Vechtdallijnen Zwolle-Emmen, Arriva

Stewards Vechtdallijn krijgen beperkte geweldsbevoegdheid

Een deel van het toezichthoudend personeel op de Vechtdallijn krijgt een beperkte geweldsbevoegdheid. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft een verzoek van Arriva hiervoor ingewilligd. De details over in hoeverre geweld is toegestaan bij hevige incidenten worden op dit moment uitgewerkt.

Dat schrijven staatssecretarissen Steven van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) en Ankie Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) in antwoord op Kamervragen. Aanleiding daarvoor was berichtgeving over een toename van het aantal incidenten op het treintraject tussen Emmen en Zwolle. Arriva dringt vanwege die overlast al langere tijd aan op geweldsbevoegdheid voor treinstewards. Op dit moment mogen overlastgevers in het uiterste geval alleen licht worden vastgepakt.

Aanvraag deels toegekend

Arriva laat in een reactie weten uiteraard blij te zijn met de toekenning, maar wijst er wel op dat de aanvraag is gedaan voor Arriva als geheel en dus voor alle boa’s. Het ministerie heeft daarentegen besloten om een deel van het personeel bevoegdheid tot geweld te geven. Tegelijkertijd met de aanvraag ging Arriva al aan de slag met het actie ondernemen van de nodige vervolgstappen voor implementatie als toekenning er zou komen.

Er is inmiddels aan de slag gegaan met deze implementatie. “Het gaat dan om opleiden van de mensen als ook om organisatorische aanpassingen voor bijvoorbeeld de opvang en afhandeling van een situatie als mensen daadwerkelijk die bevoegdheden toepassen”, legt woordvoerder Tamara Vannuys uit. Daarbij wordt samengewerkt met instanties als toezichthouders, de politie en het Openbaar Ministerie.

Al meerdere maatregelen genomen

In het derde kwartaal van 2021 lag het aantal incidenten op de Vechtdallijn 8 procent hoger dan in het tweede kwartaal. Van de in totaal 107 incidenten in deze maanden waren er 13 zogeheten A-incidenten, waarbij sprake is van fysieke agressie die strafrechtelijk te vervolgen is. Zo werd eind oktober een machinist naar de grond gewerkt en tegen zijn hoofd getrapt. Een klein aantal medewerkers zit ziek thuis als gevolg van de incidenten.

Arriva nam al verschillende maatregelen om de overlast tegen te gaan. Zo is in elke trein een steward aanwezig – zoals conducteurs bij de vervoerder heten – en is personeel uitgerust met bodycams. Ook wordt toezichthoudend personeel ingezet voor toegangscontroles op de stations Zwolle en Emmen. Deze mix aan maatregelen bleek dus niet voldoende om het aantal incidenten omlaag te krijgen.

Van Weyenberg schrijft dat het aan de vervoerder is om ervoor te kiezen om maatregelen verder uit te breiden. “Met alle betrokken partijen wordt gesproken over welke maatregelen nog extra ingezet kunnen worden. Al zullen nooit alle incidenten kunnen worden voorkomen.”

Maatregelen financieren

Voor het doorvoeren van extra maatregelen heeft Arriva al meermaals gevraagd om een financiële bijdrage. Gelden ten aanzien van sociale veiligheid in het OV zijn onderdeel van de concessies, schrijft Broekers-Knol van Justitie en Veiligheid daarover. Voor de aanpak van overlastgevende asielzoekers is door het ministerie voor 2022 een budget van 1 miljoen beschikbaar gesteld voor het hele land, waarmee gemeenten lokaal maatregelen kunnen nemen voor onder meer overlast in het OV.

Deze regeling is bijvoorbeeld gebruikt om een pendelbus tussen Emmen en Ter Apel deels te financieren en boa’s in te zetten op de stations van de Vechtdallijn. Voor dit traject tussen Emmen en Zwolle is inmiddels bovendien eenmalig 50.000 euro beschikbaar gesteld ten behoeve van de veiligheid, omdat de drukte in de treinen afgelopen periode is toegenomen.

Ook op buslijnen tussen Emmen en Ter Apel is er eveneens al geruime tijd sprake van geweldsincidenten. Vorige week voerden buschauffeurs hier actie door drie dagen lang de bushaltes in Ter Apel over te slaan.

Dit artikel is eerder verschenen op OVPro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stewards Vechtdallijn krijgen beperkte geweldsbevoegdheid | SpoorPro.nl
Vechtdallijnen Zwolle-Emmen, Arriva

Stewards Vechtdallijn krijgen beperkte geweldsbevoegdheid

Een deel van het toezichthoudend personeel op de Vechtdallijn krijgt een beperkte geweldsbevoegdheid. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft een verzoek van Arriva hiervoor ingewilligd. De details over in hoeverre geweld is toegestaan bij hevige incidenten worden op dit moment uitgewerkt.

Dat schrijven staatssecretarissen Steven van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) en Ankie Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) in antwoord op Kamervragen. Aanleiding daarvoor was berichtgeving over een toename van het aantal incidenten op het treintraject tussen Emmen en Zwolle. Arriva dringt vanwege die overlast al langere tijd aan op geweldsbevoegdheid voor treinstewards. Op dit moment mogen overlastgevers in het uiterste geval alleen licht worden vastgepakt.

Aanvraag deels toegekend

Arriva laat in een reactie weten uiteraard blij te zijn met de toekenning, maar wijst er wel op dat de aanvraag is gedaan voor Arriva als geheel en dus voor alle boa’s. Het ministerie heeft daarentegen besloten om een deel van het personeel bevoegdheid tot geweld te geven. Tegelijkertijd met de aanvraag ging Arriva al aan de slag met het actie ondernemen van de nodige vervolgstappen voor implementatie als toekenning er zou komen.

Er is inmiddels aan de slag gegaan met deze implementatie. “Het gaat dan om opleiden van de mensen als ook om organisatorische aanpassingen voor bijvoorbeeld de opvang en afhandeling van een situatie als mensen daadwerkelijk die bevoegdheden toepassen”, legt woordvoerder Tamara Vannuys uit. Daarbij wordt samengewerkt met instanties als toezichthouders, de politie en het Openbaar Ministerie.

Al meerdere maatregelen genomen

In het derde kwartaal van 2021 lag het aantal incidenten op de Vechtdallijn 8 procent hoger dan in het tweede kwartaal. Van de in totaal 107 incidenten in deze maanden waren er 13 zogeheten A-incidenten, waarbij sprake is van fysieke agressie die strafrechtelijk te vervolgen is. Zo werd eind oktober een machinist naar de grond gewerkt en tegen zijn hoofd getrapt. Een klein aantal medewerkers zit ziek thuis als gevolg van de incidenten.

Arriva nam al verschillende maatregelen om de overlast tegen te gaan. Zo is in elke trein een steward aanwezig – zoals conducteurs bij de vervoerder heten – en is personeel uitgerust met bodycams. Ook wordt toezichthoudend personeel ingezet voor toegangscontroles op de stations Zwolle en Emmen. Deze mix aan maatregelen bleek dus niet voldoende om het aantal incidenten omlaag te krijgen.

Van Weyenberg schrijft dat het aan de vervoerder is om ervoor te kiezen om maatregelen verder uit te breiden. “Met alle betrokken partijen wordt gesproken over welke maatregelen nog extra ingezet kunnen worden. Al zullen nooit alle incidenten kunnen worden voorkomen.”

Maatregelen financieren

Voor het doorvoeren van extra maatregelen heeft Arriva al meermaals gevraagd om een financiële bijdrage. Gelden ten aanzien van sociale veiligheid in het OV zijn onderdeel van de concessies, schrijft Broekers-Knol van Justitie en Veiligheid daarover. Voor de aanpak van overlastgevende asielzoekers is door het ministerie voor 2022 een budget van 1 miljoen beschikbaar gesteld voor het hele land, waarmee gemeenten lokaal maatregelen kunnen nemen voor onder meer overlast in het OV.

Deze regeling is bijvoorbeeld gebruikt om een pendelbus tussen Emmen en Ter Apel deels te financieren en boa’s in te zetten op de stations van de Vechtdallijn. Voor dit traject tussen Emmen en Zwolle is inmiddels bovendien eenmalig 50.000 euro beschikbaar gesteld ten behoeve van de veiligheid, omdat de drukte in de treinen afgelopen periode is toegenomen.

Ook op buslijnen tussen Emmen en Ter Apel is er eveneens al geruime tijd sprake van geweldsincidenten. Vorige week voerden buschauffeurs hier actie door drie dagen lang de bushaltes in Ter Apel over te slaan.

Dit artikel is eerder verschenen op OVPro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.