Presentatie ICNG Rotterdam

Ondanks ‘kleine imperfecties’ rijdt ICNG nu ook tussen Den Haag en Eindhoven

De ICNG vanaf de zijkant gezien Kenneth Steffers / SpoorPro.nl

In navolging van de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) tussen Amsterdam en Rotterdam, durft NS nu het volgende spoor te betreden. Sinds maandag rijdt de ICNG namelijk ook tussen Den Haag en Eindhoven. Het gaat op dit traject – evenals op het traject tussen de Hoofdstad en de Maasstad – voorlopig nog wel om tests, zo benadrukt NS.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “Ondanks ‘kleine imperfecties’ rijdt ICNG nu ook tussen Den Haag en Eindhoven”

Marc Busio|04.07.23|11:16

Deze test gaat zonder meer slagen, want die IC-Den Haag heeft sinds zijn invoering zo’n beroerde staat van dienst: slechter kan het niet. Zijn voorganger, de IC Den Haag-Venlo, voldeed uitstekend, maar er moesten van Verkeer & Waterstaat meer treinen over de HSL gaan rijden en die 30 km tussen Rt en Bd bleken al voldoende om de IC Den Haag wekelijks vele malen te laten uitvallen. Nog afgezien van de trillingsoverlast die omwonenden zijn gaan ervaren door die twee zware Traxx-locomotieven.

Cornelius Koelewijn|04.07.23|12:05

De asdruk van TRAXX’en is nergens in NL hoger dan 20 / 22,5 ton. Maar bewoners mekkeren tegenwoordig overal over.

A C F Sierts|11.08.23|23:13

@cornius koelewijn: bent u bekend met draaistelconstructie? Zegt u de term ’tramophanging’ iets? Welnu, dat is de techniek in de draaistellen van de Traxx. Het woord ’tram’ zegt al genoeg: niet geschikt voor hogere snelheden. Toch toegepast in de Traxx – want goedkoper.
Vreemd he, al die trillingsproblemen? 1x raden waarom de 1600/1700-loc draaisteltechniek heeft die in Frankrijk tot 200 km/u wordt gebruikt. Volledig afgeveerde motor ipv eenzijdig afgeveerd zoals bij de ‘infraslopende’ Traxx.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ondanks ‘kleine imperfecties’ rijdt ICNG nu ook tussen Den Haag en Eindhoven | SpoorPro.nl
Presentatie ICNG Rotterdam

Ondanks ‘kleine imperfecties’ rijdt ICNG nu ook tussen Den Haag en Eindhoven

De ICNG vanaf de zijkant gezien Kenneth Steffers / SpoorPro.nl

In navolging van de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) tussen Amsterdam en Rotterdam, durft NS nu het volgende spoor te betreden. Sinds maandag rijdt de ICNG namelijk ook tussen Den Haag en Eindhoven. Het gaat op dit traject – evenals op het traject tussen de Hoofdstad en de Maasstad – voorlopig nog wel om tests, zo benadrukt NS.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “Ondanks ‘kleine imperfecties’ rijdt ICNG nu ook tussen Den Haag en Eindhoven”

Marc Busio|04.07.23|11:16

Deze test gaat zonder meer slagen, want die IC-Den Haag heeft sinds zijn invoering zo’n beroerde staat van dienst: slechter kan het niet. Zijn voorganger, de IC Den Haag-Venlo, voldeed uitstekend, maar er moesten van Verkeer & Waterstaat meer treinen over de HSL gaan rijden en die 30 km tussen Rt en Bd bleken al voldoende om de IC Den Haag wekelijks vele malen te laten uitvallen. Nog afgezien van de trillingsoverlast die omwonenden zijn gaan ervaren door die twee zware Traxx-locomotieven.

Cornelius Koelewijn|04.07.23|12:05

De asdruk van TRAXX’en is nergens in NL hoger dan 20 / 22,5 ton. Maar bewoners mekkeren tegenwoordig overal over.

A C F Sierts|11.08.23|23:13

@cornius koelewijn: bent u bekend met draaistelconstructie? Zegt u de term ’tramophanging’ iets? Welnu, dat is de techniek in de draaistellen van de Traxx. Het woord ’tram’ zegt al genoeg: niet geschikt voor hogere snelheden. Toch toegepast in de Traxx – want goedkoper.
Vreemd he, al die trillingsproblemen? 1x raden waarom de 1600/1700-loc draaisteltechniek heeft die in Frankrijk tot 200 km/u wordt gebruikt. Volledig afgeveerde motor ipv eenzijdig afgeveerd zoals bij de ‘infraslopende’ Traxx.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.