Sporen op de Zuidasdok

NS Stations blijft tot 1 juli 2026 beheerder van winkels bij Zuidasdok

Bron: Zuidasdok https://zuidas.nl/blog/2021/12/01/doe-mee-aan-de-jaarlijkse-mobiliteitsenquete/

NS blijft tot juli 2026 het beheer van de winkels rondom station Amsterdam Zuid uitvoeren. De projectorganisatie Zuidasdok heeft in overleg met de gemeente Amsterdam en de omgevingsdienst de termijn van de vergunning verlengd. Dat staat in de halfjaarsrapportage van het project Zuidasdok. 

Het gaat om de tijdelijke winkelruimten op het Mahlerplein, het Zuidplein, de luifels en een scherm bij de entrees van de Minervapassage. Zuidasdok heeft de aanvraag voor deze omgevingsvergunning op 30 april 2021 ingediend. De organisatie verwacht dat de vergunning in december kan worden verleend (exclusief eventueel bezwaar en beroep).

Nieuwe afspraken met huurders

NS Stations gaat vervolgens nieuwe afspraken maken met de huurders van de tijdelijke winkelruimten. Zuidasdok en NS Stations hebben overleg over de verdeling van kosten en risico’s in verband met de nog te verlenen omgevingsvergunning en nog te maken afspraken met huurders.

De instandhoudingstermijn van de omgevingsvergunning van NS Stations eindigt in februari 2022, vandaar dat deze moest worden verlengd. De tijdelijke winkelruimten zijn volgens de projectorganisatie van belang voor het handhaven van het winkelaanbod tijdens de bouw van de nieuwe OV Terminal.

Mogelijk extra vertraging

Het projectbureau van het Zuidasdok waarschuwt in de halfjaarrapportage dat de bouw van Zuidasdok extra vertraging oploopt op als het kabinet niet snel over de brug komt met de 1,2 miljard euro die extra nodig is. Vorig jaar is het contract met de bouwcombinatie ZuidPlus ontbonden en het project wordt opnieuw aanbesteed in deelprojecten. Daardoor zal het project veel langer gaan duren dan beoogd en pas tussen 2032 en 2036 worden opgeleverd.

In het halfjaarverslag wordt verder gemeld dat er door ZuidPlus de voorbouw van treindek T4 is afgerond. Het metrodek M1 was al voorgebouwd. Tijdens de buitendienststellingsperiode van vrijdag 20 tot maandag 23 augustus 2021 werden het treindek T4 en metrodek M1 door ZuidPlus in één keer samen ingeschoven.

Tijdens de buitendienststelling in de paasvakantie zijn er zowel aan het CBTC-treinbeveiligingssysteem als aan de ICT-systemen diverse aanpassingen doorgevoerd. Naast het verwijderen en herplaatsen van elementen van het beveiligingssysteem in de spoorbaan is ook een nieuwe softwarerelease geactiveerd.

Aanleg van Brittenpassage

Zuidasdok, ProRail en NS hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar aanvullende, tijdelijke maatregelen om de transferdruk te verlagen en de kwaliteit van station Zuid te verbeteren. Dit omdat de aanleg van de Brittenpassage vertraging heeft opgelopen. Het gaat om het tijdelijk dichtleggen van vides en vervangen van roltrappen door trappen op de treinperrons. Dit moet zorgen voor meer ruimtes op de perrons. Deze werkzaamheden om dit aan te pakken vinden eind 2021 en in de loop van 2022 plaats.

BAM heeft verder de aanleg van nieuwe overloopwissels op zich genomen om ervoor te zorgen dat de overlast van de bouw van het nieuwe station Amsterdam Zuid voor het metroverkeer in de toekomst zoveel mogelijk beperkt kan worden.

In augustus werd bekend dat bouwcombinatie Nieuw-Zuid, die bestaat uit Mobilis, Boskalis en Van Gelder de opdracht gegund heeft gekregen voor de bouw van de Openbaar Vervoerterminal Amsterdam Zuid. In juli volgens jaar gaan de werkzaamheden van start en uiterlijk in 2027 zijn afgerond.

In een elfdaagse buitendienststelling voorafgaand aan deze werkzaamheden wordt de fundering gerealiseerd voor het inschuiven van de twee meest zuidelijke treindekken ter hoogte van de Brittenpassage in 2023. De Brittenpassage wordt een extra onderdoorgang onder het spoor en een extra toegang tot de perrons van station Amsterdam Zuid.

Project Zuidasdok

Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Het project moet voor een betere bereikbaarheid van de Amsterdamse wijk Zuidas en het noordelijk deel van de Randstad zorgen. Het huidige station Amsterdam Zuid gaat straks ondergronds, waardoor er meer ruimte ontstaat.

De metro’s van de Noord/Zuidlijn en de trams van de Amstellijn krijgen straks hun begin- en eindpunt op de Zuidasdok. Naast de gewone treinen zullen ook internationale treinen het station in de toekomst aandoen. Aan de zuidzijde van station Amsterdam Zuid is ruimte gereserveerd voor een extra perron en een vijfde en zesde spoor. De huidige stationsentree de Minervapassage wordt verbreed en de tweede entree, de Brittenpassage, komt erbij.

Bekijk hier de voortgangsrapportage van het eerste half jaar van 2021.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.