INCG op de HSL

Punctualiteitsscore van 94 procent op HSL ‘nooit haalbaar’

In november kwam maar 50,9 procent van de treinen die over de HSL reden op tijd aan. Dit had ook veel te maken met de werkzaamheden op emplacement Rotterdam Centraal. Rob Dammers/Flickr

De hogesnelheidslijn wordt geplaagd door problemen. Bijna de helft van alle IC Direct-treinen tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda komt flink vertraagd aan. Dat is niet nieuw, maar de laatste maanden is het echter extreem. Dat bericht het AD, dat een NS-woordvoerder een pikante uitspraak wist te ontlokken, namelijk dat het nooit gaat lukken om een acceptabele punctualiteit te halen op treindiensten die de HSL gebruiken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

9 reacties op “Punctualiteitsscore van 94 procent op HSL ‘nooit haalbaar’”

Marc Busio|01.12.23|17:02

Een spoorlijn van zegge en schrijve 120 kilometer lengte die ruim zeven miljard euro gekost heeft en bijna vijftien jaar in bedrijf is presteert momenteel dit bedroevende resultaat: Nederland slaat werkelijk een modderfiguur. En dan zouden er nog opnieuw miljarden uitgegeven moeten worden voor ERTMS, of een Lelylijn naar Groningen…….. Hopelijk maakt een volgend kabinet hier korte metten mee want op deze manier is het weggegooid geld en een beloning voor onbekwaamheid en incompetentie.

A C F Sierts|01.12.23|17:26

Nee hoor, de HSL wordt helemaal niet geplaagt door problemen. De HSL werkt prima.
“Bepaalde materieeltypes” van een niet nader te noemen vervoersbedrijf uit het midden des lands hebben chronische problemen. Al jaaaaaaaaaren. En dat vervoersbedrijf vindt het al jaren prima. Het zijn maar reizigers, toch? We beloven al jaren beterschap. En gaan vervolgens over tot de orde van de dag. Al jaren. Wat is het probleem?

A C F Sierts|01.12.23|18:06

@ Marc Busio: er is geen probleem met de lijn. De Thalys / Eurostar rijdt al vanaf de opening probleemloos over de HSL.

Het probleem alhier is het dienstdoende materieel van onze nationale spoorvervoerder. Want na het wegsturen van de Fyra V250 bleek de tijdelijk vervangende Bombardier TRAXX-MS-loc nog veel erger te zijn. Maar dat moest richting politiek & media koste wat kost onder de pet blijven. Dat is aardig gelukt…

Marc Busio|02.12.23|10:15

@ Sierts: Werkt de HSL prima?????? Waarom wordt er dan al maandenlang vele kilometers met lage overheen gereden? Volgens mij is dat toch omdat er haarscheurtjes zijn vastgesteld in bruggen die nog geen vijftien jaar in gebruik zijn.

Marc Busio|02.12.23|10:32

@Sierts: Werkt de HSL prima?????? Waarom werd er dan vijf jaar geleden nog een plan gepresenteerd voor noodzakelijke verbeteringen aan deze spoorlijn ter waarde van 600 miljoen Euro?? Dat was staatssecretaris Van Veldhoven destijds toch te gortig en ze trok alleen 60 miljoen Euro uit om de brug over het Hollands Diep van windschermen te voorzien. Ik ben het met je eens, die TRAXX-getrokken treinen deugen van geen kanten, maar ook die lijn deugt van geen kanten.

Mark van Dooren|04.12.23|09:53

@Sierts. Ook Thalys / Eurostar hebben problemen op en met de HSL. Één issue komt bij Thalys en Eurostar niet voor; de aansluiting bij Zbha i.v.m. het direct doorrijden van en naar Antwerpen.
En juist deze aansluiting is één van de grootste problemen i.v.m. een stukje Level 1, waar je bij vertraging van Eurostar of Thalys voor een L1 EOA staat met Releasespeed van 15km/ naar een spanningssluis bovenop een viaduct en een fasescheiding daar vlak achteraan. Ander materieel lost daar niks aan op.

A C F Sierts|04.12.23|17:07

@Marc Busio : omdat die 600 miljoen letterlijk volkomen buitensporig was. Terechte keuze vd bewindspersoon.

@Mark van Dongen: die ken ik, maar wat zijn dan die problemen voor Thalys / Eurostar ? FF afgezien van zijwind en baanverschuiving.

A C F Sierts|04.12.23|17:17

@ Mark : ik heb NS eerder in een gesprek in Utrecht geadviseerd om iets met snelheidsadvies bij vertrek of later vertrek uit Breda te doen, zodat bij vtg op de HSL stilstand op het kritieke punt vermeden wordt.

Illya Vaes|05.12.23|11:17

Cijfercentrische vervoerbedrijven hebben altijd een prima oplossing voor die punctualiteitscijfers: gewoon extra marge in de dienstregeling inbouwen. Zo heeft NS in 2006 (drgl 2007) de cijfers al opgepoetst (en vaak niet-gehaalde aansluitingen gewoon structureel verbroken).
Bij een structurele snelheidsbeperking is dat de enige correcte actie en dan heeft die SB 0,0% invloed op de cijfers. Maar nu klinkt het wel logisch en helpt SpoorPro iedereen verder te slapen.

“Maar” en “echter” = dubbelop!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Punctualiteitsscore van 94 procent op HSL ‘nooit haalbaar’ | SpoorPro.nl
INCG op de HSL

Punctualiteitsscore van 94 procent op HSL ‘nooit haalbaar’

In november kwam maar 50,9 procent van de treinen die over de HSL reden op tijd aan. Dit had ook veel te maken met de werkzaamheden op emplacement Rotterdam Centraal. Rob Dammers/Flickr

De hogesnelheidslijn wordt geplaagd door problemen. Bijna de helft van alle IC Direct-treinen tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda komt flink vertraagd aan. Dat is niet nieuw, maar de laatste maanden is het echter extreem. Dat bericht het AD, dat een NS-woordvoerder een pikante uitspraak wist te ontlokken, namelijk dat het nooit gaat lukken om een acceptabele punctualiteit te halen op treindiensten die de HSL gebruiken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

9 reacties op “Punctualiteitsscore van 94 procent op HSL ‘nooit haalbaar’”

Marc Busio|01.12.23|17:02

Een spoorlijn van zegge en schrijve 120 kilometer lengte die ruim zeven miljard euro gekost heeft en bijna vijftien jaar in bedrijf is presteert momenteel dit bedroevende resultaat: Nederland slaat werkelijk een modderfiguur. En dan zouden er nog opnieuw miljarden uitgegeven moeten worden voor ERTMS, of een Lelylijn naar Groningen…….. Hopelijk maakt een volgend kabinet hier korte metten mee want op deze manier is het weggegooid geld en een beloning voor onbekwaamheid en incompetentie.

A C F Sierts|01.12.23|17:26

Nee hoor, de HSL wordt helemaal niet geplaagt door problemen. De HSL werkt prima.
“Bepaalde materieeltypes” van een niet nader te noemen vervoersbedrijf uit het midden des lands hebben chronische problemen. Al jaaaaaaaaaren. En dat vervoersbedrijf vindt het al jaren prima. Het zijn maar reizigers, toch? We beloven al jaren beterschap. En gaan vervolgens over tot de orde van de dag. Al jaren. Wat is het probleem?

A C F Sierts|01.12.23|18:06

@ Marc Busio: er is geen probleem met de lijn. De Thalys / Eurostar rijdt al vanaf de opening probleemloos over de HSL.

Het probleem alhier is het dienstdoende materieel van onze nationale spoorvervoerder. Want na het wegsturen van de Fyra V250 bleek de tijdelijk vervangende Bombardier TRAXX-MS-loc nog veel erger te zijn. Maar dat moest richting politiek & media koste wat kost onder de pet blijven. Dat is aardig gelukt…

Marc Busio|02.12.23|10:15

@ Sierts: Werkt de HSL prima?????? Waarom wordt er dan al maandenlang vele kilometers met lage overheen gereden? Volgens mij is dat toch omdat er haarscheurtjes zijn vastgesteld in bruggen die nog geen vijftien jaar in gebruik zijn.

Marc Busio|02.12.23|10:32

@Sierts: Werkt de HSL prima?????? Waarom werd er dan vijf jaar geleden nog een plan gepresenteerd voor noodzakelijke verbeteringen aan deze spoorlijn ter waarde van 600 miljoen Euro?? Dat was staatssecretaris Van Veldhoven destijds toch te gortig en ze trok alleen 60 miljoen Euro uit om de brug over het Hollands Diep van windschermen te voorzien. Ik ben het met je eens, die TRAXX-getrokken treinen deugen van geen kanten, maar ook die lijn deugt van geen kanten.

Mark van Dooren|04.12.23|09:53

@Sierts. Ook Thalys / Eurostar hebben problemen op en met de HSL. Één issue komt bij Thalys en Eurostar niet voor; de aansluiting bij Zbha i.v.m. het direct doorrijden van en naar Antwerpen.
En juist deze aansluiting is één van de grootste problemen i.v.m. een stukje Level 1, waar je bij vertraging van Eurostar of Thalys voor een L1 EOA staat met Releasespeed van 15km/ naar een spanningssluis bovenop een viaduct en een fasescheiding daar vlak achteraan. Ander materieel lost daar niks aan op.

A C F Sierts|04.12.23|17:07

@Marc Busio : omdat die 600 miljoen letterlijk volkomen buitensporig was. Terechte keuze vd bewindspersoon.

@Mark van Dongen: die ken ik, maar wat zijn dan die problemen voor Thalys / Eurostar ? FF afgezien van zijwind en baanverschuiving.

A C F Sierts|04.12.23|17:17

@ Mark : ik heb NS eerder in een gesprek in Utrecht geadviseerd om iets met snelheidsadvies bij vertrek of later vertrek uit Breda te doen, zodat bij vtg op de HSL stilstand op het kritieke punt vermeden wordt.

Illya Vaes|05.12.23|11:17

Cijfercentrische vervoerbedrijven hebben altijd een prima oplossing voor die punctualiteitscijfers: gewoon extra marge in de dienstregeling inbouwen. Zo heeft NS in 2006 (drgl 2007) de cijfers al opgepoetst (en vaak niet-gehaalde aansluitingen gewoon structureel verbroken).
Bij een structurele snelheidsbeperking is dat de enige correcte actie en dan heeft die SB 0,0% invloed op de cijfers. Maar nu klinkt het wel logisch en helpt SpoorPro iedereen verder te slapen.

“Maar” en “echter” = dubbelop!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.