Werkzaamheden, spoor, Wetteren

Ontspoorde goederentrein België is van DB Schenker

De locomotieven van de goederentrein die vrijdagnacht in het Belgische Wetteren ontspoorde en ontplofte, zijn van DB Schenker. Dat heeft spoorbeheerder Infrabel bevestigd. Bij de ramp viel een dode en 49 mensen raakten gewond door de giftige dampen. Na de ramp riepen diverse Nederlandse gemeenten opnieuw op voor een apart spoor voor treinen die chemische stoffen vervoeren. De trein met gevaarlijke stoffen reed kort voor de ramp door dichtbevolkte wijken in Zuid-Holland en Brabant.

Door een nog onbekende oorzaak ontspoorde de goederentrein bij het Belgische Wetteren. Daarna ontploften drie van de dertien wagons met de licht ontvlambare chemische stof acrylonitril. Acrylonitril is een chemische vloeistof die wordt gebruikt als grondstof voor diverse kunststoffen. Door het ongeval ontstond een grote vuurzee en kwam de giftige stof cyanide vrij. Zowel bij inademing als bij contact via de huid is het zeer giftig.

Verhoogde waarden

De wagons met acrylonitril zijn gevuld bij DSM in Geleen en waren bestemd voor een klant in Zeeland. De goederentrein reed onder licentie van NMBS Logistics en werd getrokken door Duitse locomotieven van DB Schenker. De machinist is een Nederlander.

De brand werd zondagochtend geblust. Persvoorlichter Thomas Baeken van Infrabel: “De brandweer spuit op dit moment nog extra schuim over de ketelwagens, omdat er maandagochtend nog verhoogde waarden zijn gemeten. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat er gassen ontsnappen.”

Discussie

Vijfhonderd omwonenden werden geëvacueerd na het ongeluk. Maandagmiddag mochten de eerste bewoners weer terug naar hun huizen keren. Na de ramp laaide de discussie over het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen weer op in de Nederlandse en Belgische politiek. Nederlandse gemeenten pleiten voor een apart goederenspoor.

Volgens Baeken is het moeilijk om de goederenroutes in België anders in te richten. “Het is moeilijk om Antwerpen via een andere route te bereiken. De goederentreinen zullen altijd wel door woonwijken heen gaan.” KNV Spoorgoederenvervoer zegt in een reactie dat het nog te vroeg is om te praten over het wijzigen van beleid met betrekking tot het vervoer van giftige stoffen. Eerst moet onderzoek uitwijzen wat de oorzaak is van het ongeluk.

Oorzaak

Baeken: “Het transport van chemische stoffen per spoor is nog altijd de meest veilige manier. Er gelden zeer strenge Europese regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor.”

Infrabel kan nog niets zeggen over de oorzaak van het ongeluk, omdat dit eerst nog moet worden onderzocht. Een team van specialisten heeft zondagmiddag de zwarte doos van de goederentrein boven gehaald. De zwarte doos is een belangrijk element in het onderzoek naar de oorzaak. Baeken: “We hopen dat we op basis van de informatie uit de zwarte doos kunnen opmaken of het aan de infrastructuur lag, het rollend materieel of de machinist.”

Onderhoudswerkzaamheden

België is in tussen een strafrechtelijk onderzoek gestart waarbij wordt onderzocht of de partijen die bij de treinramp zijn betrokken, schuld treft. De Belgische spoorbeheerder Infrabel liet direct na het ongeval weten dat de onderhoudswerken die ter plekke worden uitgevoerd niet de oorzaak zijn. Baeken: “We waren daar bezig met onderhoudswerkzaamheden aan een wissel. Dat was echter niet het wissel waarop de goederentrein op ontspoord is.”

Een deel van de giftige stoffen, die met het bluswater in het riool van Wetteren en Schellebelle terechtkwam, is in de Schelde gepompt. Dat heeft verder geen gevolgen voor de Westerschelde.

Marieke van Gompel

Lees ook:

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.