Kabelstraat, NS Treinmodernisering

FNV Spoor: Basisregels corona zouden voldoende moeten zijn op de werkvloer

Het kabinet werkt aan een bredere inzet van het coronatoegangsbewijs, waaronder op de werkvloer. FNV Spoor is daar mordicus op tegen loopt alvast op de troepen vooruit door zijn leden op te roepen hun QR-code niet te laten zien als werkgevers als NS daar op termijn om vragen. “We willen geen discussie achteraf maar discussie aan de voorkant beïnvloeden”, aldus vakbondsbestuurder Henri Janssen.

De wetgeving in kwestie is er nog niet. Bovendien heeft NS kenbaar gemaakt dat ze nog niet weten of ze er überhaupt actief gebruik van zullen maken. Dat weerhoudt Janssen er niet van om de bezwaren van FNV Spoor kenbaar te maken.

“Het standpunt van de NS impliceert dat ze de ruimte houden om op termijn wel te gaan controleren”. De vervoerder heeft nog niet gereageerd op de zienswijze van FNV Spoor. Volgens Janssen dreigt een situatie te ontstaan waarin medewerkers “de toegang tot arbeid ontzegt wordt.”

Storm in een glas water?

Of het zover komt, is echter nog maar de vraag. Demissionair premier Mark Rutte liet tijdens de meest recente coronapersconferentie optekenen dat werkgevers en werknemers het onderling eens moeten worden over het wel en wee rond het coronatoegangsbewijs. Het is daarbij niet de bedoeling dat werknemers die de pas niet willen of kunnen tonen, vervolgens op non-actief gesteld worden, zei de premier.

Ook het ministerie van Sociale Zaken is duidelijk: Een werkgever mag geen verdere consequenties verbinden aan het gegeven of iemand wel of niet gevaccineerd is.

De overheid laat bovendien ruimte voor werkgevers om met alternatieven te komen voor iemand die geen QR-code wil laten zien of die geen antwoord wil geven op de vraag of hij of zij gevaccineerd is. Zo kan een werkgever thuiswerken of een aangepast rooster voorstellen.

“Als er alternatieve maatregelen mogelijk zijn en de werkgever komt met een redelijk voorstel, dan zal de werknemer dat alternatief moeten accepteren”, zo staat op de website van de Rijksoverheid.

Bekijk hier het interview met Henri Janssen (vanaf 10.42 min)

Binnen de redelijkheid

Janssen ziet op dat vlak praktische bezwaren, aangezien er in het spoor een hele keten aan mensen nodig is om de treinen te kunnen laten rijden. “Valt er iemand weg, dan loop je het risico dat het spoor stilvalt.”

Janssen wil bovenal dat er geen groepen leden tegen elkaar opgezet worden. “Er is op nu geen discussie op de werkvloer bij de NS, mede doordat het thuiswerkbeleid in de kantine op letterlijk en figuurlijk voor ruimte zorgt om voldoende afstand te houden. Zo’n bestaande maatregel, die volgens het kabinet en het RIVM tot op heden afdoende was, zouden moeten blijven toepassen. Risico’s volledig uitbannen lukt toch niet. En als je dat dan toch probeert, dan wel binnen de redelijkheid.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FNV Spoor: Basisregels corona zouden voldoende moeten zijn op de werkvloer | SpoorPro.nl
Kabelstraat, NS Treinmodernisering

FNV Spoor: Basisregels corona zouden voldoende moeten zijn op de werkvloer

Het kabinet werkt aan een bredere inzet van het coronatoegangsbewijs, waaronder op de werkvloer. FNV Spoor is daar mordicus op tegen loopt alvast op de troepen vooruit door zijn leden op te roepen hun QR-code niet te laten zien als werkgevers als NS daar op termijn om vragen. “We willen geen discussie achteraf maar discussie aan de voorkant beïnvloeden”, aldus vakbondsbestuurder Henri Janssen.

De wetgeving in kwestie is er nog niet. Bovendien heeft NS kenbaar gemaakt dat ze nog niet weten of ze er überhaupt actief gebruik van zullen maken. Dat weerhoudt Janssen er niet van om de bezwaren van FNV Spoor kenbaar te maken.

“Het standpunt van de NS impliceert dat ze de ruimte houden om op termijn wel te gaan controleren”. De vervoerder heeft nog niet gereageerd op de zienswijze van FNV Spoor. Volgens Janssen dreigt een situatie te ontstaan waarin medewerkers “de toegang tot arbeid ontzegd wordt.”

Storm in een glas water?

Of het zover komt, is echter nog maar de vraag. Demissionair premier Mark Rutte liet tijdens de meest recente coronapersconferentie optekenen dat werkgevers en werknemers het onderling eens moeten worden over het wel en wee rond het coronatoegangsbewijs. Het is daarbij niet de bedoeling dat werknemers die de pas niet willen of kunnen tonen, vervolgens op non-actief gesteld worden, zei de premier.

Ook het ministerie van Sociale Zaken is duidelijk: Een werkgever mag geen verdere consequenties verbinden aan het gegeven of iemand wel of niet gevaccineerd is.

De overheid laat bovendien ruimte voor werkgevers om met alternatieven te komen voor iemand die geen QR-code wil laten zien of die geen antwoord wil geven op de vraag of hij of zij gevaccineerd is. Zo kan een werkgever thuiswerken of een aangepast rooster voorstellen.

“Als er alternatieve maatregelen mogelijk zijn en de werkgever komt met een redelijk voorstel, dan zal de werknemer dat alternatief moeten accepteren”, zo staat op de website van de Rijksoverheid.

Bekijk hier het interview met Henri Janssen (vanaf 10.42 min)

Binnen de redelijkheid

Janssen ziet op dat vlak praktische bezwaren, aangezien er in het spoor een hele keten aan mensen nodig is om de treinen te kunnen laten rijden. “Valt er iemand weg, dan loop je het risico dat het spoor stilvalt.”

Janssen wil bovenal dat er geen groepen leden tegen elkaar opgezet worden. “Er is op nu geen discussie op de werkvloer bij de NS, mede doordat het thuiswerkbeleid in de kantine op letterlijk en figuurlijk voor ruimte zorgt om voldoende afstand te houden. Zo’n bestaande maatregel, die volgens het kabinet en het RIVM tot op heden afdoende was, zouden moeten blijven toepassen. Risico’s volledig uitbannen lukt toch niet. En als je dat dan toch probeert, dan wel binnen de redelijkheid.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.