Machinist, NS

Mobiele GSM-R moet einde maken aan rangeerproblemen met NS-treinen

Op Emplacement Roosendaal zijn volgens vakbond FNV al jaren problemen met het rangeren van NS-treinen. Gebrek aan communicatie en een te grote kloof tussen het rangeerplan en de praktijk zouden leiden tot rood sein-passages. De oplossing ligt volgens de bond in het gebruik van mobiele GSM-R communicatie-apparatuur.

Machinisten en hoofdconducteurs bij NS maken gebruik van verschillende communicatiemiddelen, maar alle veiligheidsgerelateerde communicatie tussen de machinist en de treindienstleider moet via de GSM-R worden gevoerd. Tot eind 2018 kon er in de rangeerdienst nog via de portofoon worden gecommuniceerd, maar hier is ProRail mee gestopt omdat de spoorbeheerder gesprekken wil kunnen vastleggen. De communicatie van GSM-R wordt gelogd en kan dus teruggeluisterd worden als dat nodig is.

Niet bereikbaar

Het nadeel van GSM-R is dat het nu alleen in de cabine van de trein gebruikt kan worden omdat het een ‘vaste’ installatie is. Tijdens een rangeerdienst kan de machinist als hij buiten de cabine is niet communiceren met ProRail anders dan met de gewone GSM. Daarnaast is een GSM-R set niet actief als de cabine niet bediend is.  Dus als de machinist van en naar het materieel loopt, kan deze de treindienstleider niet oproepen of zelf opgeroepen worden, en niet alarmeren of gealarmeerd worden. Verder wordt volgens FNV het meeluisteren door andere procesdeelnemers belemmerd waardoor deze informatie missen.

In Roosendaal leidt dit gebrek aan communicatie volgens FNV tot problemen doordat de op het rangeerplan gebaseerde rangeeropdrachten vaak niet aansluiten bij de praktijk. “Planmatig ingestelde rijwegen voor rangeerbewegingen worden bijvoorbeeld niet gebruikt omdat de machinist op dat moment werkzaamheden elders verricht of onderweg is naar de trein. Hierdoor worden seinen zonder overleg herroepen, soms voor de ogen van de machinist. Dit leidt tot de kans op een roodsein-passage (STS) met alle gevolgen van dien”, schrijft de vakbond.

Verschil van mening

Over de manier waarop deze problemen opgelost moeten worden verschillen bonden, de managers Service & Operatie (MSO), lokaal management en het management van de Regionale Bijsturing (RBC) van NS van mening. Het management wil zich aan het plan houden terwijl de machinisten planningsfouten zo veel mogelijk zelf  proberen op te lossen. Het nadeel van deze manier van werken is dat fouten in het rangeerplan onopgemerkt blijven bij het management.

Naast het gebruik van GSM-R handheldportofoons willen de bonden dat het rangeerplan in Roosendaal proactief op voorzienbare fouten wordt gecontroleerd en dat NS stuurt op het instellen van een werkbare procedure om deze fouten te herstellen. NS laat weten in overleg te zijn met de bonden over de werkwijze in Roosendaal. “We zoeken naar een structurele oplossing. Het proces loopt nog”, zegt woordvoerder Anita Middelkoop. “We blijven collega’s oproepen om het bij ons aan te geven als situaties voor hen niet uitvoerbaar zijn, zodat we naar de juiste oplossing kunnen zoeken.

Alleen in Roosendaal

De situatie in Roosendaal zoals die gemeld wordt door de vakbonden, speelt zich volgens NS alleen daar in Roosendaal specifiek af. Het idee voor een mobiele GSM-R van FNV is volgens de vervoerder ook besproken tijdens een overleg met de vakbonden. Op dit moment wordt onderzocht of dit tot de mogelijkheden behoort.

“De belangrijkste en meest effectieve oplossing is dat we collega’s altijd vragen om meldingen te blijven maken. Zodat we een goed en compleet beeld krijgen van de situatie en zo gezamenlijk kunnen werken naar een structurele oplossing.”

Of spoorbedrijven bereid zijn te investeren in een mobiele variant van GSM-R is de vraag. Vanaf 2025 zal GSM-R geleidelijk worden vervangen door het op 5G gebaseerde FRMCS (Future Railway Mobile Communication System). De belangrijkste leveranciers van GSM-R stoppen tegen 2030 met de ondersteuning ervan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Mobiele GSM-R moet einde maken aan rangeerproblemen met NS-treinen”

asierts|21.10.21|07:07

Wat is dit allemaal voor kolder? Portofoonverkeer niet vast kunnen leggen? Hoezo niet? En GSM-R alleen als vast toestel in de trein? Er bestaan ook mobieltjes voor GSM-R.
Het is wéér dat ultra-rabiate technoburocratische systeemautisme: systemen, regels, hokjes, stardenkers.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mobiele GSM-R moet einde maken aan rangeerproblemen met NS-treinen | SpoorPro.nl
Machinist, NS

Mobiele GSM-R moet einde maken aan rangeerproblemen met NS-treinen

Op Emplacement Roosendaal zijn volgens vakbond FNV al jaren problemen met het rangeren van NS-treinen. Gebrek aan communicatie en een te grote kloof tussen het rangeerplan en de praktijk zouden leiden tot rood sein-passages. De oplossing ligt volgens de bond in het gebruik van mobiele GSM-R communicatie-apparatuur.

Machinisten en hoofdconducteurs bij NS maken gebruik van verschillende communicatiemiddelen, maar alle veiligheidsgerelateerde communicatie tussen de machinist en de treindienstleider moet via de GSM-R worden gevoerd. Tot eind 2018 kon er in de rangeerdienst nog via de portofoon worden gecommuniceerd, maar hier is ProRail mee gestopt omdat de spoorbeheerder gesprekken wil kunnen vastleggen. De communicatie van GSM-R wordt gelogd en kan dus teruggeluisterd worden als dat nodig is.

Niet bereikbaar

Het nadeel van GSM-R is dat het nu alleen in de cabine van de trein gebruikt kan worden omdat het een ‘vaste’ installatie is. Tijdens een rangeerdienst kan de machinist als hij buiten de cabine is niet communiceren met ProRail anders dan met de gewone GSM. Daarnaast is een GSM-R set niet actief als de cabine niet bediend is.  Dus als de machinist van en naar het materieel loopt, kan deze de treindienstleider niet oproepen of zelf opgeroepen worden, en niet alarmeren of gealarmeerd worden. Verder wordt volgens FNV het meeluisteren door andere procesdeelnemers belemmerd waardoor deze informatie missen.

In Roosendaal leidt dit gebrek aan communicatie volgens FNV tot problemen doordat de op het rangeerplan gebaseerde rangeeropdrachten vaak niet aansluiten bij de praktijk. “Planmatig ingestelde rijwegen voor rangeerbewegingen worden bijvoorbeeld niet gebruikt omdat de machinist op dat moment werkzaamheden elders verricht of onderweg is naar de trein. Hierdoor worden seinen zonder overleg herroepen, soms voor de ogen van de machinist. Dit leidt tot de kans op een roodsein-passage (STS) met alle gevolgen van dien”, schrijft de vakbond.

Verschil van mening

Over de manier waarop deze problemen opgelost moeten worden verschillen bonden, de managers Service & Operatie (MSO), lokaal management en het management van de Regionale Bijsturing (RBC) van NS van mening. Het management wil zich aan het plan houden terwijl de machinisten planningsfouten zo veel mogelijk zelf  proberen op te lossen. Het nadeel van deze manier van werken is dat fouten in het rangeerplan onopgemerkt blijven bij het management.

Naast het gebruik van GSM-R handheldportofoons willen de bonden dat het rangeerplan in Roosendaal proactief op voorzienbare fouten wordt gecontroleerd en dat NS stuurt op het instellen van een werkbare procedure om deze fouten te herstellen. NS laat weten in overleg te zijn met de bonden over de werkwijze in Roosendaal. “We zoeken naar een structurele oplossing. Het proces loopt nog”, zegt woordvoerder Anita Middelkoop. “We blijven collega’s oproepen om het bij ons aan te geven als situaties voor hen niet uitvoerbaar zijn, zodat we naar de juiste oplossing kunnen zoeken.

Alleen in Roosendaal

De situatie in Roosendaal zoals die gemeld wordt door de vakbonden, speelt zich volgens NS alleen daar in Roosendaal specifiek af. Het idee voor een mobiele GSM-R van FNV is volgens de vervoerder ook besproken tijdens een overleg met de vakbonden. Op dit moment wordt onderzocht of dit tot de mogelijkheden behoort.

“De belangrijkste en meest effectieve oplossing is dat we collega’s altijd vragen om meldingen te blijven maken. Zodat we een goed en compleet beeld krijgen van de situatie en zo gezamenlijk kunnen werken naar een structurele oplossing.”

Of spoorbedrijven bereid zijn te investeren in een mobiele variant van GSM-R is de vraag. Vanaf 2025 zal GSM-R geleidelijk worden vervangen door het op 5G gebaseerde FRMCS (Future Railway Mobile Communication System). De belangrijkste leveranciers van GSM-R stoppen tegen 2030 met de ondersteuning ervan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Mobiele GSM-R moet einde maken aan rangeerproblemen met NS-treinen”

asierts|21.10.21|07:07

Wat is dit allemaal voor kolder? Portofoonverkeer niet vast kunnen leggen? Hoezo niet? En GSM-R alleen als vast toestel in de trein? Er bestaan ook mobieltjes voor GSM-R.
Het is wéér dat ultra-rabiate technoburocratische systeemautisme: systemen, regels, hokjes, stardenkers.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.