Toeristische slaaptreinen van Renfe terug van weggeweest

Renfe heeft afgelopen weekend zijn slaaptreinen voor het hoogseizoen weer in gebruik genomen. Het Spaanse spoorbedrijf had vanwege de coronacrisis de afgelopen twee jaar overgeslagen, maar inmiddels zijn de luxe meerdaagse treinreizen weer terug. Het aanbod is bovendien uitgebreid met een nieuwe tour.

Renfe heeft bij de hervatting van zijn treinreizen namelijk de Costa Verde Express aangekondigd. Deze zesdaagse treinreis begint in Bilbao en eindigt in het bedevaartsoort Santiago de Compostela. De dienst is volgens Renfe het nieuwe kroonjuweel in het aanbod van luxe slaaptreinen, dat verder bestaat uit de El Transcantábrico Gran Lujo, de Al Ándalus en de Expreso de la Robla.

De El Transcantábrico Gran Lujo begint in San Sebastián en rijdt gedurende acht dagen naar Santiago de Compostela. Opvallend genoeg voert het eerste deel van de reis, het stuk tussen San Sebastián en Bilbao, over de openbare weg. In Bilbao stappen reizigers daadwerkelijk op de trein.

De Al Ándalus is de klassieker in het luxeaanbod van Renfe, aangezien de trein al sinds 1985 rijdt. Tien jaar geleden zijn de rijtuigen nog volledig vernieuwd. De zevendaagse treinreis begint in Sevilla, waar reizigers ook eerst nog uitgebreid rondgeleid worden. Daarna voert de rit langs een aantal authentieke Andalusische plaatsen, waaronder Jerez, Cádiz en Córdoba.

De Expreso de la Robla gooit het over een heel andere boeg. Allereerst in vrij letterlijke zin, aangezien de trein gebruik maakt van delen van het oude, smallere Spaanse spoornet. Daarnaast zijn er twee verschillende routes beschikbaar: een van León and Bilbao en de andere, de zogeheten pelgrim’s route, die begint en eindigt in Oviedo.

Tenslotte werkt Renfe ook aan een uitgebreid aanbod van eendaagse treinreizen voor toeristen. Deze dagtours zullen rond een bepaald thema worden opgetuigd. Zo werkt Renfe aan een wijntrein, een reis langs het kanaal de Castilla en een treinreis langs middeleeuwse vestingen tussen Madrid en Sigüenza.

Lees verder:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.