NS trein

Rover: NS schrapt treinen te makkelijk door personeelstekort

Afkomstig van Wikimedia CommonsFaceMePLS / Wikimedia Commons

De treinreiziger krijgt volgend jaar onnodig veel overlast te verduren, stelt Reizigersorganisatie Rover in een kritisch advies op de dienstregelingsplannen van NS voor 2023. Rover vindt dat de NS te makkelijk kiest voor het schrappen van treinen om de problemen door het personeelstekort op te lossen. Samen met andere consumentenorganisaties schrijft Rover dat de treinmaatschappij veel meer maatregelen kan nemen om de dienstregeling in stand te houden

Rover stelt dat NS bijvoorbeeld kantoor- en winkelpersoneel in kan zetten om te laten helpen als vertrekassistent. Dat zijn werknemers die helpen bij het vertrek van treinen. Ook pleit Rover voor het versoepelen van de regels waardoor één conducteur meer treincoupés onder zijn of haar hoede mag nemen.

“Dat de reiziger er volgend jaar op achteruit gaat is evident, maar we verwachten van NS dat tenminste een zo goed mogelijk product wordt neergezet”, zegt Rover-directeur Freek Bos. “Dat betekent een logische en voorspelbare dienstregeling met extra lange treinen en aandacht voor goede aansluitingen. Maar bovenal zo snel mogelijk het aantal treinen weer opschalen om te voorkomen dat treinreizigers voorgoed afhaken.”

Aangepaste dienstregeling

De NS gaat in 2023 fors snijden in het treinaanbod vanwege het personeelsgebrek en wil een tiende minder treinen laten rijden dan in 2019, het laatste jaar voor corona. De dienstregeling gaat in december in, maar vanaf september zijn al stapsgewijs aanpassingen gedaan. Rover wijst erop dat reizigers in de weekenden op sommige plekken te maken kunnen krijgen met 15 tot 20 procent minder treinen, en in bepaalde gevallen nog slechts één keer per uur een trein. De reizigersorganisatie stelt dat de dienstverlening daarmee tot “een onacceptabel niveau” zakt.

Rover vreest dat de maatregelen niet tijdelijk zijn. Het probleem houdt volgens Rover nog meerdere jaren aan. “De reizigers mogen van de NS verwachten dat er oplossingen voor de lange termijn worden genomen. Dat is echter niet het geval.” Reizigers krijgen komende jaren te maken met lange wachttijden, extra overstappen en volle treinen. Volgens Rover leidt de aangepaste dienstregeling nauwelijks tot minder personeelsuren is. “Hierdoor haken veel reizigers af en komen de genoemde verbindingen in een negatieve spiraal terecht”, besluit Rover.

Personeelstekort speelt in de OV-sector een grote rol. Kom naar de OV Expo in Houten op 6 oktober en ga in gesprek met de sector of sluit aan bij workshops over de problematiek in het openbaar vervoer. Registreer je hier (veelal) gratis.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Sander van Vliet

Bron: OVPro.nl

2 reacties op “Rover: NS schrapt treinen te makkelijk door personeelstekort”

Derk Van Dorth|05.10.22|18:59

ETMET is bedacht om zeer grote capaciteit te creëren als treinen niet verlengd kunnen worden, zoals toen bedacht was op Asd-Ehv. Maar wat is de toegevoegde waarde van de 5e en 6e IC tussen Ut en Amf, vlak op de andere, met weinig reizigers? De spits is de laatste 2 jaar door thuiswerken afgevlakt, terwijl in het dal en in het weekeinde kunnen treinen nog verlengd worden. Ik hoop wel dat we terugkeren naar aansluitende kwartierdiensten.

John rdam|05.10.22|22:16

Een professionele monopolist zou op zijn minst moeten zorgen dat er geen
intercity’s van slechts 3 bakken worden ingezet. Al helemaal niet in de verbindingen tussen de Randstad en het noorden en oosten. En zeker niet in de spits. Maar dat gebeurt dus dagelijks. Er is materieel genoeg en tot 6 bakken dubbeldeks en 7 bakken enkeldeks is 1 conducteur (bijna altijd) voldoende. Maar je moet wel je best doen om te puzzelen, voor de klant. In plaats van jammeren dat het zo lastig is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.