Station Nijmegen, foto: ANP

Kamervragen over opnieuw in werking stellen spoorlijn Nijmegen-Kleve

Foto: ANP, voor éénmalig gebruik!

In de Tweede Kamer wordt actie ondernomen om te bekijken of de spoorlijn tussen Nijmegen en het Duitse Kleve weer nieuw leven kan worden ingeblazen. CDA-Kamerlid Harry van der Molen heeft Kamervragen gesteld nadat de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen de reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleve-Düsseldorf heeft opgenomen in haar concept-verkeersplan over de periode 2032-2040.

Coalitiepartner Van der Molen wil graag van zijn kabinet Rutte IV weten of ze bekend zijn met het gegeven dat de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen de reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleef-Düsseldorf graag zou willen herstellen. De dienst is al sinds 1991 buiten gebruik, en het enige alternatief is een busverbinding tussen beide steden of een treinverbinding van minstens een uur reistijd die kan oplopen tot 1 uur en 45 minuten. In werkelijkheid liggen Nijmegen en Kleve qua kilometerafstand slechts 20 kilometer van elkaar vandaan.

Kamervragen

Om die reden wenst Van der Molen dat de Tweede Kamer nu kritisch kijkt naar het Duitse conceptplan om de treinverbinding tussen Nijmegen en Kleve weer in ere te herstellen. Zo vraagt hij aan de Kamer: “Deelt u de mening in de regio dat, in het kader van het verbeteren van het kort grensoverschrijdend treinverkeer, er vanuit Nederland serieus moet worden gekeken naar de reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleve-Düsseldorf?”

Van der Molen wil graag namens zijn eigen kabinet en de oppositie in de Kamer ingaan op het belang van deze lijn “in het kader van grensoverschrijdende arbeidsmarkt en het grote aantal potentiële studenten / toekomstige arbeidskrachten” tussen Nederland en Duitsland.

Stand van zaken

Het kritische Kamerlid vraagt zich tevens af in welke mate het kabinet bereid is om te kijken naar de mogelijkheden om het treintraject tussen Nederland en Duitsland weer op te tuigen voor passagiersvervoer. “Welke knelpunten maken op dit moment de heringebruikname van het Nijmegen-Kleve-traject onmogelijk?”, vraagt Van der Molen zich af.

Van der Molen richt zich met zijn Kamervragen tot het kabinet en sluit af: “Hebt u contact gehad met Duitse vertegenwoordigers over dit plan? Zo ja, wat is er besproken? En zo nee, bent u bereid in contact te treden met Duitse vertegenwoordigers om de plannen te bespreken?”

Rob Jetten

SpoorPro heeft ook vragen gesteld aan Rob Jetten, de minister van Klimaat en Energie. Niet alleen omdat reizen per trein duurzamer is dan reizen per auto of vliegtuig, maar ook omdat Jetten al jarenlang woont in de gemeente Berg en Dal, onderdeel van het treintraject tussen Nijmegen en Kleve. Echter kan Jetten volgens zijn woordvoerder niet ingaan op de Kamervragen van Van Bommel.

“We zien helaas af van een reactie namens minister Jetten. Deze vragen liggen op het terrein van het Ministerie van Infrastructuur en de afspraak binnen het kabinet is dat men het woord voert op zijn / haar eigen terrein.”

Geschiedenis treintraject Nijmegen-Kleve

De Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft dus onlangs mogelijke reactivering van de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve opgenomen in haar verkeersplan. Het traject tussen de grensplaatsen in Nederland en Duitsland werd in 1865 in gebruik genomen en deed meer dan een decenia dienst als treinvervoer tussen de grens van Nederland en Duitsland. In 1988 reed de laatste D-trein over deze spoorlijn. Vanaf dat jaar reden alleen nog enkele lokale treinen, doorgaans niet langer dan één stuurstandrijtuig, met een Duitse diesellocomotief. In 1991 werd de passagierslijn gesloten.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

16 reacties op “Kamervragen over opnieuw in werking stellen spoorlijn Nijmegen-Kleve”

Arjan Krabbenbos|31.05.22|16:56

Mooi nieuws! Als de verbinding er weer komt laat deze ook in Nijmegen Heyendaal stoppen voor overstap op Maaslijn naar Venlo en Roermond en v.v. . Als Groesbeek ook een station krijgt zal dat meer reizigers genereren. Nijmegen-Duesseldorf elk uur of misschien elk half uur in beide richtingen!

Derk Van Dorth|31.05.22|18:44

Ooit was dit een prachtige lijn, ik kwam erover met D217. de lijn is niet voor niets gesloten: minder dan 10 reizigers per trein, ook tussen Kranenburg en Kleve. Jaren geleden stonden de bomen al 3 meter hoog in het spoor, inwoners van Groesbeek willen de lijn echt niet terug. In Kleve zelf zal het ook niet makkelijk gaan.

Marc Busio|31.05.22|18:58

Raadpleging van de reisplanner van DB leert dat een treinreis van Nijmegen naar Dusseldorf via Arnhem 2 uur duurt (met RE vanuit Arnhem om de kosten te drukken) en van Kleve naar Dusseldorf 1,5 uur. Tel er nog een kwartier bij op voor het traject Nijmegen-Kleve en de tijdwinst bedraagt een kwartier. Voordeel van het traject over Arnhem is uiteraard dat daar andere grote steden als Duisburg en Oberhausen in zitten. Kortom, ik geef Nijmegen-Kleve weinig kans.

Wilco Veldhorst|31.05.22|20:06

@Derk van Dorth, Er is sinds 1991 nogal wat verandert. Inmiddels is 25% van de inwoners van Kranenburg Nederlander, komt 10% van de nieuwe 1e jaars-studenten van de Radbouduniversiteit uit Duitsland, is er een Hogeschool met 7000 studenten in Kleve gekomen en een luchthaven in Weeze. Bovendien is het grenslandtarief dat de trein in 1991 bijzonder onaantrekkelijk maakte verdwenen.

Wilco Veldhorst|31.05.22|20:12

Niet onbelangrijk ook, door herstel van 20 km spoor krijgen Nijmegen en alle stations tussen Nijmegen en Krefeld (inclusief Groesbeek en Kranenburg dus) een rechtstreekse verbinding met maximaal één overstap met vrijwel elke grote Duitse en Nederlandse stad. Het is gewoonweg NIET uit te leggen dat een dorp met 16.000 inwoners een spoor dat zo belangrijk kan zijn in tijden van klimaatveranderingen kan tegenhouden waar de Betuwe, de Liemers en de Achterhoek een goederenspoorlijn die niemand wil in de regio en waar die regio niks aan heeft en waar 300.000 mensen wonen maar zou moeten accepteren. Wat maakt het belang van 16.000 mensen in Groesbeek groter dan het belang van de 1.000.000 mensen die in de regio Niederrhein-Noord-Limburg en Rijk van Nijmegen wonen en waarom kunnen 300.000 Achterhoekers een goederenspoor niet tegenhouden waar een dorp met 16.000 inwoners een belangrijke personenverbinding wél kan tegenhouden?

Wilco Veldhorst|31.05.22|20:33

Niet te vergeten ook, in 1991 had de stad Nijmegen net 150.000 inwoners. Inmiddels groeit de stad naar 180.000 inwoners en zit de regio dik boven de kwart miljoen. In het gebied langs de lijn Nijmegen-Krefeld-Düsseldorf wonen dik 1.000.000 mensen en zijn meerdere plaatsen van de omvang van Doetinchem die allemaal een rechtstreekse verbinding met de grootste stad in de regio ontberen. Nijmegen is de grootste stad van Nederland aan de grens en heeft géén spoorverbinding met de buren.

Pat Rick|01.06.22|09:56

@Marc Busio: je zit vast in de huidige situatie, want men kan ook minstens 1x per uur een intercity laten rijden toevoegen. Die dikke 100 km tussen N’gen en DD is dan te doen rond 1 uur. Je moet wel een goede voorstelling van zaken geven van de voordelen, zelfs als je weer een (goed) idee de grond in wilt boren

Pat Rick|01.06.22|10:06

@Wilco: Nijmegen heeft al hun buit binnen, met het extra perroneiland en stationsuitbreiding. De milieu-mensen daar hebben hun ambitie om de lijn te reactiveren laten varen. Ook door felle weerstand in Groesbeek, waar mensen in een mooie omgeving gaan wonen, en gezinnen dan 1 of 2 auto’s nodig hebben vanwege gebrek aan een station. Liever zitten ze op een terras in het centrum te pilsen, kijkend hoe toeristen spoorfietsen over de oude rails

Marc Busio|02.06.22|10:10

@Pat Rick: Ik heb slechts de reisplanner geraadpleegd en daar een conclusie uitgetrokken. Dat te omschrijven als ‘een idee de grond in boren’ gaat me toch echt te ver. Ik bekijk de zaak door de ogen van de vervoerder en die zal zeggen: Liever een volle trein van Arnhem naar Dusseldorf dan twee halfvolle treinen tussen Ah. en Dus. en Nijmegen en Dus. En dan hebben ‘vol’ en ‘halfvol’ betrekking op de piekuren, want in weekenden en avonden is de bezettingsgraad in treinen sowieso slecht tot matig.

Cornelius Koelewijn|02.06.22|10:34

Zal tijd worden… Hoe eerder hoe beter.

Als Groesbeek niet wil meewerken, moet het maar worden heringedeeld bij Nijmegen…

Pat Rick|02.06.22|11:11

@Marc Busio: wellicht zijn huidige reisplanners geen goede representatie, en niet geschikt om conclusies te trekken voor de toekomstige situatie. En natuurlijk willen we liever (bijna) volle treinen en geen halve lege, maar dat dit gaat gebeuren voor N’gen-DD is ook een aanname van jou kant. Zoals eerder gezegd moet men kijken naar ontwikkelpotentieel, want misschien Nijmegenaren/mensen in het Ruhrgebiet best bereid de trein te nemen (meer nog dan de gemiddelde Nederlander, meer dan nu).

Marc Busio|02.06.22|13:34

Sorry @Pat Rick, maar ik blijf de reisplanner raadplegen. Want Dusseldorf is een leuke stad om te shoppen, maar toch zullen er ook mensen heen gaan om op de grote luchthaven aldaar het vliegtuig te pakken. Dan blijkt de trein daar vanuit Kleve 1.50 u. over te doen, en die uit Nijmegen over Arnhem (wederom de ‘RE’ om de kosten te drukken) 1.55 u. Uiteraard kan dat met de auto in een uurtje, maar aan dat verschil doe je op zich niets door tussen Nijmegen en Kleef weer treinen te laten rijden.

kees boer|05.06.22|23:00

Hoe krijgen we Groesbeek over de streep ? Gedacht moet ook worden aan een eenvoudige tunnel zoals op de N237 in Soesterberg;de inwoneraantallen zijn zowel in Groesbeek als in Kranenburg geëxplodeerd ; er moet dan wel garantie komen dat de reactivering uitsluitend voor regionale treinen betreft

Marc Busio|06.06.22|10:34

Natuurlijk @keesboer blijf je daar met regionale treinen rijden, want het is een enkelsporig, ongeelektrificeerd lijntje tot aan Krefeld. Maar dan boek je ook geen substantieel kortere reistijd t.o.v. de treinreis over Arnhem, zoals ik aan de hand van de reisplanner constateer, laat staan t.o.v. de auto waar nu eenmaal de meeste mensen gebruik van maken. Het is niet voor niets dat die lijn 30 jaar geleden is stilgelegd. Sindsdien zijn de mogelijkheden vanuit Arnhem enkel toegenomen.

Ad Mol|26.06.22|11:36

Deze spoorlijn moet terugkomen, en wel zo snel mogelijk! Hier word al jarenlang over gesteggeld. Nu klaar. Geen woorden maar daden. Duitsland wil wel, maar Nederland is weer laks. Het valt absoluut niet meer te vergelijken met 30 jaar geleden toen deze lijn ophield. Alle rapporten wijzen dat uit. 80% van het spoor ligt er nog. Opknappen, nieuwe aansluitingen maken, een lightrail trein erop. De (grens) bevolking zal deze grote dag van re-activering met gejuich begroeten en U dankbaar zijn.

Ad Mol|26.06.22|21:45

Deze spoorlijn moet gewoon terugkomen. Nu geen woorden meer maar daden. Duitsland wil wel, maar Nederland is weer eens laks in dit besluit. Het is niet meer te vergelijken met de situatie van 30 jaar geleden toen deze lijn ter ziele ging. Alle recente rapporten geven een positief advies. De rails ligt er nog voor 80%. Kom op, enige aanpassingen, een lightrails trein erop, en de (grens) bevolking zal deze re-activering met gejuich ontvangen. Onbegrijpelijk waarom dit allemaal zo lang moet duren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kamervragen over opnieuw in werking stellen spoorlijn Nijmegen-Kleve | SpoorPro.nl
Station Nijmegen, foto: ANP

Kamervragen over opnieuw in werking stellen spoorlijn Nijmegen-Kleve

Foto: ANP, voor éénmalig gebruik!

In de Tweede Kamer wordt actie ondernomen om te bekijken of de spoorlijn tussen Nijmegen en het Duitse Kleve weer nieuw leven kan worden ingeblazen. CDA-Kamerlid Harry van der Molen heeft Kamervragen gesteld nadat de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen de reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleve-Düsseldorf heeft opgenomen in haar concept-verkeersplan over de periode 2032-2040.

Coalitiepartner Van der Molen wil graag van zijn kabinet Rutte IV weten of ze bekend zijn met het gegeven dat de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen de reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleef-Düsseldorf graag zou willen herstellen. De dienst is al sinds 1991 buiten gebruik, en het enige alternatief is een busverbinding tussen beide steden of een treinverbinding van minstens een uur reistijd die kan oplopen tot 1 uur en 45 minuten. In werkelijkheid liggen Nijmegen en Kleve qua kilometerafstand slechts 20 kilometer van elkaar vandaan.

Kamervragen

Om die reden wenst Van der Molen dat de Tweede Kamer nu kritisch kijkt naar het Duitse conceptplan om de treinverbinding tussen Nijmegen en Kleve weer in ere te herstellen. Zo vraagt hij aan de Kamer: “Deelt u de mening in de regio dat, in het kader van het verbeteren van het kort grensoverschrijdend treinverkeer, er vanuit Nederland serieus moet worden gekeken naar de reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleve-Düsseldorf?”

Van der Molen wil graag namens zijn eigen kabinet en de oppositie in de Kamer ingaan op het belang van deze lijn “in het kader van grensoverschrijdende arbeidsmarkt en het grote aantal potentiële studenten / toekomstige arbeidskrachten” tussen Nederland en Duitsland.

Stand van zaken

Het kritische Kamerlid vraagt zich tevens af in welke mate het kabinet bereid is om te kijken naar de mogelijkheden om het treintraject tussen Nederland en Duitsland weer op te tuigen voor passagiersvervoer. “Welke knelpunten maken op dit moment de heringebruikname van het Nijmegen-Kleve-traject onmogelijk?”, vraagt Van der Molen zich af.

Van der Molen richt zich met zijn Kamervragen tot het kabinet en sluit af: “Hebt u contact gehad met Duitse vertegenwoordigers over dit plan? Zo ja, wat is er besproken? En zo nee, bent u bereid in contact te treden met Duitse vertegenwoordigers om de plannen te bespreken?”

Rob Jetten

SpoorPro heeft ook vragen gesteld aan Rob Jetten, de minister van Klimaat en Energie. Niet alleen omdat reizen per trein duurzamer is dan reizen per auto of vliegtuig, maar ook omdat Jetten al jarenlang woont in de gemeente Berg en Dal, onderdeel van het treintraject tussen Nijmegen en Kleve. Echter kan Jetten volgens zijn woordvoerder niet ingaan op de Kamervragen van Van Bommel.

“We zien helaas af van een reactie namens minister Jetten. Deze vragen liggen op het terrein van het Ministerie van Infrastructuur en de afspraak binnen het kabinet is dat men het woord voert op zijn / haar eigen terrein.”

Geschiedenis treintraject Nijmegen-Kleve

De Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft dus onlangs mogelijke reactivering van de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve opgenomen in haar verkeersplan. Het traject tussen de grensplaatsen in Nederland en Duitsland werd in 1865 in gebruik genomen en deed meer dan een decenia dienst als treinvervoer tussen de grens van Nederland en Duitsland. In 1988 reed de laatste D-trein over deze spoorlijn. Vanaf dat jaar reden alleen nog enkele lokale treinen, doorgaans niet langer dan één stuurstandrijtuig, met een Duitse diesellocomotief. In 1991 werd de passagierslijn gesloten.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

16 reacties op “Kamervragen over opnieuw in werking stellen spoorlijn Nijmegen-Kleve”

Arjan Krabbenbos|31.05.22|16:56

Mooi nieuws! Als de verbinding er weer komt laat deze ook in Nijmegen Heyendaal stoppen voor overstap op Maaslijn naar Venlo en Roermond en v.v. . Als Groesbeek ook een station krijgt zal dat meer reizigers genereren. Nijmegen-Duesseldorf elk uur of misschien elk half uur in beide richtingen!

Derk Van Dorth|31.05.22|18:44

Ooit was dit een prachtige lijn, ik kwam erover met D217. de lijn is niet voor niets gesloten: minder dan 10 reizigers per trein, ook tussen Kranenburg en Kleve. Jaren geleden stonden de bomen al 3 meter hoog in het spoor, inwoners van Groesbeek willen de lijn echt niet terug. In Kleve zelf zal het ook niet makkelijk gaan.

Marc Busio|31.05.22|18:58

Raadpleging van de reisplanner van DB leert dat een treinreis van Nijmegen naar Dusseldorf via Arnhem 2 uur duurt (met RE vanuit Arnhem om de kosten te drukken) en van Kleve naar Dusseldorf 1,5 uur. Tel er nog een kwartier bij op voor het traject Nijmegen-Kleve en de tijdwinst bedraagt een kwartier. Voordeel van het traject over Arnhem is uiteraard dat daar andere grote steden als Duisburg en Oberhausen in zitten. Kortom, ik geef Nijmegen-Kleve weinig kans.

Wilco Veldhorst|31.05.22|20:06

@Derk van Dorth, Er is sinds 1991 nogal wat verandert. Inmiddels is 25% van de inwoners van Kranenburg Nederlander, komt 10% van de nieuwe 1e jaars-studenten van de Radbouduniversiteit uit Duitsland, is er een Hogeschool met 7000 studenten in Kleve gekomen en een luchthaven in Weeze. Bovendien is het grenslandtarief dat de trein in 1991 bijzonder onaantrekkelijk maakte verdwenen.

Wilco Veldhorst|31.05.22|20:12

Niet onbelangrijk ook, door herstel van 20 km spoor krijgen Nijmegen en alle stations tussen Nijmegen en Krefeld (inclusief Groesbeek en Kranenburg dus) een rechtstreekse verbinding met maximaal één overstap met vrijwel elke grote Duitse en Nederlandse stad. Het is gewoonweg NIET uit te leggen dat een dorp met 16.000 inwoners een spoor dat zo belangrijk kan zijn in tijden van klimaatveranderingen kan tegenhouden waar de Betuwe, de Liemers en de Achterhoek een goederenspoorlijn die niemand wil in de regio en waar die regio niks aan heeft en waar 300.000 mensen wonen maar zou moeten accepteren. Wat maakt het belang van 16.000 mensen in Groesbeek groter dan het belang van de 1.000.000 mensen die in de regio Niederrhein-Noord-Limburg en Rijk van Nijmegen wonen en waarom kunnen 300.000 Achterhoekers een goederenspoor niet tegenhouden waar een dorp met 16.000 inwoners een belangrijke personenverbinding wél kan tegenhouden?

Wilco Veldhorst|31.05.22|20:33

Niet te vergeten ook, in 1991 had de stad Nijmegen net 150.000 inwoners. Inmiddels groeit de stad naar 180.000 inwoners en zit de regio dik boven de kwart miljoen. In het gebied langs de lijn Nijmegen-Krefeld-Düsseldorf wonen dik 1.000.000 mensen en zijn meerdere plaatsen van de omvang van Doetinchem die allemaal een rechtstreekse verbinding met de grootste stad in de regio ontberen. Nijmegen is de grootste stad van Nederland aan de grens en heeft géén spoorverbinding met de buren.

Pat Rick|01.06.22|09:56

@Marc Busio: je zit vast in de huidige situatie, want men kan ook minstens 1x per uur een intercity laten rijden toevoegen. Die dikke 100 km tussen N’gen en DD is dan te doen rond 1 uur. Je moet wel een goede voorstelling van zaken geven van de voordelen, zelfs als je weer een (goed) idee de grond in wilt boren

Pat Rick|01.06.22|10:06

@Wilco: Nijmegen heeft al hun buit binnen, met het extra perroneiland en stationsuitbreiding. De milieu-mensen daar hebben hun ambitie om de lijn te reactiveren laten varen. Ook door felle weerstand in Groesbeek, waar mensen in een mooie omgeving gaan wonen, en gezinnen dan 1 of 2 auto’s nodig hebben vanwege gebrek aan een station. Liever zitten ze op een terras in het centrum te pilsen, kijkend hoe toeristen spoorfietsen over de oude rails

Marc Busio|02.06.22|10:10

@Pat Rick: Ik heb slechts de reisplanner geraadpleegd en daar een conclusie uitgetrokken. Dat te omschrijven als ‘een idee de grond in boren’ gaat me toch echt te ver. Ik bekijk de zaak door de ogen van de vervoerder en die zal zeggen: Liever een volle trein van Arnhem naar Dusseldorf dan twee halfvolle treinen tussen Ah. en Dus. en Nijmegen en Dus. En dan hebben ‘vol’ en ‘halfvol’ betrekking op de piekuren, want in weekenden en avonden is de bezettingsgraad in treinen sowieso slecht tot matig.

Cornelius Koelewijn|02.06.22|10:34

Zal tijd worden… Hoe eerder hoe beter.

Als Groesbeek niet wil meewerken, moet het maar worden heringedeeld bij Nijmegen…

Pat Rick|02.06.22|11:11

@Marc Busio: wellicht zijn huidige reisplanners geen goede representatie, en niet geschikt om conclusies te trekken voor de toekomstige situatie. En natuurlijk willen we liever (bijna) volle treinen en geen halve lege, maar dat dit gaat gebeuren voor N’gen-DD is ook een aanname van jou kant. Zoals eerder gezegd moet men kijken naar ontwikkelpotentieel, want misschien Nijmegenaren/mensen in het Ruhrgebiet best bereid de trein te nemen (meer nog dan de gemiddelde Nederlander, meer dan nu).

Marc Busio|02.06.22|13:34

Sorry @Pat Rick, maar ik blijf de reisplanner raadplegen. Want Dusseldorf is een leuke stad om te shoppen, maar toch zullen er ook mensen heen gaan om op de grote luchthaven aldaar het vliegtuig te pakken. Dan blijkt de trein daar vanuit Kleve 1.50 u. over te doen, en die uit Nijmegen over Arnhem (wederom de ‘RE’ om de kosten te drukken) 1.55 u. Uiteraard kan dat met de auto in een uurtje, maar aan dat verschil doe je op zich niets door tussen Nijmegen en Kleef weer treinen te laten rijden.

kees boer|05.06.22|23:00

Hoe krijgen we Groesbeek over de streep ? Gedacht moet ook worden aan een eenvoudige tunnel zoals op de N237 in Soesterberg;de inwoneraantallen zijn zowel in Groesbeek als in Kranenburg geëxplodeerd ; er moet dan wel garantie komen dat de reactivering uitsluitend voor regionale treinen betreft

Marc Busio|06.06.22|10:34

Natuurlijk @keesboer blijf je daar met regionale treinen rijden, want het is een enkelsporig, ongeelektrificeerd lijntje tot aan Krefeld. Maar dan boek je ook geen substantieel kortere reistijd t.o.v. de treinreis over Arnhem, zoals ik aan de hand van de reisplanner constateer, laat staan t.o.v. de auto waar nu eenmaal de meeste mensen gebruik van maken. Het is niet voor niets dat die lijn 30 jaar geleden is stilgelegd. Sindsdien zijn de mogelijkheden vanuit Arnhem enkel toegenomen.

Ad Mol|26.06.22|11:36

Deze spoorlijn moet terugkomen, en wel zo snel mogelijk! Hier word al jarenlang over gesteggeld. Nu klaar. Geen woorden maar daden. Duitsland wil wel, maar Nederland is weer laks. Het valt absoluut niet meer te vergelijken met 30 jaar geleden toen deze lijn ophield. Alle rapporten wijzen dat uit. 80% van het spoor ligt er nog. Opknappen, nieuwe aansluitingen maken, een lightrail trein erop. De (grens) bevolking zal deze grote dag van re-activering met gejuich begroeten en U dankbaar zijn.

Ad Mol|26.06.22|21:45

Deze spoorlijn moet gewoon terugkomen. Nu geen woorden meer maar daden. Duitsland wil wel, maar Nederland is weer eens laks in dit besluit. Het is niet meer te vergelijken met de situatie van 30 jaar geleden toen deze lijn ter ziele ging. Alle recente rapporten geven een positief advies. De rails ligt er nog voor 80%. Kom op, enige aanpassingen, een lightrails trein erop, en de (grens) bevolking zal deze re-activering met gejuich ontvangen. Onbegrijpelijk waarom dit allemaal zo lang moet duren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.