Aanrijding Breda trein

Trein botst op bestelwagen bij spoorwegovergang Breda

De bestuurder kon op tijd uit het voertuig komen. 2022, Twitter / @jolandajoelle

Een trein heeft vrijdagochtend op een spoorwegovergang een kleine bestelwagen met aanhanger aangereden in Breda-Noord. Bij de aanrijding zijn geen slachtoffers gevallen, meldt een omroeper in de trein. De reizigers wachten momenteel op een evacuatietrein.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

4 reacties op “Trein botst op bestelwagen bij spoorwegovergang Breda”

A C F Sierts|11.11.22|11:18

Al bij de bouw van de aansluiting op de HSL had het spoor hier (én bij de iets verderop gelegen overweg Steekakkerstraat) omhoog gebracht moeten worden. Hopelijk gebeurd dit nu alsnog zo spoedig mogelijk. De boogligging alhier levert immers een sterk verhoogd risico op wat betreft ontsporing na een overwegbotsing, en dat is bij hogere treinfrequenties extreem gevaarlijk ivm gevaar botsing naderende trein uit tegenrichting. Dan heb je al snel een scenario met meer dan 100 doden.
#veiligheidsalarm

Marc Busio|11.11.22|17:50

Het is schandalig dan men destijds die overwegen niet door tunneltjes vervangen heeft toen dit de verbinding werd tussen de HSL en station Breda. De treinfrequentie nam hierdoor toe, terwijl er ook nog veel goederentreinen over rijden die niet via de Betuwe- maar Brabantroute naar Duitsland rijden. Om 08.55 u. vond de aanrijding plaats, rond 17.30 u. kwam het treinverkeer weer op gang. Kortom, extreem veel overlast voor de reizigers.

A C F Sierts|12.11.22|13:34

@ Marc : het is notabene zelfs strijdig met het toen geldende overwegveiligheidsbeleid, met als uitgangspunt het zgn. Standstill-principe. Dit had nooit zo gedaan mogen worden.
Deze beleidsmatig onjuiste aanpak is vrijwel zeker het gevolg van de politiek gedreven bezuinigingsronde die (vanwege de forse kostenoverschrijdingen op de HSL zelf) op het deelproject ‘HSL-aansluitingen Breda’ zijn doorgevoerd. Die doorgeschoven rekening krijgen we nu alsnog gepresenteerd – tegen fors hogere kosten…

Marc Busio|13.11.22|10:20

De hele aansluiting van Breda op de HSL is sowieso een ‘draak’ die vijftien tot twintig minuten extra reistijd kost. Vanaf dec. zal de rechtstreekse verbinding Breda-A’dam (2xu.) komen te vervallen en waarschijnlijk zal vanaf 2025 ook de ic-Brussel aan Breda voorbij rijden, omdat men studeert op een reistijdverkorting. Die wil men onder de drie uur gaan brengen en dat is alleen mogelijk als je de omwegen over Breda en Brussels Airport eruit haalt. Blijft voor Breda alleen de ic-Den Haag over.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Trein botst op bestelwagen bij spoorwegovergang Breda | SpoorPro.nl
Aanrijding Breda trein

Trein botst op bestelwagen bij spoorwegovergang Breda

De bestuurder kon op tijd uit het voertuig komen. 2022, Twitter / @jolandajoelle

Een trein heeft vrijdagochtend op een spoorwegovergang een kleine bestelwagen met aanhanger aangereden in Breda-Noord. Bij de aanrijding zijn geen slachtoffers gevallen, meldt een omroeper in de trein. De reizigers wachten momenteel op een evacuatietrein.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

4 reacties op “Trein botst op bestelwagen bij spoorwegovergang Breda”

A C F Sierts|11.11.22|11:18

Al bij de bouw van de aansluiting op de HSL had het spoor hier (én bij de iets verderop gelegen overweg Steekakkerstraat) omhoog gebracht moeten worden. Hopelijk gebeurd dit nu alsnog zo spoedig mogelijk. De boogligging alhier levert immers een sterk verhoogd risico op wat betreft ontsporing na een overwegbotsing, en dat is bij hogere treinfrequenties extreem gevaarlijk ivm gevaar botsing naderende trein uit tegenrichting. Dan heb je al snel een scenario met meer dan 100 doden.
#veiligheidsalarm

Marc Busio|11.11.22|17:50

Het is schandalig dan men destijds die overwegen niet door tunneltjes vervangen heeft toen dit de verbinding werd tussen de HSL en station Breda. De treinfrequentie nam hierdoor toe, terwijl er ook nog veel goederentreinen over rijden die niet via de Betuwe- maar Brabantroute naar Duitsland rijden. Om 08.55 u. vond de aanrijding plaats, rond 17.30 u. kwam het treinverkeer weer op gang. Kortom, extreem veel overlast voor de reizigers.

A C F Sierts|12.11.22|13:34

@ Marc : het is notabene zelfs strijdig met het toen geldende overwegveiligheidsbeleid, met als uitgangspunt het zgn. Standstill-principe. Dit had nooit zo gedaan mogen worden.
Deze beleidsmatig onjuiste aanpak is vrijwel zeker het gevolg van de politiek gedreven bezuinigingsronde die (vanwege de forse kostenoverschrijdingen op de HSL zelf) op het deelproject ‘HSL-aansluitingen Breda’ zijn doorgevoerd. Die doorgeschoven rekening krijgen we nu alsnog gepresenteerd – tegen fors hogere kosten…

Marc Busio|13.11.22|10:20

De hele aansluiting van Breda op de HSL is sowieso een ‘draak’ die vijftien tot twintig minuten extra reistijd kost. Vanaf dec. zal de rechtstreekse verbinding Breda-A’dam (2xu.) komen te vervallen en waarschijnlijk zal vanaf 2025 ook de ic-Brussel aan Breda voorbij rijden, omdat men studeert op een reistijdverkorting. Die wil men onder de drie uur gaan brengen en dat is alleen mogelijk als je de omwegen over Breda en Brussels Airport eruit haalt. Blijft voor Breda alleen de ic-Den Haag over.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.