Hybride locomotief, Alstom

DB Schenker start proef met hybride rangeerlocomotieven

Spoorgoederenvervoerder DB Schenker Rail, treinproducent Alstom, leasemaatschappij DAL en de Duitse deelstaat Beieren zijn een proef gestart met hybride rangeerlocomotieven in het zuiden van Duitsland. In de overeenkomst is vastgelegd dat DAL vijf drie-assige HR hybride locomotieven gaat bestellen bij producent Alstom. Deze worden voor een periode van acht jaar geleased aan DB Schenker.

De hybride rangeerlocs gaan vanaf 2015 rangeerwerkzaamheden uitvoeren in Nürnberg en Würzburg. Vorig jaar nam de Duitse spoorwegmaatschappij MEG, een dochter van DB Schenker Rail, al vier nieuwe hybride rangeerlocomotieven van Alstom in gebruik (zie foto). Deze locomotieven zijn echter van een ander type.

Minder brandstofverbruik

De vijf drie-assige HR hybride locomotieven worden uitgerust met een 350 kW dieselmotor die voldoet aan de Europese Stage IIIB emissie-standaard. DB Schenker verwacht echter dat de locomotieven tachtig procent van de tijd hybride (accu) zullen rijden. De drie-assige hybride locomotieven verbruiken vijftig procent minder brandstof dan conventionele locomotieven. Met de nieuwe technologie wordt de schadelijke uitstoot met zeventig procent verminderd. De locomotieven hebben een topsnelheid van ongeveer honderd kilometer per uur.

Het project wordt gefinancierd met steun van de Beierse deelstaat en heeft als doel om de inzetbaarheid van hybride rangeerlocs te bewijzen. Bij de proef wordt onderzocht hoe de locomotieven in de praktijk presteren en kijken experts naar energieverbruik, uitstoot en onderhoudskosten.

Milieuvriendelijk vervoer

Bestuurder Volker Kefer van Technologie en Infrastructuur van DB Schenker: “Met de start van dit project maken we met de hybride technologie een belangrijke stap op weg naar de markt en versterken we de positie van het spoor als een milieuvriendelijke vorm van vervoer.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.