Ad Toet, directeur, KNV Spoorgoederenvervoer

‘Spoorgoederenvervoer duurder door technische en administratieve rompslomp’

ANALYSE – Spoorgoederentreinen van en naar Nederland zijn per gereden kilometer duurder door allerlei technische en administratieve factoren. Verder bepaalt de beladingsgraad van spoorgoederentreinen in belangrijke mate de kostprijs van een container. Dat heeft een eerste verkenning van de Nederlandse spoorgoederenvervoerders uitgewezen. Dat zegt directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer.



Lees hieronder zijn analyse. 



De spoorsector werkt op dit moment samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan een ‘aanvalsplan’ dat de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer dient te verbeteren. Het plan is onderdeel van de Lange Termijn Spoor Agenda.

Langere doorlooptijd

De verkenning gaf ook cijfermatige onderbouwing voor het effect van een uurtje langere doorlooptijd op de concurrentie positie. Een uurtje wachten op een treinpad, of omdat de terminal nog niet beschikbaar is of een uurtje tijdverlies omdat er ergens ‘kop-gemaakt’ moet worden, leidt al snel tot een significant verlies aan productiviteit van het materieel en aanmerkelijk hogere kosten.

Bijvoorbeeld als het door zo’n uurtje niet meer lukt om met de locomotief en wagonset drie rondgangen per week te maken tussen terminals in Nederland en ergens in Europa. Het gevolg is dat de kostprijs dan al gauw zo’n 10 procent of meer omhoog gaat.

Concurrentiepositie

KNV heeft dagelijks te maken met dergelijke voorstellen voor een uurtje extra. Terwijl de spoorsector in de aanval gaat om de Nederlandse concurrentiepositie te versterken, moet zij zich verdedigen tegen aanvallen vanuit de achterhoede.

Al met al tekent de te volgen strategie zich af. Interoperabiliteit – oftewel het met treinen over het Europese netwerk kunnen rijden zonder hinder van grenzen te ondervinden – moet opleveren dat treinen van naar Nederland goedkoper worden. 

Dus zet ten eerste in op versnelde invoering van interoperabiliteit. Dat gaat jaren duren, maar resultaten zijn binnen handbereik op de Europese corridors. 

En richt ten tweede de aanvalsacties op de drie spoorcorridors van en naar Nederland.

Beladingsgraad

In de derde plaats dient er aandacht te zijn voor de beladingsgraad. De slag wordt pas gewonnen als treinen zowel van als naar Nederland goed beladen zijn.

Dat vergt een inspanning, die verder reikt dan de polsstok van de spoorvervoerders en infrastructuurmanagers lang is. Hier gaan rederijen, verladers, expediteurs, havenautoriteiten, intermodale operators en andere stakeholders in Nederland en in het verre achterland samen met de spoorsector de aanval inzetten en het tij keren.

Directeur Ad Toet, KNV

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Spoorgoederenvervoer duurder door technische en administratieve rompslomp’”

Chris Rijff|20.06.13|12:37

De concurrentiepositie van het goederenvervoer is ook niet gebaat bij te veel omrijden. Het lijkt mij dat een rit van Harlingen via Zwolle naar Groningen niet de kortste route is! Met dank aan de lobby van het (zwaar zieke) wegtransport in Nederland.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.