Berkel-Enschot en Udenhout mogen weer hopen op eigen station

Spoorwegovergang Berkel-Enschot, Udenhoutseweg
De spoorwegovergang aan de Molenstraat/Udenhoutseweg in Berkel-Enschot. Daar in de buurt zou het nieuwe station moeten verrijzen. Jeroen Baldwin / SpoorPro

De Brabantse dorpen Berkel-Enschot en Udenhout, sinds 1 januari 1997 gemeentelijk behorend tot Tilburg, krijgen mogelijk toch weer hun eigen station, samen dan. De gemeente Tilburg is groot voorstander van het plan, evenals de provincie Noord-Brabant, aangezien een station in één van beide plaatsen ook een ontlastend effect zou hebben op de drukke N65, de rijksweg tussen Tilburg en Den Bosch. Bovendien zou een station in één van beide plaatsen ook een positief effect hebben op de IJssellijn, de spoorverbinding die voert van Roosendaal naar Zwolle.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Berkel-Enschot en Udenhout mogen weer hopen op eigen station”

Marc Busio|06.02.23|17:50

De ongelijkvloerse kruising van de lijnen Eindhoven-Utrecht en Tilburg-Nijmegen die binnen enkele jaren tussen Vught en Den Bosch gebouwd gaat worden geeft wat extra speelruimte voor een station op het traject Tilburg-Den Bosch. Tot dusverre was dit drukke knooppunt een belangrijke reden om hier van af te zien.

René Valk|07.02.23|09:43

En toch heeft gemeente Tilburg te weinig ruimte gepland voor een station aan deze lijn ! Zowel hier als in Helvoirt een station maar dan 4 sporig uitgevoerd zodat de IC niet langs het perron zoeft !

Marc Busio|07.02.23|11:48

Een station met passeersporen uitrusten is veel te duur, dat wordt nergens gedaan. Tilburg-Reeshof, Helmond-Brandevoort, Maarheeze, allemaal stations die de afgelopen decennia (op)nieuw zijn aangelegd, maar gewoon met twee sporen. Wel probeert men het altijd te combineren met een onderdoorgang om de veiligheid te bevorderen, en dat maakt zo’n project op zich al duur genoeg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Berkel-Enschot en Udenhout mogen weer hopen op eigen station | SpoorPro.nl

Berkel-Enschot en Udenhout mogen weer hopen op eigen station

Spoorwegovergang Berkel-Enschot, Udenhoutseweg
De spoorwegovergang aan de Molenstraat/Udenhoutseweg in Berkel-Enschot. Daar in de buurt zou het nieuwe station moeten verrijzen. Jeroen Baldwin / SpoorPro

De Brabantse dorpen Berkel-Enschot en Udenhout, sinds 1 januari 1997 gemeentelijk behorend tot Tilburg, krijgen mogelijk toch weer hun eigen station, samen dan. De gemeente Tilburg is groot voorstander van het plan, evenals de provincie Noord-Brabant, aangezien een station in één van beide plaatsen ook een ontlastend effect zou hebben op de drukke N65, de rijksweg tussen Tilburg en Den Bosch. Bovendien zou een station in één van beide plaatsen ook een positief effect hebben op de IJssellijn, de spoorverbinding die voert van Roosendaal naar Zwolle.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Berkel-Enschot en Udenhout mogen weer hopen op eigen station”

Marc Busio|06.02.23|17:50

De ongelijkvloerse kruising van de lijnen Eindhoven-Utrecht en Tilburg-Nijmegen die binnen enkele jaren tussen Vught en Den Bosch gebouwd gaat worden geeft wat extra speelruimte voor een station op het traject Tilburg-Den Bosch. Tot dusverre was dit drukke knooppunt een belangrijke reden om hier van af te zien.

René Valk|07.02.23|09:43

En toch heeft gemeente Tilburg te weinig ruimte gepland voor een station aan deze lijn ! Zowel hier als in Helvoirt een station maar dan 4 sporig uitgevoerd zodat de IC niet langs het perron zoeft !

Marc Busio|07.02.23|11:48

Een station met passeersporen uitrusten is veel te duur, dat wordt nergens gedaan. Tilburg-Reeshof, Helmond-Brandevoort, Maarheeze, allemaal stations die de afgelopen decennia (op)nieuw zijn aangelegd, maar gewoon met twee sporen. Wel probeert men het altijd te combineren met een onderdoorgang om de veiligheid te bevorderen, en dat maakt zo’n project op zich al duur genoeg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.