Treinverkeersleider vacature, bron: ProRail

ProRail zit te springen om nieuwe treinverkeersleiders

ProRail is deze week begonnen met een grote wervingsactie, die te zien is op sociale media en op de RailTV-schermen op de grotere stations. De spoorbeheerder zoekt de komende jaren een groot aantal extra treinverkeersleiders om de bezetting weer op peil te krijgen.

Het bedrijf heeft niet alleen nog steeds een groot tekort aan verkeersleiders, maar het lastige is ook nog eens dat de functie bij veel mensen erg onbekend is terwijl de arbeidsmarkt krap is. “Die onbekendheid speelt ons parten”, zegt het bedrijf. In de nieuw online campagne ‘Nederland zoekt treinverkeersleiders’ wil ProRail daarom vooral laten zien wat het werk inhoudt en hoe belangrijk verkeersleiders zijn om in Nederland de 5.500 treinen dagelijks te kunnen laten rijden en 1,3 miljoen reizigers naar hun bestemming te krijgen.

Interne opleiding

Het huidige tekort is ongeveer zestig, zegt een woordvoerder van ProRail, maar de spoorbeheerder zoekt een veelvoud daarvan omdat er ook altijd mensen uitstromen. Ze gaan met pensioen of vertrekken naar een andere werkgever. Voordat nieuwe treinverkeersleiders bij ProRail aan de slag gaan krijgen ze eerst een interne fulltime opleiding van acht maanden. Niet iedereen haalt de eindstreep, vandaar dat de spoorbeheerder ruim mensen werft. “Het is een pittig traject”, zegt de woordvoerder. Aan de geslaagden vraagt ProRail om minimaal drie jaar in dienst te blijven.

Jaarlijks kunnen er 144 nieuwelingen opgeleid worden en ProRail streeft ernaar om de klassen gevuld te houden. Tot juli is dat in ieder geval zo, meldt de woordvoerder. Er starten maandelijks nieuwe klassen.

Stressbestendigheid, besluitvaardigheid en gevoel voor verantwoordelijkheid zijn belangrijke eisen die ProRail stelt aan de nieuwe collega’s. Jaarlijks zijn er zo’n 22.000 meldingen en 4.654 calamiteiten op het spoor en verkeersleiders hebben een belangrijke taak om ze op te lossen. De treinverkeersleiders werken verspreid over twaalf verkeersleidingsposten in Nederland. Ze werken in drieploegendiensten 24 uur per dag.

Anders werken

Het werven van nieuwe collega’s is niet de enige manier om meer lucht te krijgen bij de verkeersleiding. ProRail is ook bezig met het uitvoeren van de aanbevelingen uit een recent onderzoek van Boston Consultancy Group. Die zijn er vooral op gericht om het werk anders in te richten op de verkeersleidingsposten. ProRail hoopt dat de eerste resultaten daarvan binnenkort zichtbaar worden.

De afgelopen jaren heeft ProRail al veel inspanningen gepleegd om de krappe bezetting aan verkeersleiders weer op peil te krijgen. Zo zijn de wervings- en opleidingsbudgetten verhoogd en zijn er fors meer mensen opgeleid. Niettemin vielen er met name in de zomerperiode vorig jaar verschillende keren treinen uit vanwege een personeelstekort bij de verkeersleiding.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad OVPro.nl

Lees ook:

  • ‘Waarom werken in de spoorsector juist nu zo betekenisvol en essentieel is’
  • Rapport werkbeleving verkeersleiding ProRail: “Onvrede en onrust onder deel personeel”
  • ‘Leer-werktraject voor machinisten Arriva hopelijk opmaat naar meer’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.