Directeur John Voppen van ProRail, foto: ANP

ProRail-ceo: ‘Ook ik krijg buikpijn van problemen Havenspoorlijn’

Foto: ANP, voor éénmalig gebruik!

De Havenspoorlijn kende recent weer problemen. Door spoedherstel konden er minder goederentreinen rijden, wat vervoerders overlast bezorgde. ProRail-ceo John Voppen belooft dat de spoorbeheerder zijn uiterste best doet nieuwe problemen te voorkomen.

Wat gaat ProRail eraan doen?

“Het ging onlangs inderdaad absoluut niet zoals wij het willen. De hele markt had last van de verstoring. Dat geeft een deuk in het vertrouwen dat verladers hebben in het spoorgoederenvervoer. Het moet beter. We weten dat er achterstallig onderhoud is en zijn druk bezig om dat weg te werken, en we beseffen dat dat gisteren klaar had moeten zijn. Maar we hebben wel wat tijd nodig om het stap voor stap uit te voeren.”

Je werkt toch met meerjarenplannen die bepalen wanneer iets vervangen moet worden?

“Dat zou je inderdaad zeggen. Maar dit is in twintig jaar tijd ontstaan. Er was gewoon te weinig aandacht voor het spoorgoederenvervoer vanuit de politiek en ProRail. Nu is een speciaal team aan de slag om het wel goed op te pakken. Het verschil is dat we er nu als ProRail veel druk op zetten om het te verbeteren. We beseffen dat we niet alles in één jaar kunnen doen, maar we bepalen samen met de markt wat prioriteit heeft. Zo hebben we in het laatste jaar al veel aan kunnen pakken.”

Er staan nog wel wat grote projecten op de to-do-lijst, zoals de blusvoorzieningen bij Waalhaven-Zuid.

“Klopt. De situatie is jarenlang gedoogd door het bevoegd gezag, maar nu niet meer. Daarom hebben we een behoorlijke investering gedaan: de tijdelijke oplossing met een blustrein. Het is nu wel zaak om een goede permanente blusvoorziening te maken. Het gaat overigens niet alleen om Waalhaven-Zuid, maar ook om vier andere emplacementen. Daar zijn we bezig om de blusleiding te vernieuwen of een nieuwe leiding aan te leggen, zodat we voldoen aan de vergunningen.”

Kijfhoek is de afgelopen weken ook niet echt lekker gegaan.

“Ik ben heel blij dat we de heuvel gaan vernieuwen. De contracten zijn afgesloten, de komende jaren gaan we aan de slag. Dus stap voor stap zijn we op de goede weg. Ook ik krijg pijn in mijn buik als er problemen zijn, zoals onlangs ook daar het geval was. Maar we gaan het oplossen. Want tegelijkertijd investeren we ook fors in het spoorgoederenvervoer. Kijk maar eens naar het Theemswegtracé. Daar hebben we echt een bottleneck uit de logistieke keten kunnen halen.”

Is er nog voldoende ruimte op het spoor? Capaciteitsgebrek is nog regelmatig een uitdaging.

“Onze strategie is om het bestaande spoor zoveel mogelijk te gebruiken. We geloven dat er een noordtak van de Betuweroute moet komen en dat de verbinding met Venlo beter kan. Maar het betekent ook bestaande emplacementen verbeteren, bijvoorbeeld door op meer plaatsen ruimte te maken voor 740-meter treinen. Dat doen we nu in de haven van Moerdijk. Maar dan heb je het echt over honderden miljoenen aan investeringen.”

Hoe gaat het met die Betuweroute?

“Dat is de ader voor het Nederlands spoorgoederenverkeer. Er gaan ruim 100 tot 130 treinen per dag overheen. We zien dat Duitsland nu bezig is met het derde spoor. Als dat gereed is, hebben we een echte Europese corridor. Want Nederland is interessant, maar het gaat om de hele Europese routes naar Zwitserland en Italië.”

Kom de noordtak er? Lokaal bestaat er nogal wat protest tegen.

“We moeten die investering echt doen. Dan kunnen we de Betuweroute beter gebruiken, waardoor het aantal goederentreinen op plekken waar mensen dicht langs het spoor wonen vermindert. Daar is iedereen het mee eens, behalve de mensen die bij de noordtak wonen. Iedereen wil graag meer goederen op het spoor, maar niet in zijn eigen achtertuin. Als Overijssel dan iets moet doen dat goed is voor de Rotterdamse haven, wordt het soms ingewikkeld. Als je kijkt naar de groei van het spoorgoederenvervoer, zien we 30 tot 50% groei naar 2035-2040. En dan tel ik de modal shift-doelstellingen niet eens mee. Dat kan alleen met betere verbindingen.”

Zou het spoor dan ook gebruikt gaan worden voor korte afstanden?

“Dat zou ik graag zien. Maar de plaats van bestemming moet dan wel in de buurt van het spoor liggen. Dat betekent actief beleid van lokale overheden om de ontwikkeling van bijvoorbeeld fabrieken bij het spoor te plannen.”

Wat staat er nu bovenaan de agenda van ProRail?

“De betrouwbaarheid van het spoor in de haven is de basislaag voor verladers om de stap te zetten, daarbovenop komt capaciteit. Voor het spoorgoederenvervoer zou het goed zijn als de dienstregeling in de basis op Europees niveau bepaald wordt in plaats van landelijk. Want je ziet nu nog vaak dat treinen bij een grens moeten wachten. Spoorgoederenvervoer laat zich niet een jaar van tevoren plannen. Als we dat over landen heen soepeler kunnen plannen, is dat een grote stap in de goede richting. Maar landen moeten wel bereid zijn daarin een deel van hun soevereiniteit op te geven.”

Kijk het hele interview met John Voppen terug, dat plaatsvond tijdens Multimodaal 2022:

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad NieuwsbladTransport.nl

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.