NS trein

Aangifte tegen “levensgevaarlijke” steengooiers op treinen in Amsterdam

Een passerende NS-trein. FaceMePLS / Wikimedia Commons

Onverlaten hebben begin deze week in Amsterdam meermaals stenen gegooid naar rijdende treinen. In totaal zijn acht treinen beschadigd geraakt. ProRail en NS vinden het “totaal onacceptabel” en hebben dan ook aangifte gedaan tegen de levensgevaarlijke capriolen van de steengooiers.

John Voppen, CEO van ProRail, benadrukt net als NS dat stenen gooien naar treinen “levensgevaarlijk” is en “beangstigend” voor het treinpersoneel, waaronder de machinist. Ook de treindienstregeling raakt in de war, doordat treinen voor reparatie van het spoor moeten worden gehaald. “Collega’s van incidentenbestrijding surveilleren extra”, aldus Voppen.

Hij zegt bovendien “geschrokken” te zijn: “Je moet veilig met de trein kunnen reizen en / of je werk in de trein kunnen doen. Daar werken we elke dag heel hard aan. Vandaar dat we samen met NS hiervoor aandacht vragen en aangifte hebben gedaan.”

De politie is gevraagd om meer toezicht te houden op het Amsterdamse spoor om “het gedrag van vandalen” te stoppen. Eelco van Asch, lid van de Raad van Bestuur van NS, zegt: “Dit kan echt niet. Als de daders worden aangehouden en vervolgd, zullen wij alles op alles zetten om de kosten te verhalen.”

Een woordvoerder van ProRail laat tegenover SpoorPro weten dat de NS door dit incident de gedupeerde partij is. “Wij hebben tot nu toe geen schade”, voegt de spoorbeheerder daaraan toe. ProRail benadrukt dat ze momenteel (nog) geen trend zien van stenengooiers.

Poging tot doodslag

Stenengooiers hangt een vervolging wegens poging tot doodslag boven het hoofd, blijkt uit eerdere incidenten waarvan ProRail de afgelopen jaren melding maakte. Voor poging tot doodslag geldt in Nederland een maximale gevangenisstraf van tien jaar.

Reacties uit de Kamer

Kamerlid Fahid Minhas (VVD), woordvoerder voor onder andere OV en Spoor, noemt het gooien van stenen naar treinen in een tweet “onbestaanbaar, onacceptabel en levensgevaarlijk”. Hij hoopt dat de daders snel worden opgespoord, aansprakelijk gesteld voor de schade en bestraft voor “deze idiote acties die de veiligheid van zowel personeel als reizigers ernstig in gevaar brengen!”

PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop voegt daar aan toe: “Dit is een schandalige actie en enorm schrikken voor het personeel dat op dit moment onder grote druk gewoon hun werk probeert te doen.”

Incident of terugkerend fenomeen?

Hoevaak het precies voorkomt dat onverlaten voorwerpen naar passerende treinen gooien, is niet publiekelijk vrijgegeven. Wel lijkt het op een jaarlijks terugkerend (incidenteel) fenomeen. Onder andere in 2013, 2014, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021 was het raak met stenengooiers.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aangifte tegen “levensgevaarlijke” steengooiers op treinen in Amsterdam | SpoorPro.nl
NS trein

Aangifte tegen “levensgevaarlijke” steengooiers op treinen in Amsterdam

Een passerende NS-trein. FaceMePLS / Wikimedia Commons

Onverlaten hebben begin deze week in Amsterdam meermaals stenen gegooid naar rijdende treinen. In totaal zijn acht treinen beschadigd geraakt. ProRail en NS vinden het “totaal onacceptabel” en hebben dan ook aangifte gedaan tegen de levensgevaarlijke capriolen van de steengooiers.

John Voppen, CEO van ProRail, benadrukt net als NS dat stenen gooien naar treinen “levensgevaarlijk” is en “beangstigend” voor het treinpersoneel, waaronder de machinist. Ook de treindienstregeling raakt in de war, doordat treinen voor reparatie van het spoor moeten worden gehaald. “Collega’s van incidentenbestrijding surveilleren extra”, aldus Voppen.

Hij zegt bovendien “geschrokken” te zijn: “Je moet veilig met de trein kunnen reizen en / of je werk in de trein kunnen doen. Daar werken we elke dag heel hard aan. Vandaar dat we samen met NS hiervoor aandacht vragen en aangifte hebben gedaan.”

De politie is gevraagd om meer toezicht te houden op het Amsterdamse spoor om “het gedrag van vandalen” te stoppen. Eelco van Asch, lid van de Raad van Bestuur van NS, zegt: “Dit kan echt niet. Als de daders worden aangehouden en vervolgd, zullen wij alles op alles zetten om de kosten te verhalen.”

Een woordvoerder van ProRail laat tegenover SpoorPro weten dat de NS door dit incident de gedupeerde partij is. “Wij hebben tot nu toe geen schade”, voegt de spoorbeheerder daaraan toe. ProRail benadrukt dat ze momenteel (nog) geen trend zien van stenengooiers.

Poging tot doodslag

Stenengooiers hangt een vervolging wegens poging tot doodslag boven het hoofd, blijkt uit eerdere incidenten waarvan ProRail de afgelopen jaren melding maakte. Voor poging tot doodslag geldt in Nederland een maximale gevangenisstraf van tien jaar.

Reacties uit de Kamer

Kamerlid Fahid Minhas (VVD), woordvoerder voor onder andere OV en Spoor, noemt het gooien van stenen naar treinen in een tweet “onbestaanbaar, onacceptabel en levensgevaarlijk”. Hij hoopt dat de daders snel worden opgespoord, aansprakelijk gesteld voor de schade en bestraft voor “deze idiote acties die de veiligheid van zowel personeel als reizigers ernstig in gevaar brengen!”

PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop voegt daar aan toe: “Dit is een schandalige actie en enorm schrikken voor het personeel dat op dit moment onder grote druk gewoon hun werk probeert te doen.”

Incident of terugkerend fenomeen?

Hoevaak het precies voorkomt dat onverlaten voorwerpen naar passerende treinen gooien, is niet publiekelijk vrijgegeven. Wel lijkt het op een jaarlijks terugkerend (incidenteel) fenomeen. Onder andere in 2013, 2014, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021 was het raak met stenengooiers.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.