Metro-uitval RET onderstreept noodzaak van werving en opleiding van monteurs

Het moeten schrappen van een metrolijn in Rotterdam is vooral het gevolg van een tekort aan onderhoudsmonteurs. Dat zegt woordvoerder Rolf Harbers van de RET woensdag in de uitzending van SpoorProTV. Het onderstreept de noodzaak van werving nieuwe monteurs en scholing, zegt de vervoerder. Volgens RET wordt er druk gewerkt om mensen te werven.

Doordat vervoerder RET niet over voldoende metrovoertuigen kan beschikken om een betrouwbare dienstregeling te kunnen uitvoeren, rijden er sinds maandag 13 september geen metro’s meer tussen de stations Graskruid en Vlaardingen West. De metrolijn A tussen die stations is “tot nader order” komen te vervallen. Reizigers die naar het eindpunt willen, moeten op station Graskruid overstappen.

“Voorop gesteld, het schrappen van een metrolijn is wel het laatste dat we willen. Daar balen we voor onze reizigers enorm van. Maar als het dan toch moet, dan het liefste op een plek waar het zo min mogelijk pijn doet. Op deze lijn hebben mensen met metrolijnen B en C een alternatief”, zegt Harbers.

Combinatie van factoren

Doordat de RET al “krap in zijn jasje” zat, was er reeds sprake van een onderhouds- en reparatieachterstand. Die situatie werd vervolgens verergerd door de coronacrisis. Hierdoor was het bijvoorbeeld niet mogelijk om monteurs uit Duitsland te halen, wat normaliter nog wel eens gebeurd.

“Dat is tevens de reden waarom er niet tijdens corona, toen er minder openbaar vervoer was, aan de onderhoudsachterstand gewerkt is. Tenslotte was het gedurende de coronacrisis lastig om aan onderdelen te komen”, legt Harbers uit. Op de achtergrond had RET ook nog eens te maken met verhoogd ziekteverzuim onder monteurs.

Door deze combinatie van omstandigheden kan Harbers niet zeggen hoe lang de situatie nog zal voortduren. “We zijn hard bezig om de achterstand in te lopen en onderzoeken wat we nog meer kunnen doen.” Het werven van nieuwe onderhoudsmonteurs is daar een onderdeel van, al is dat gezien de krapte op de arbeidsmarkt nog niet eenvoudig, besluit Harbers.

Bekijk hier het interview met Rolf Harbers:

Fors minder voertuigen

Om de dienstregeling van voor corona te rijden, zijn 145 van de 166 metrovoertuigen nodig. Na de zomer zou sowieso al met minder materieel worden gereden als gevolg van het transitieprogramma en het tekort aan voertuigen. Dat aantal ligt nu met een kleine honderd voertuigen “nog een beetje lager”, zei woordvoerder Harbers eerder al in gesprek met vakblad OVPro. Doordat het nog altijd rustiger in de metro dan voor de coronacrisis, is de situatie volgens Harbers nog behapbaar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.