OCCR, verkeersleiding, ProRail

Extra maatregelen in Utrecht om het tekort aan treindienstleiders terug te dringen

OCCR, verkeersleiding, ProRail

ProRail neemt extra maatregelen om het tekort aan treindienstleiders terug te dringen, zoals een flexpool en meer aandacht voor de werkomstandigheden. Met name in Utrecht, waar het ziekteverzuim afgelopen weken 20 procent was, wordt ingegrepen. 

Dat blijkt uit het plan van aanpak ProRail dat staatssecretaris Steven van Weyenberg met de Tweede Kamer heeft gedeeld. De personeelstekorten spelen op verschillende plekken, maar met name in Utrecht is de problematiek urgent. De afgelopen weken was er een ‘onverwacht hoog’ ziekteverzuim van 20 procent. Ook in Maastricht (13,1 procent ziekteverzuim in oktober) waren de problemen nijpend.

Extra maatregelen in Utrecht

Op de post Utrecht voert ProRail daarom extra maatregelen in. Zo komt er ‘extra dijkbewaking’ van het senior management voor arbeidsrelaties en management. Ook wordt er een pool van twintig medewerkers van andere posten of oud-medewerkers ingesteld, die tijdelijk bijspringen. Er wordt ook een extra buffer aangelegd, in plaats van mensen op ad hoc-basis te vragen.

Andere maatregelen die op alle posten gelden, zijn het verkorten van de opleidingsduur van negen naar acht maanden en toename van het aantal opleidingsplaatsen.

ProRail heeft een tekort aan treindienstleiders van ongeveer 60 fte ten opzichte van een formatie van ongeveer 650 fte. Daarnaast zijn er ook tekorten bij andere groepen, bijvoorbeeld bij decentrale verkeersleiders. Als er voor een baanvak geen treindienstleider beschikbaar is, kunnen er op dat baanvak geen treinen rijden. In totaal zijn er sinds november 2020 op 12 dagen een aantal trajecten opgeheven.

Aanpak verkeersleidingsposten ProRail
Met name in Utrecht en Maastricht was het ziekteverzuim de afgelopen tijd hoog.

12 verkeersleidingsposten

ProRail heeft 12 verkeersleidingsposten door het land. Op deze posten werken treindienstleiders en decentrale verkeersleiders. Treindienstleiders zijn opgeleid voor één of meerdere werkplekken. Vanaf een werkplek bedienen ze specifieke baanvakken. Een baanvak vraagt specifieke kennis waardoor treindienstleiders niet direct vervangbaar of uitwisselbaar zijn.

Het tekort heeft uiteenlopende oorzaken schrijft ProRail. De verkeersleidingsposten zijn al lange tijd dun bezet, dus er is niet altijd een buffer om ziekmeldingen of andere omstandigheden op te vangen. Een andere oorzaak is dat treinverkeersleider niet meer ‘een beroep voor het leven’ is. Nieuwe opgeleide werknemers, stromen soms snel weer door naar andere functies. Ook is het ziekteverzuim ‘in lijn met de trend van de pandemie in Nederland’.

Onvoldoende aandacht van het management

De rek is eruit bij veel medewerkers, omdat we al lange tijd beroep doen op hun flexibiliteit en inzet”, schrijft ProRail. “En doordat zij voelen dat het management de problemen die zij al la ge tijd hebben gesignaleerd, jarenlang onvoldoende heeft gehoord en geadresseerd.”

De focus van de aanpak van ProRail ligt nu op interventies waarmee de aantallen op orde kunnen worden gebracht. “Daarnaast hebben we ook steeds meer aandacht voor het onderliggende culturele vraagstuk: de werksfeer en arbeidsrelaties verbeteren. Daarover zijn we in gesprek met de medezeggenschap.” Ook zal er een werkbelevingsonderzoek worden uitgevoerd door Ngenious.

Bekijk hier het plan van aanpak van ProRail.

Lees ook:

Plan van aanpak ProRail

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.