Van Nelle in Rotterdam

Rotterdam trapt af voor nieuw station ‘Rotterdam Van Nelle’

In Rotterdam wordt een informatiebijeenkomst georganiseerd over de komst van een station bij de Van Nellefabriek dat straks onderdeel uitmaakt van het traject Leiden-Dordrecht Frans Blok / Shutterstock

In Rotterdam wordt dinsdagavond de spits afgebeten voor het infrastructurele meerjarenplan tussen Leiden en Dordrecht. Langs de Zuid-Hollandse spoorlijn moeten de komende jaren vijf nieuwe stations worden geopend. Ook zullen er tot 2040 zo’n 170.000 woningen worden gebouwd. Spoorbeheerder ProRail onderzoekt nu hoe het spoor, de stations en de geplande woningen straks het beste met elkaar kunnen worden verweven.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: OVPro.nl

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

4 reacties op “Rotterdam trapt af voor nieuw station ‘Rotterdam Van Nelle’”

Marc Busio|12.02.24|19:22

Een mooi en zinvol project, want het gaat hier om een druk bereden traject dat wel wat capaciteitsuitbreiding kan gebruiken. Vijf miljard euro is wel veel geld en ik mag hopen dat de verdubbeling van twee naar vier sporen tussen Delft Campus en Schiedam Centrum hier bij inbegrepen is. En een Station Rotterdam Van Nelle in de architectuurstijl van de Nieuwe Zakelijkheid, net als de naastgelegen fabriek, moet ook mogelijk zijn met zo’n kolossaal budget.

Jan van schijndel|14.02.24|06:10

Interessant idee. Eens zien hoe dat ontwikkelt. Wel balans houden tussen ruimte natuur wonen werken en infra. Een hele puzzel.
Nu maar hopen dat het niet afgeserveerd of in de kiem gesmoord wordt met N2 CO2 etc ………

Ad Vijge|14.02.24|12:33

Bereikbaarheid met het OV is een goede zaak, maar op die plek zijn nu al er betere alternatieven. Er is een tram die naar het Kasteel gaat in de wijk Spangen en aan de noordzijde van het spoor zijn er enkel bedrijven. Mij lijkt een Metro halte (boven) de kruising Horvatrh weg/ Tjalklaan voor de regio veel zinvoller.

Ad Vijge|14.02.24|12:34

Bereikbaarheid met het OV is een goede zaak, maar op die plek zijn nu al er betere alternatieven. Er is een tramroute die naar het Kasteel gaat in de wijk Spangen en aan de noordzijde van het spoor zijn er enkel bedrijven dus enkel spitsreizigers te verwachten. Mij lijkt een Metro halte (boven) de kruising Horvath weg/ Tjalklaan voor de regio veel zinvoller.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rotterdam trapt af voor nieuw station ‘Rotterdam Van Nelle’ | SpoorPro.nl
Van Nelle in Rotterdam

Rotterdam trapt af voor nieuw station ‘Rotterdam Van Nelle’

In Rotterdam wordt een informatiebijeenkomst georganiseerd over de komst van een station bij de Van Nellefabriek dat straks onderdeel uitmaakt van het traject Leiden-Dordrecht Frans Blok / Shutterstock

In Rotterdam wordt dinsdagavond de spits afgebeten voor het infrastructurele meerjarenplan tussen Leiden en Dordrecht. Langs de Zuid-Hollandse spoorlijn moeten de komende jaren vijf nieuwe stations worden geopend. Ook zullen er tot 2040 zo’n 170.000 woningen worden gebouwd. Spoorbeheerder ProRail onderzoekt nu hoe het spoor, de stations en de geplande woningen straks het beste met elkaar kunnen worden verweven.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: OVPro.nl

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

4 reacties op “Rotterdam trapt af voor nieuw station ‘Rotterdam Van Nelle’”

Marc Busio|12.02.24|19:22

Een mooi en zinvol project, want het gaat hier om een druk bereden traject dat wel wat capaciteitsuitbreiding kan gebruiken. Vijf miljard euro is wel veel geld en ik mag hopen dat de verdubbeling van twee naar vier sporen tussen Delft Campus en Schiedam Centrum hier bij inbegrepen is. En een Station Rotterdam Van Nelle in de architectuurstijl van de Nieuwe Zakelijkheid, net als de naastgelegen fabriek, moet ook mogelijk zijn met zo’n kolossaal budget.

Jan van schijndel|14.02.24|06:10

Interessant idee. Eens zien hoe dat ontwikkelt. Wel balans houden tussen ruimte natuur wonen werken en infra. Een hele puzzel.
Nu maar hopen dat het niet afgeserveerd of in de kiem gesmoord wordt met N2 CO2 etc ………

Ad Vijge|14.02.24|12:33

Bereikbaarheid met het OV is een goede zaak, maar op die plek zijn nu al er betere alternatieven. Er is een tram die naar het Kasteel gaat in de wijk Spangen en aan de noordzijde van het spoor zijn er enkel bedrijven. Mij lijkt een Metro halte (boven) de kruising Horvatrh weg/ Tjalklaan voor de regio veel zinvoller.

Ad Vijge|14.02.24|12:34

Bereikbaarheid met het OV is een goede zaak, maar op die plek zijn nu al er betere alternatieven. Er is een tramroute die naar het Kasteel gaat in de wijk Spangen en aan de noordzijde van het spoor zijn er enkel bedrijven dus enkel spitsreizigers te verwachten. Mij lijkt een Metro halte (boven) de kruising Horvath weg/ Tjalklaan voor de regio veel zinvoller.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.