Diederik Samsom: Het Europese spoor gaat een prachtige tijd tegemoet

Diederik Samsom, kabinetschef van Eurocommissaris Frans Timmermans, trapte op dinsdag het Europees Jaar van het Spoor 2021 af bij Railforum op de algemene ledenvergadering. “Europa wil dat voor 2030 korte afstand reizen klimaatneutraal zijn, dit is een gouden kans voor het spoor”, aldus Samsom.

Als kabinetschef van Frans Timmermans is Diederik Samsom betrokken bij de Europese Green Deal, waarin ook het spoor van groot belang is. Samsom: “Aanstaande vrijdag vieren we het eenjarig bestaan van de Green Deal”. Hij benadrukt dat de Green Deal niet alleen een milieuplan is, maar vooral ook een groeistrategie. Ook verwijst hij naar de nieuwe EU mobiliteitsstrategie, waarin flinke ambities voor het spoor staan.

“We zullen de komende jaren een enorme verschuiving gaan zien. Van vliegverkeer naar trein, en van vrachtwagen naar trein. Het spoor gaat een prachtige tijd tegemoet, er kan geen dag stilgezeten worden.”

Internationaal spoorvervoer

Onder de slogan ‘Nederland spoort, zet alle seinen op groen’ werkt Railforum samen met haar leden en
partners aan het wegnemen van drempels die internationaal railvervoer bemoeilijken. Het doel is om de kansen die er liggen om internationaal railvervoer toegankelijker en goedkoper te maken gezamenlijk aan te pakken.

“Daarvoor is internationale samenwerking nodig, maar kijken we als Nederlandse sector komend jaar ook zelf in de spiegel”, benadrukt Railforum. Railforum is een netwerk met ruim 80 leden, 20 kennispartners en een actief zzp-netwerk dat kennis uitwisselt in de OV- en spoorsector.

Jaar van het Spoor

Het Europees Jaar van het Spoor is een initiatief van de Europese Commissie en is goedgekeurd door het Parlement. Meer aandacht voor de spoorwegen moet bijdragen aan de doelstellingen van de Europese Green Deal met betrekking tot mobiliteit. In 2021 wordt tijdens een reeks evenementen en andere activiteiten het duurzame en veilige karakter van het spoorvervoer benadrukt en aandacht gevraagd voor het versneld innoveren in de spoorsector.

Railforum organiseert in 2021 verschillende digitale en als het weer kan fysieke evenementen in het kader van
het Europese jaar van het spoor waar iedereen een bijdrage aan kan leveren.

Bekijk hieronder de hele speech van Diederik Samsom bij Railforum:

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

3 reacties op “Diederik Samsom: Het Europese spoor gaat een prachtige tijd tegemoet”

Wolfgang Spier|13.12.20|11:44

De helft van alle vluchten vanaf Schiphol zijn binnen 750 km en kan de HST in 4,5 uur bereiken. De grote stations zijn prachtige winkelcentra geworden, maar treinen moeten nog steeds wachten op een vrij perron. Daarom verdwijnen veel stoptreinen met spoorboekloos rijden, verdwijnt de intercity Amersfoort-Amsterdam en moeten werknemers van ‘gewone’ treinen uit woonwijken straks vóór Schiphol overstappen op metro (dus extra overstap + 3 kwartier per dag er bij). Mr. Samsom: komen er perrons bij?

Peter Couwenberg|23.12.20|11:34

De Vereniging Treinreizigers Vervoer (vTv), een Nederlands-Belgische vereniging die gedurende al 10-tallen jaren ijvert voor de weder opneming van personenlijnen tussen Nederland en België die een aantoonbare meerwaarde hebben voor de reiziger, economie, kennisontwikkeling en duurzame vormen van mobiliteit. Al in het regeerakkoord van Rutte III is het herstel van de reizigersverbinding Antwerpen – Hamont – Weert opgenomen. Waar volgens studie 800 tot 1000 reizigers p.dag gebruik van gaan maken.

Derk Van Dorth|25.01.21|11:26

Wat is er nodig om de IC Amersfoort-Amsterdam te handhaven, en zo mogelijk ook de Benelux en Thlays op Asd? Geen Airportsprinter, 5e tot 8e sprinter naar Schiphol, naast ook nog elk kwartier een ICD?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.