Ad Toet, KNV

KNV: voorstel voor spoorgoederenloket in strijd met EU-regels

Het voorstel van staatssecretaris Wilma Mansveld om van Keyrail de goederenvervoer-exploitant van Nederland te maken, is in strijd met nieuwe EU-wetgeving. Dat zegt directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer. Als Keyrail de infrastructuurbeheerder wordt, dan moet het bedrijf ook de capaciteitstoewijzing, verkeersleiding, beheer en onderhoud op zich nemen. In het voorstel van de staatssecretaris blijven die taken bij spoorbeheerder ProRail liggen. 



Volgens KNV blijven vervoerders nu te maken houden met twee organisaties voor het spoorgoederenvervoer. Dit is een ongewenste situatie voor de spoorbedrijven. Toet: “Het voorstel is een moeizaam compromis met twee infrastructuurbeheerders, die met opgesplitste verantwoordelijkheden en bijbehorende problemen, de goederenvervoerders gaan bedienen.”

Vierde Spoorpakket

De Europese Commissie heeft onlangs het Vierde Spoorpakket voorgelegd aan de EU-lidstaten en het Europees Parlement. Het Spoorpakket verbiedt zelfs het onderbrengen van infrastructuurtaken bij aparte ondernemingen. De oplossing met verdeelde taken, zoals voorgesteld door de adviseurs van Keyrail, is daarom strijdig met de nieuwe EU-wetgeving.

Het voorstel komt voort uit besprekingen tussen het ministerie en de aandeelhouders van Keyrail (Prorail, havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam). Toet: “Het ministerie is acht maanden bezig om tot dit besluit te komen en er niet met de vervoerders overlegd.”

Klantvriendelijk

De komst van één goederenloket is een langgekoesterde wens van KNV. De manier waarop het nu wordt ingevuld, zorgt er volgens de werkgeversvereniging er niet voor dat de gewenste klantvriendelijkheid er op vooruit gaat. Toet: 

“Het komt er op neer dat er eigenlijk een stapje tussen is gekomen. De spoorgoederenvervoerders kloppen aan bij Keyrail. Die gaat vervolgens met ProRail over bijvoorbeeld de capaciteitstoewijzing in overleg. Dit is niet bevorderlijk voor de samenwerking.”

“Het maakt ons niet uit of de taken bij ProRail of Keyrail worden neergelegd, maar het gaat ons er wel om dat die taken bij elkaar worden gehouden”, zegt de directeur.

Marieke van Gompel

Lees ook:

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “KNV: voorstel voor spoorgoederenloket in strijd met EU-regels”

Tram Plus|21.02.13|13:35

Het blijven dus vrachtwaggels, goed voor Peakoil. Dat is toch ook leuk?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.