Hoe Wayside Monitoring Systemen ProRail helpen de capaciteit te vergroten

In de periode tot 2030 verwacht ProRail een grote toename van het personen- en goederenvervoer per spoor. Wayside Train Monitoring Systemen (WTMS) kunnen helpen om de capaciteit van het spoor te vergroten en beter te benutten. Welke inzichten kunnen uit deze data worden gehaald?

Om de verwachte groei mogelijk te maken, wil ProRail het gebruik van het huidige spoornetwerk intensiveren en overlast verminderen. Een van de oplossingen die dit mogelijk maakt, is het gebruik van WTMS in combinatie met algoritmes die een gedetailleerd overzicht geven van het gebruik van sporen en wissels door treinen. Met deze data kan de impact worden voorspeld die vervolgens kan worden gebruikt door capaciteitsbeheer en door onderhoudsaannemers.

WENS en WILD

ProRail heeft WENS (wissel- en spoorgebruik) ontwikkeld voor de centraal aangestuurde wissels en sporen van het Nederlandse spoornet. Bas van Wijhe, Informatiespecialist bij ProRail: “Simpel gezegd is WENS een algoritme dat een overzicht geeft van hoe sporen en wissels zijn gebruikt en worden beïnvloed door rollend materieel.

Het algoritme omvat onder meer treinbediening, wisselbediening, WILD-gegevens (Wheel Impact Load Detection) en infrastructuurgegevens van sporen en wissels.”
Overbelaste assen of wielproblemen

WENS maakt maandelijkse en jaarlijkse rapportages die gedetailleerd inzicht geven over het gebruik en de bediening van wissels en sporen. Zoals het aantal treinen, assen en tonnage dat door een bepaald wissel of spoor in een bepaalde richting ging. Ook het aantal overbelaste assen en wielen met verschillende niveaus van afwijkingen wordt voor elk spoor gerapporteerd.

“Deze inzichten worden momenteel gebruikt door bijvoorbeeld onderhoudsaannemers en zullen worden toegepast in nieuwe aanbestedingen”, zegt Van Wijhe. “WENS kan bijvoorbeeld de impact op omleidingen voorspellen bij een relatief lange periode van buitendienststelling voor onderhoud. Ook kan deze toepassing inzicht geven in de totale tonnage voor contractgebieden en wieldefecten en overbelaste assen op spoor of wisselproblemen en degeneratie in kaart brengen.”

Spoorbezetting meten

Bij de niet-centraal bediende emplacementen heeft ProRail geen direct inzicht in de trein- en wisselwerking. Paul Kootwijk, Programmamanager Innovatie en Nieuwe Technologie bij ProRail: “Dit lossen we op met Wayside Monitoring Systemen en smart sensing. Deze systemen helpen ons om de spoorbezetting te meten en bepaalde wagon- en treintypes te identificeren.”

Voor deze emplacementen heeft ProRail ‘een datagedreven aanpak’, waarbij alle beschikbare data in de logistieke keten bij elkaar wordt gebracht. Dit wordt vervolgens aangevuld met data van slimme camera’s en IoT-assentellers.

“Hierdoor kregen we beter inzicht in het daadwerkelijke gebruik van de infrastructuur, de samenstelling van de treinen die gebruik maken van deze assets en mogelijke logistieke optimalisaties.”

Resultaten pilots

Paul Kootwijk en Bas van Wijhe geven op 22 september op de Intelligent Rail Summit in het Spaanse Bilbao een presentatie over hoe Way Side Monitoring Systemen in combinatie met algoritmes voor het gebruik van het spoor werkt voor centraal bediende en niet centraal bediende emplacementen. Daarbij gaan ze dieper op hoe je een gedetailleerd inzicht krijgt in wissel- en spoorgebruik en hoe deze informatie wordt gebruikt voor effectiever en efficiënter onderhoud.

Daarnaast laten de data-experts de resultaten laten zien van een aantal pilots, waarbij ze inzicht hebben gekregen in het daadwerkelijke gebruik van emplacementen, wissels en sporen met slimme camera’s en IoT-assentellers en hoe de gegevens worden gebruikt om de logistieke keten te optimaliseren. Bezoek de website van de Intelligent Rail Summit om je in te schrijven.

Lees ook:

Intelligent Rail Summit WTMS

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

1 reactie op “Hoe Wayside Monitoring Systemen ProRail helpen de capaciteit te vergroten”

asierts|18.08.21|09:22

Kletskoek. Deze systemen verhogen de capaciteit van het spoor niet. Hoogstens de beschikbaarheid, maar dat is geen capaciteit. Kennelijk zijn ‘data’ en ‘IoT’ de nieuwe buzzwords in technocratieland, en daar rennen we dan allemaal weer achteraan. Net als eerder Lightrail en MaaS.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe Wayside Monitoring Systemen ProRail helpen de capaciteit te vergroten | SpoorPro.nl

Hoe Wayside Monitoring Systemen ProRail helpen de capaciteit te vergroten

In de periode tot 2030 verwacht ProRail een grote toename van het personen- en goederenvervoer per spoor. Wayside Train Monitoring Systemen (WTMS) kunnen helpen om de capaciteit van het spoor te vergroten en beter te benutten. Welke inzichten kunnen uit deze data worden gehaald?

Om de verwachte groei mogelijk te maken, wil ProRail het gebruik van het huidige spoornetwerk intensiveren en overlast verminderen. Een van de oplossingen die dit mogelijk maakt, is het gebruik van WTMS in combinatie met algoritmes die een gedetailleerd overzicht geven van het gebruik van sporen en wissels door treinen. Met deze data kan de impact worden voorspeld die vervolgens kan worden gebruikt door capaciteitsbeheer en door onderhoudsaannemers.

WENS en WILD

ProRail heeft WENS (wissel- en spoorgebruik) ontwikkeld voor de centraal aangestuurde wissels en sporen van het Nederlandse spoornet. Bas van Wijhe, Informatiespecialist bij ProRail: “Simpel gezegd is WENS een algoritme dat een overzicht geeft van hoe sporen en wissels zijn gebruikt en worden beïnvloed door rollend materieel.

Het algoritme omvat onder meer treinbediening, wisselbediening, WILD-gegevens (Wheel Impact Load Detection) en infrastructuurgegevens van sporen en wissels.”
Overbelaste assen of wielproblemen

WENS maakt maandelijkse en jaarlijkse rapportages die gedetailleerd inzicht geven over het gebruik en de bediening van wissels en sporen. Zoals het aantal treinen, assen en tonnage dat door een bepaald wissel of spoor in een bepaalde richting ging. Ook het aantal overbelaste assen en wielen met verschillende niveaus van afwijkingen wordt voor elk spoor gerapporteerd.

“Deze inzichten worden momenteel gebruikt door bijvoorbeeld onderhoudsaannemers en zullen worden toegepast in nieuwe aanbestedingen”, zegt Van Wijhe. “WENS kan bijvoorbeeld de impact op omleidingen voorspellen bij een relatief lange periode van buitendienststelling voor onderhoud. Ook kan deze toepassing inzicht geven in de totale tonnage voor contractgebieden en wieldefecten en overbelaste assen op spoor of wisselproblemen en degeneratie in kaart brengen.”

Spoorbezetting meten

Bij de niet-centraal bediende emplacementen heeft ProRail geen direct inzicht in de trein- en wisselwerking. Paul Kootwijk, Programmamanager Innovatie en Nieuwe Technologie bij ProRail: “Dit lossen we op met Wayside Monitoring Systemen en smart sensing. Deze systemen helpen ons om de spoorbezetting te meten en bepaalde wagon- en treintypes te identificeren.”

Voor deze emplacementen heeft ProRail ‘een datagedreven aanpak’, waarbij alle beschikbare data in de logistieke keten bij elkaar wordt gebracht. Dit wordt vervolgens aangevuld met data van slimme camera’s en IoT-assentellers.

“Hierdoor kregen we beter inzicht in het daadwerkelijke gebruik van de infrastructuur, de samenstelling van de treinen die gebruik maken van deze assets en mogelijke logistieke optimalisaties.”

Resultaten pilots

Paul Kootwijk en Bas van Wijhe geven op 22 september op de Intelligent Rail Summit in het Spaanse Bilbao een presentatie over hoe Way Side Monitoring Systemen in combinatie met algoritmes voor het gebruik van het spoor werkt voor centraal bediende en niet centraal bediende emplacementen. Daarbij gaan ze dieper op hoe je een gedetailleerd inzicht krijgt in wissel- en spoorgebruik en hoe deze informatie wordt gebruikt voor effectiever en efficiënter onderhoud.

Daarnaast laten de data-experts de resultaten laten zien van een aantal pilots, waarbij ze inzicht hebben gekregen in het daadwerkelijke gebruik van emplacementen, wissels en sporen met slimme camera’s en IoT-assentellers en hoe de gegevens worden gebruikt om de logistieke keten te optimaliseren. Bezoek de website van de Intelligent Rail Summit om je in te schrijven.

Lees ook:

Intelligent Rail Summit WTMS

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

1 reactie op “Hoe Wayside Monitoring Systemen ProRail helpen de capaciteit te vergroten”

asierts|18.08.21|09:22

Kletskoek. Deze systemen verhogen de capaciteit van het spoor niet. Hoogstens de beschikbaarheid, maar dat is geen capaciteit. Kennelijk zijn ‘data’ en ‘IoT’ de nieuwe buzzwords in technocratieland, en daar rennen we dan allemaal weer achteraan. Net als eerder Lightrail en MaaS.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.