Verkeersleidingspost van ProRail in Amsterdam

Rapport werkbeleving verkeersleiding ProRail: “Onvrede en onrust onder deel personeel”

Foto: ProRail

Uit een onderzoek naar de werkbeleving van treinverkeersleiders bij ProRail blijkt 63 procent van de medewerkers tevreden of zeer tevreden is. 13 procent geeft aan ontevreden te zijn, 2 procent zeer ontevreden en de overige deelnemers antwoordden neutraal. De 15 procent ontevreden medewerkers geeft aan dat de menselijke maat steeds meer naar de achtergrond lijkt te verdwijnen. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van ProRail en vakbonden FNV, CNV en VHS.

Ondanks dat meer dan de helft van de treinverkeersleiders aangeeft tevreden of zeer tevreden te zijn over de huidige werksituatie bij ProRail, blijken er ook genoeg pijnpunten te spelen op de werkvloer. Een van de conclusies die de onderzoekers optekenen in het onderzoeksrapport is dat thema’s als angst, erkenning, verschillende leefwerelden, rechtvaardigheid, onmacht en eerlijkheid de grootste impact hebben op de werkbeleving.

Sinds de afsplitsing van NS en ProRail is de focus binnen de bedrijfscultuur van de spoorbeheerder steeds meer te komen liggen op prestaties op het spoor en de structuren en processen van de organisatie, zo concludeert het onderzoek. De verdiensten van ProRail zijn sindsdien weliswaar sterk verbeterd, maar de menselijke maat lijkt daardoor steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen. Volgens het onderzoek komt daar de meeste ontevredenheid onder de medewerkers vandaan dat zo wordt ervaren als een deel daarvan (119 medewerkers=15 procent).

Vakbonden reageren op rapport

De aanleiding voor het onderzoek ontstond nadat de vakbonden FNV, CNV en VHS en ProRail gevoelens van onvrede en onrust onder een deel van de treindienstleiders signaleerden. ProRail en de vakbonden geven aan tevreden te zijn met de totstandkoming van het onderzoek en zeggen de stevige conclusies te zullen omarmen. Samen met de medewerkers willen ze gezamenlijk zoeken naar oplossingen voor de problemen.

Vakbondsbestuurder Michiel de Boer van FNV Spoor noemt het “ontluisterend” om alles met elkaar in verband te zien. Wel zegt hij blij te zijn dat alles nu opgeschreven staat in een rapport: “Dit betekent het einde aan jarenlange discussies, ontkennen van problemen, wegkijken en wegwuiven. Nu kunnen de handen uit de mouwen om samen met de medewerkers de problemen aan te pakken.”

Jerry Piqué, onderhandelaar CNV Vakmensen voegt daar nog aan toe: “We hebben er als CNV vertrouwen in dat ProRail de conclusies en aanbevelingen van dit rapport zeer serieus neemt en dat het op tafel blijft totdat de problemen zijn opgelost.” Gezina ten Hove, bestuurder VHS Railprofessionals: “Gelukkig wordt een aantal zaken nu bespreekbaar en kunnen we er echt wat aan gaan doen.”

Reactie ProRail

Hans Smits, directeur Verkeersleiding bij ProRail, geeft aan de resultaten van het onderzoeksrapport te herkennen, maar stelt ook dat er op de werkvloer “passie, trots, vakmanschap en overwegende tevredenheid” heerst. Smits noemt het een “goed fundament om te bouwen en ontwikkelen”.

Maar, Smits concludeert ook: “Ik schrik tegelijkertijd van de schaduwkant waar gevoelens van angst, onmacht, onrechtvaardigheid en buiten spel staan heersen. Ik vind het noodzakelijk dat te verbeteren. Hier ligt een opgave voor mij en iedereen in onze organisatie, we kunnen dit niet zonder elkaar.”

Het volledige onderzoeksrapport naar de werkbeleving van treinverkeersleiders is hier te downloaden. Een uitgebreid gezamenlijk statement namens de vakbonden en ProRail valt hier te lezen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “Rapport werkbeleving verkeersleiding ProRail: “Onvrede en onrust onder deel personeel””

Pat Rick|08.04.22|13:21

De ProRail-top is ontkoppeld van de rest van het bedrijf. Het is een illusie om te denken dat een piramidestructuur alles kan overzien en de juiste beslissingen kan nemen. ProRail moet zich aanpassen aan de techniek en omgeving, die steeds complexer worden. Juist een andere opzet met zelfsturende teams en een ondersteunende, luisterende directie is nodig. Maar de top blijft lekker in hun ivoren toren zitten, leidt met management rapportages. Kijk hoe drinkwaterbedrijven werken: goed en efficiënt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.