Joost van Opijnen van SVO-Rail en cursusleider Jari Klomp bij de Vectron BR193 voor de training ERTMS, foto: Mieke Wegerif/Lifetime fotografie

Training ERTMS in Baarn: naast theorie ook een ritje in Vectron BR193

Meegestuurd door Ilse van der Stoep, communicatie SVO Rail

Een blauwe Vectron BR193-locomotief trok vorige week woensdag op station Baarn aardig wat bekijks. De locomotief maakte onderdeel uit van de pilot van een training ERTMS opgezet door SVO-rail. Deze wordt de komende maanden gegeven door treinbeveiligingsspecialist Jari Klomp. Zowel de theorie als de praktijk komen daarbij aan bod om spoorprofessionals klaar te stomen om in de toekomst met ERTMS te gaan werken.

De training ‘ERTMS voor opdrachtgevers en adviseurs’ is een ééndaagse cursus over het Europese beveiligingssysteem dat op de komende jaren in Nederland wordt uitgerold. De training wordt georganiseerd door SVO-rail, dat zaterdag zijn 15-jarig jubileum vierde.

Joost van Opijnen, directeur van SVO-rail vertelt: “We willen het ontwerpproces koppelen aan het vervoersproces, daarom hebben we er voor deze training ook een trein bijgehaald.” In het ochtendgedeelte werd vorige week woensdag de theorie van de infrastructuur behandeld. In de middag werd er een klein stukje met de locomotief gereden in ERTMS. Terwijl een deel van de deelnemers in de locomotief reed, keek de rest van de groep aan de zijkant van het spoor of ze een aantal ERTMS-elementen die in de ochtendsessie voorbijkwamen aan de onderkant van de Vectron konden spotten.

Iedereen in de spoorwereld

De cursus wordt de komende maanden gegeven door Jari Klomp, specialist op het gebied van treinbeveiliging en werkzaam bij Ingenieursadviesbureau Sweco. Hij speelt een rol in het helpen ontwerpen, testen en uiteindelijk in bedrijf stellen van ERTMS. Hierbij was hij onder andere bij de Betuweroute, de Hanzelijn en het organiseren en uitvoeren van testen in Denemarken betrokken. Klomp: “Bij het uitrollen van ERTMS zal het steeds belangrijker worden om daar kennis van te hebben. Iedereen in de spoorwereld krijgt ermee te maken.”

De training is bedoeld voor iedereen die in het spoor werkzaam en die meer wil weten van ERTMS, hoe het werkt en in welke zin ze daarmee te maken kunnen krijgen in hun werk. In de locomotief kan een klein beetje aan de praktijk geproefd worden. Klomp: “Het is niet alleen maar droog en theoretisch, je kunt ook kijken hoe het systeem er in zo’n locomotief uit ziet en hoe het bediend wordt.”

Systeemwisseling

Van de trajecten in Nederland waar al ERTMS gebruikt wordt zijn het in drie van de vier gevallen nieuwe spoorlijnen geweest, vertelt Klomp. Daarbij was er niet de uitdaging van het vervangen van het bestaande systeem door ERTMS waarbij de dienstregeling gewoon door moet gaan. Het is met name uitdagend om ervoor te zorgen dat de reizigers en de vervoerders geen last gaan krijgen van het feit dat het systeem wordt gewijzigd.

De grootste uitdaging noemt Klomp het migreren van de bestaande spoorlijnen met ATB naar ERTMS. “Het gaat voor alle gebruikers een andere manier van werken betekenen. Het systeem waar machinisten, treindienstleiders en iedereen in het spoor decennialang aan gewend is zonder merkbare problemen vervangen door een nieuw systeem is heel uitdagend.”

Uitwisselen van kennis

Aan de pilot van de training die straks maandelijks plaats zal vinden doen negen deelnemers mee. Ontwerper baan- en spoorwegbouw Erwin van Meel zegt dat de theorie en praktijk van de training goed bevalt. “Uit de praktijk komen de voorbeelden die je niet altijd goed kan verklaren uit de theorie.” Jeroen Mooij, werkzaam in advies en engineering van railsystemen vult aan: “Onderling zit er heel veel kennis in het lokaal. Je vult elkaars praktijkervaring aan, en daar steek je veel van op“. Ook is er genoeg ruimte voor discussie.

“De cursus is de eerste van een reeks cursussen die we extern gaan aanbieden. Deze zijn nog niet allemaal uitgewerkt, maar ze hebben allemaal iets te maken met de techniek of het gedrag van mensen”, aldus van Opijnen. Hier kun je meer informatie vinden over de cursus ERTMS.

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Training ERTMS in Baarn: naast theorie ook een ritje in Vectron BR193 | SpoorPro.nl
Joost van Opijnen van SVO-Rail en cursusleider Jari Klomp bij de Vectron BR193 voor de training ERTMS, foto: Mieke Wegerif/Lifetime fotografie

Training ERTMS in Baarn: naast theorie ook een ritje in Vectron BR193

Meegestuurd door Ilse van der Stoep, communicatie SVO Rail

Een blauwe Vectron BR193-locomotief trok vorige week woensdag op station Baarn aardig wat bekijks. De locomotief maakte onderdeel uit van de pilot van een training ERTMS opgezet door SVO-rail. Deze wordt de komende maanden gegeven door treinbeveiligingsspecialist Jari Klomp. Zowel de theorie als de praktijk komen daarbij aan bod om spoorprofessionals klaar te stomen om in de toekomst met ERTMS te gaan werken.

De training ‘ERTMS voor opdrachtgevers en adviseurs’ is een ééndaagse cursus over het Europese beveiligingssysteem dat op de komende jaren in Nederland wordt uitgerold. De training wordt georganiseerd door SVO-rail, dat zaterdag zijn 15-jarig jubileum vierde.

Joost van Opijnen, directeur van SVO-rail vertelt: “We willen het ontwerpproces koppelen aan het vervoersproces, daarom hebben we er voor deze training ook een trein bijgehaald.” In het ochtendgedeelte werd vorige week woensdag de theorie van de infrastructuur behandeld. In de middag werd er een klein stukje met de locomotief gereden in ERTMS. Terwijl een deel van de deelnemers in de locomotief reed, keek de rest van de groep aan de zijkant van het spoor of ze een aantal ERTMS-elementen die in de ochtendsessie voorbijkwamen aan de onderkant van de Vectron konden spotten.

Iedereen in de spoorwereld

De cursus wordt de komende maanden gegeven door Jari Klomp, specialist op het gebied van treinbeveiliging en werkzaam bij Ingenieursadviesbureau Sweco. Hij speelt een rol in het helpen ontwerpen, testen en uiteindelijk in bedrijf stellen van ERTMS. Hierbij was hij onder andere bij de Betuweroute, de Hanzelijn en het organiseren en uitvoeren van testen in Denemarken betrokken. Klomp: “Bij het uitrollen van ERTMS zal het steeds belangrijker worden om daar kennis van te hebben. Iedereen in de spoorwereld krijgt ermee te maken.”

De training is bedoeld voor iedereen die in het spoor werkzaam en die meer wil weten van ERTMS, hoe het werkt en in welke zin ze daarmee te maken kunnen krijgen in hun werk. In de locomotief kan een klein beetje aan de praktijk geproefd worden. Klomp: “Het is niet alleen maar droog en theoretisch, je kunt ook kijken hoe het systeem er in zo’n locomotief uit ziet en hoe het bediend wordt.”

Systeemwisseling

Van de trajecten in Nederland waar al ERTMS gebruikt wordt zijn het in drie van de vier gevallen nieuwe spoorlijnen geweest, vertelt Klomp. Daarbij was er niet de uitdaging van het vervangen van het bestaande systeem door ERTMS waarbij de dienstregeling gewoon door moet gaan. Het is met name uitdagend om ervoor te zorgen dat de reizigers en de vervoerders geen last gaan krijgen van het feit dat het systeem wordt gewijzigd.

De grootste uitdaging noemt Klomp het migreren van de bestaande spoorlijnen met ATB naar ERTMS. “Het gaat voor alle gebruikers een andere manier van werken betekenen. Het systeem waar machinisten, treindienstleiders en iedereen in het spoor decennialang aan gewend is zonder merkbare problemen vervangen door een nieuw systeem is heel uitdagend.”

Uitwisselen van kennis

Aan de pilot van de training die straks maandelijks plaats zal vinden doen negen deelnemers mee. Ontwerper baan- en spoorwegbouw Erwin van Meel zegt dat de theorie en praktijk van de training goed bevalt. “Uit de praktijk komen de voorbeelden die je niet altijd goed kan verklaren uit de theorie.” Jeroen Mooij, werkzaam in advies en engineering van railsystemen vult aan: “Onderling zit er heel veel kennis in het lokaal. Je vult elkaars praktijkervaring aan, en daar steek je veel van op“. Ook is er genoeg ruimte voor discussie.

“De cursus is de eerste van een reeks cursussen die we extern gaan aanbieden. Deze zijn nog niet allemaal uitgewerkt, maar ze hebben allemaal iets te maken met de techniek of het gedrag van mensen”, aldus van Opijnen. Hier kun je meer informatie vinden over de cursus ERTMS.

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.