omdat er anders een grote reorganisatie nodig is. De SP voelt meer voor een fusie, terwijl het CDA de huidige indeling wil behouden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.