Jan Willem van de Lagemheen, projectleider, Strukton Rail

Ervaringen aannemer onmisbaar voor ontwerp tram-infrastructuur

De onderhoudservaring van een spooraannemer dient de basis te zijn voor toekomstig ontwerp van infrastructuur. De onderhoudsdatabase die Strukton Rail voor het onderhoud van de trambaan in Utrecht Nieuwegein en IJsselstein bijhoudt, kan daartoe bijdragen. Dat zei projectleider Jan Willem van de Langemheen van Strukton Rail tijdens de Middag van de Light Rail in Utrecht. 



Van de Langemheen: ”Wij bouwen op dit moment een onderhoudsdatabase in het systeem van BRU. De informatie die daarin staat is voor alle betrokken partijen zichtbaar. We melden daarin als er afwijkingen zijn aan de infrastructuur. Deze informatie is in eigendom van BRU. Daardoor kan ook een toekomstige spooraannemer gebruikmaken van de database.” De Middag van de Light Rail werd door kennisplatform Railforum en Platform DO LightRail georganiseerd.

Onderhoudscontract

Strukton Rail is sinds december vorig jaar verantwoordelijk voor het onderhoud aan de trambaan in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Opdrachtgever BRU heeft in het prestatiecontract de nadruk gelegd op het tactisch operationeel niveau. Dat houdt in dat er van de spooraannemer meer wordt verwacht dan alleen operationeel onderhoud aan de trambaan.

In de nieuwe overeenkomst wordt pro-activiteit, kwaliteit en toepassen van marktkennis verwacht. Periodiek voert de aannemer analyses uit van de prestaties van de infra en komt op basis daarvan met verbetervoorstellen. Spooraannemer VolkerRail werkte hiervoor met een output gestuurd contract. Dat wil zeggen dat ze betaald kregen voor wat ze leverden.

Assetmanagement

Van de Langemheen: ”Strukton zit ver op de rol van assetmanagement. Wij doen de onderhoudsengineering in samenwerking met BRU.”

“Als er bijvoorbeeld wordt besloten om het aantal trams op een lijn te verdubbelen, dan is het belangrijk dat wij daar ook over mee kunnen praten. Door intensiever gebruik kan slijtage ontstaan. Daarvoor dienen dan aanvullende maatregelen te worden genomen”, aldus de projectleider.

Hogere beschikbaarheid

Volgens Strukton Rail is de beschikbaarheid van de trambanen omhoog gegaan na de ingang van het nieuwe contract. Vestigingsmanager tram Cees Jellema bij Qbuzz, ook aanwezig in de zaal, kan dit bevestigen: ”Ik zie als vervoerder een afname in het aantal infrastoringen. Zo is het aantal storingen op het cruciale punt Jaarbeursplein fors afgenomen. Dat komt ten goede van een betrouwbaarheid dienstuitvoering voor onze klanten.” Jellema was hiervoor in dezelfde functie werkzaam bij Connexxion, de vorige vervoerder.

 Strukton Rail gaat met BRU om tafel om de onderhoudsnormering onder de loep te nemen.

Ronald van Oeveren, business developer van Strukton Rail: ”Wij kijken of de normen die gesteld zijn nog wel goed zijn. ProRail (voorheen infrastructuurbeheerder van de tramlijn in Utrecht, red.) heeft lange tijd geen aandacht gehad voor de ontwikkeling van de eisen. Wij hebben nu bekeken of het nog wel de juiste eisen zijn voor het huidige verkeer. Op deze manier kunnen we samen met de opdrachtgever kwalitatief optimaliseren en kosten besparen”, aldus Van Oeveren.

Korte lijnen

In het nieuwe onderhoudscontract zijn de lijnen korter tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer, waardoor er sneller ingespeeld kan worden op storingen. Ook zou de aanwezigheid van een storingsunit van Strukton Rail op het terrein van Qbuzz ervoor zorgen dat medewerkers snel ter plaatse zijn. De medewerkers van VolkerRail moesten bij storingen in het verleden soms van ver komen, wat tot problemen leidde. BRU heeft daarom eisen voor de locatie van de aannemer in de bestekseisen opgenomen.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.