DB Schenker, trein, tunneldelen

Enorme tunneldelen gaan per spoor naar Terneuzen

De enorme tunneldelen die worden gebruikt voor de aanleg van een nieuwe tunnel in Terneuzen, worden vanuit Duitsland per spoor aangevoerd. Deze tunnel voor het wegverkeer wordt onder het kanaal van Gent naar Terneuzen aangelegd. Voordelen van vervoer per trein is dat er meer tunneldelen tegelijkertijd kunnen worden meegenomen wat beter voor het milieu is.

Ton luijsterburg, teamleider van DB Schenker: “Een totale trein bestaat in dit geval uit 17 wagons en op iedere wagon liggen acht tunnelsegmenten. Deze delen wegen bij elkaar 75 ton. Als je dat met een vrachtwagen zou vervoeren, dan zou je drie vrachtwagens per wagon nodig hebben. Een vrachtwagen kan tussen de 20 en 25 ton vervoeren. Je kunt je dus voorstellen hoeveel vrachtwagens er nodig zijn om tunneldelen aan te leveren, waar nu vier treinen per week volstaan.”

Dienstregeling

Woordvoerder René Vegter van ProRail: “Voor het project Sluiskil hebben we gezocht naar ruimte in de dienstregeling om deze treinritten mogelijk te maken. Zo hoeven de tunnelelementen niet over de weg te worden vervoerd, maar kunnen ze met de trein naar Terneuzen komen.”

De Sluiskiltunnel wordt 1330 meter lang. Het diepste deel ligt ruim 33 meter beneden NAP.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Enorme tunneldelen gaan per spoor naar Terneuzen”

Tram Plus|16.05.13|13:57

Jammer dat er geen spoortunnel mee wordt aangelegd. Bij de bouw avn de Botlekspoortunnel werd precies de omgekeerde werkwijze toegepast. De tunneldelen werden per vrachtwaggel aangevoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.