SpoorPro Seminar 2022

“Flexibele investeringen in het spoor zijn nodig om toekomstbestendig te blijven”

Op dinsdag 24 mei kwamen betrokkenen uit de spoorsector samen op het SpoorPro Seminar om in discussie te gaan over Investeringen in de infrastructuur. Het evenement werd geopend met een interview met staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van IenW.

Tijdens het eerste deel van het SpoorPro Seminar werd gesproken over de Toekomstvisie van de Spoorinfrastructuur. Onderzoeker Wijnand Veeneman, DOVA-directeur Jan van Selm en IenW-beleidsadvisseur Spoor Luuk Huttenhuis gingen in op het vraagstuk: “Welke investeringen zijn nodig om het Nederlandse spoornetwerk toekomstbestendig te houden?”

“Netwerk spoorinfrastructuur is klaar”

Wijnand Veeneman, onderzoeker Openbaar Vervoer aan de TU Delft, trapte na het interview met Heijnen af met een betoog over transities en afhankelijkheden als aanjagers voor een nieuwe aanpak. Veeneman: “De transities die raken aan het spoor zijn de verstedelijking, maar ook duurzaamheid en data. Het netwerk van de spoorinfrastructuur is ongeveer wel klaar. Daar zal niet veel meer aan veranderen.”

Veeneman: “Om diezelfde functionaliteit te behouden zijn wél investeringen nodig.” Hij meent dat er een grote vervangingsopgave qua functieverbreding klaarligt, maar dat daarvoor wel een betere koppeling gewenst is om te voldoen aan de vraag van de transities binnen de spoorinfrastructuur.

“Goed vormgegeven OV draagt bij aan opgaven overheid”

Jan van Selm, directeur van het samenwerkingsverband van decentrale OV-autoriteiten (DOVA), zei in zijn symposium dat de regering en het Kabinet Rutte IV voor grote opgaven staan om het OV nog beter vorm te geven. Volgens Van Selm draagt een “goed vormgegeven en door reizigers volop gebruikt OV” bij aan alle grote opgaven waar de overheid nu mee te maken heeft, waaronder de brede welvaartsspreiding, de energietransitie en de bereikbaarheid van het openbaarvervoersnetwerk.

Van Selm: “Goed en goed gebruikt OV is een zevensnijdend mes. Het kan het ministerie afzonderlijk en met beperkte inzet van middelen veel resultaat opleveren.” Maar, zo wijst Van Selm er wel op: “Dat kan daarnaast door de mogelijkheden voor aanvullende andere vormen van bekostiging.”

“Flexibeler investeren in het spoor”

Luuk Huttenhuis, beleidsadviseur Openbaar Vervoer en Spoor van het ministerie van IenW, benadrukt tijdens zijn betoog dat tijdens de Integrale Mobiliteitsanalyse over het jaar 2021 op dat de verwachtte bevolkingsgroei van 17,2 miljoen Nederlanders in 2018, zal stijgen naar ongeveer 18 tot 20 miljoen inwoners. Daar ligt volgens Huttenhuis dan ook een “grote uitdaging om flexibeler te kunnen faciliteren in investeringen” in het spoor en overig openbaar vervoer. Daarnaast groeit de beroepsbevolking langzamer en zal deze zelfs krimpen tussen 2030 en 2040 vanwege de vergrijzing.

De spoorsector kampt nu al met een flink personeelstekort. Staatssecretaris Vivianne Heijnen gaf onlangs al aan dat er vanwege het personeelstekort ook na de zomer van dit jaar waarschijnlijk minder NS-treinen zullen rijden.

RailTech Europe 2022 en SpoorPro Seminar

Bijpraten over nieuwe technologie en de laatste stand van zaken? Kom naar RailTech Europe 2022. Klik hier voor meer informatie. De volgende editie van het SpoorPro Seminar is op 4 oktober 2022 en zal gaan over het thema Data gedreven infrastructuur keten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.