Station Breda

Station Breda: van ‘gebouw van het jaar’ tot ‘fout gebouwde kolos’

Het station van Breda gezien vanuit de centrumzijde. Creative Commons/G.Lanting

In 2016 werd het serieus verbouwde station Breda opgeleverd. Een jaar later werd het station zelfs uitgeroepen tot ‘gebouw van het jaar’. De Bredanaars zelf zijn anno 2023 evenwel helemaal niet te spreken over het gebouw, zo blijkt uit een artikel in BN/De Stem. Oud-burgemeester en VVD-coryfee Ed Nijpels noemt het een ‘misser’, terwijl een andere geïnterviewde het station een ‘fout gebouwde kolos’ noemt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen:

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: BN/De Stem

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Station Breda: van ‘gebouw van het jaar’ tot ‘fout gebouwde kolos’”

Marc Busio|22.09.23|15:16

Als inwoner van Breda heb ik destijds de realisatie van dit project op de voet gevolgd en kan daardoor deze kritiek volledig onderschrijven. Het werd in 2017 uitgeroepen tot ‘Gebouw van het jaar’ en daarmee is meteen het probleem verwoord, want aan een stationsgebouw is in de 21-ste eeuw geen behoefte meer omdat er nauwelijks nog spoorwegdiensten actief zijn. Het moderne station is daarom een brede onderdoorgang met wat winkeltjes, toiletten, kaartautomaten en een fietsenstalling.

Clytamnestra Dungen|23.09.23|22:03

Het is op zich een mooi station: lekker warm en droog en knus. Veel zitplekken, schone toiletten, en een Albert Heijn die lang open is.

Maar het winkelhoekje onder het busstation is slecht ontworpen: er komen daar nauwelijks reizigers langs.

En de brede boulevard aan de voorkant is onprettig bij slecht weer. Bij warm weer houden die stenen de hitte vast.

Clytamnestra Dungen|23.09.23|22:11

@Marc Busio
OK Boomer.

Breda heeft goede verbindingen naar o.a. Amsterdam en Eindhoven en Brussel en is goed gepositioneerd voor toekomstige uitbreidingen van het spoorwegnet.
Het is dan wel te hopen dat de garage wordt weggehaald, want dat is gewoon zonde van de schaarse ruimte en zorgt dat auto’s te dicht bij het station komen.

Marc Busio|25.09.23|11:08

Een goede verbinding met Brussel?? Voor dertig euro enkele reis anderhalf uur in een trein zitten om een afstand te overbruggen die hemelsbreed negentig kilometer bedraagt? In Breda wordt dat gewoon een boemeltrein genoemd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Station Breda: van ‘gebouw van het jaar’ tot ‘fout gebouwde kolos’ | SpoorPro.nl
Station Breda

Station Breda: van ‘gebouw van het jaar’ tot ‘fout gebouwde kolos’

Het station van Breda gezien vanuit de centrumzijde. Creative Commons/G.Lanting

In 2016 werd het serieus verbouwde station Breda opgeleverd. Een jaar later werd het station zelfs uitgeroepen tot ‘gebouw van het jaar’. De Bredanaars zelf zijn anno 2023 evenwel helemaal niet te spreken over het gebouw, zo blijkt uit een artikel in BN/De Stem. Oud-burgemeester en VVD-coryfee Ed Nijpels noemt het een ‘misser’, terwijl een andere geïnterviewde het station een ‘fout gebouwde kolos’ noemt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen:

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: BN/De Stem

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Station Breda: van ‘gebouw van het jaar’ tot ‘fout gebouwde kolos’”

Marc Busio|22.09.23|15:16

Als inwoner van Breda heb ik destijds de realisatie van dit project op de voet gevolgd en kan daardoor deze kritiek volledig onderschrijven. Het werd in 2017 uitgeroepen tot ‘Gebouw van het jaar’ en daarmee is meteen het probleem verwoord, want aan een stationsgebouw is in de 21-ste eeuw geen behoefte meer omdat er nauwelijks nog spoorwegdiensten actief zijn. Het moderne station is daarom een brede onderdoorgang met wat winkeltjes, toiletten, kaartautomaten en een fietsenstalling.

Clytamnestra Dungen|23.09.23|22:03

Het is op zich een mooi station: lekker warm en droog en knus. Veel zitplekken, schone toiletten, en een Albert Heijn die lang open is.

Maar het winkelhoekje onder het busstation is slecht ontworpen: er komen daar nauwelijks reizigers langs.

En de brede boulevard aan de voorkant is onprettig bij slecht weer. Bij warm weer houden die stenen de hitte vast.

Clytamnestra Dungen|23.09.23|22:11

@Marc Busio
OK Boomer.

Breda heeft goede verbindingen naar o.a. Amsterdam en Eindhoven en Brussel en is goed gepositioneerd voor toekomstige uitbreidingen van het spoorwegnet.
Het is dan wel te hopen dat de garage wordt weggehaald, want dat is gewoon zonde van de schaarse ruimte en zorgt dat auto’s te dicht bij het station komen.

Marc Busio|25.09.23|11:08

Een goede verbinding met Brussel?? Voor dertig euro enkele reis anderhalf uur in een trein zitten om een afstand te overbruggen die hemelsbreed negentig kilometer bedraagt? In Breda wordt dat gewoon een boemeltrein genoemd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.