Pulchri, debat, KNV, Spoor, Bashir, Hoogland, De Boer, De Rouwe

Concurrentiepositie Nederlands spoorgoederenvervoer verslechtert

De concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer ten opzichte van het buitenland dreigt nog verder te verslechteren. Het is te duur geworden vanwege de extra regels en hogere tarieven die de Nederlandse overheid oplegt. Maar als het aan coalitiepartijen VVD en PvdA ligt, komt daar op korte termijn geen verandering in. Dat bleek donderdag tijdens het jaarlijkse Pulchri debat, georganiseerd door KNV.

Tijdens het debat gingen Kamerleden van VVD, PvdA, SP en CDA met elkaar en de vervoersbranche in debat. Normaliter is dit debat bedoeld om de begroting van Infrastructuur en Milieu een duwtje in de goede richting te geven. Nu ging het vooral over alle bezuinigingen van het huidige kabinet.

Locomotief

De sector vreest de concurrentieslag met havens in bijvoorbeeld Duitsland of België te verliezen. Er bestaat bittere noodzaak om in ieder geval de Europese regels gelijk te trekken. Nu is het zo dat Nederlandse regels vaak strenger zijn. En dat bijvoorbeeld een locomotief wel in Duitsland mag rijden, maar niet in Nederland.

Bovendien is het spoorgoederenvervoer te duur geworden en dat ondermijnt de Nederlandse concurrentiepositie. “Havens zijn slechts zo goed als hun achterlandverbinding”, zegt Ad Toet van KNV. Hij pleit ervoor dat de overheid zowel kosten als regelgeving aangepakt. En dat er veel meer op Europees niveau gedacht wordt.

Vergoeding spoorgoederenvervoerders

“De vergoeding die spoorgoederenvervoerders betalen voor gebruik van het spoor is niet kostendekkend. Dat tarief gaan we dus niet verlagen”, zegt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland. “De vraag is dus, hoe verlagen we de overige kosten?”

De VVD ziet een betere toekomst in het spoorgoederenvervoer vooral in een aantrekkende economie. “Ook in het goederenvervoer over de weg heerst crisis”, weet Kamerlid Betty de Boer. “We moeten gewoon de vraag naar goederen weer op gang brengen.”

Infrastructuur

De aanwezige partijen zijn er allemaal voorstander van meer over het spoor te vervoeren. De infrastructuur ligt er immers al. Maar ook SP en CDA hebben daar geen oplossing voor. “De overheid moet ondernemers ruimte geven om het zelf te regelen”, vindt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. “Ik ben geen voorstander van subsidies.”

Hij beseft echter wel dat Nederland vroeger voorop liep in deze sector en nu achter dreigt te lopen in Europa. “Wellicht moet er een andere manier van aanbesteden komen, zodat we meer over het spoor gaan vervoeren?”, vraagt hij zich af.

Betuweroute

Ook SP-Kamerlid Farshad Bashir pleit voor een hogere bezetting van het spoor. “We waren als SP tegen de aanleg van de Betuweroute, maar nu hij er ligt moeten we hem ook goed gebruiken.” De Kamerleden roepen de spoorsector dan op om zelf met ideeën te komen.

Bart Pals

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.