Staking DB

Ook vakbond EVG bereikt cao-akkoord met Deutsche Bahn

Na GDL heeft nu ook vakbond EVG (Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft) een cao-akkoord bereikt met  Deutsche Bahn. Dit betekent volgens de Duitse spoorvervoerder dat stakingen tot minstens februari 2023 zijn uitgesloten.

EVG, dat onder meer spoorwerkers vertegenwoordigd, spreekt over een succesvolle afsluiting van de onderhandelingen. “In diverse intensieve onderhandelingsrondes zijn we erin geslaagd de rust in het bedrijf te herstellen door afspraken te maken voor al onze collega’s. Dit heeft een splitsing voorkomen”, aldus EVG-bestuurslid Kristian Loroch. In september bereikte DB al een akkoord met machinistenvakbond GDL.

DB en EVG hebben onder meer afspraken gemaakt over coronatoeslagen. Daarbij is overeen dat DB-medewerkers dit jaar nog een toeslag van zeshonderd euro krijgen en in maart volgend jaar nog eens vijfhonderd euro.

Loonsverhoging

De cao die DB en EVG in september vorig jaar afsloten, blijft van toepassing. Naast een loonsverhoging van 1,5 procent per 1 januari 2022, omvat het akkoord een uitgebreide ontslagbescherming voor werknemers en de toezegging dat er duizenden nieuwe werknemers aan worden genomen. Het contract heeft een totale looptijd van 24 maanden tot februari 2023.

Volgens EVG is de loonsverhoging van 1,5 procent een eerste stap. “We bereiden ons nu al voor op een harde onderhandelingsronde vanaf 1 maart 2023, waarbij we duidelijke accenten gaan leggen voor onze leden”, aldus EVG-bestuurslid Kristian Loroch.

Volgens de vakbondsbestuurder zal in die ronde opnieuw het loon en de toeslagen onder de loep worden genomen. “We moeten dringend de structuren veranderen en deze aanpassen aan de huidige situatie. We zijn er al in geslaagd de eerste stappen in de lopende cao-onderhandelingen te zetten, maar die moet nog flink worden uitgebreid”, vindt hij.

Pensioenen

De kwestie van de bedrijfspensioenen is volgens EVG nog niet naar tevredenheid opgelost. “De overeenkomst die met onze werkgever is afgesloten biedt geen perspectief voor veel medewerkers die al lang bij het bedrijf werken. We zullen daarom de door de werkgever gefinancierde bedrijfspensioenregeling blijven uitbreiden om dreigende ouderdomsarmoede te kunnen voorkomen.”

Verder zijn er afspraken gemaakt over toeslagen, scholing, huisvesting en mobiliteit. Zo zijn er onder meer extra middelen vrijgemaakt voor mobiliteit van medewerkers. Ook is afgesproken om verder in gesprek te gaan over de toekomstige vormgeving van tariefstructuren.

DB-personeelsdirecteur Martin Seiler: “Deze collectieve onderhandelingsronde was buitengewoon uitdagend vanwege de economische crisis waar het bedrijf zich in begaf. Toch zijn we erin geslaagd om cao’s af te sluiten, onze waardering uit te spreken voor de medewerkers en tegelijkertijd de levensvatbaarheid van de onderneming in de toekomst veilig te stellen. Alle betrokkenen – vooral onze klanten – kunnen nu weer veilig plannen.”

Op 16 september 2021 bereikte DB een collectieve arbeidsovereenkomst met machinistenvakbond GDL. Deze  loopt tot oktober 2023. Vanwege de Unified Tariff Act (TEG) geldt er slechts één cao per bedrijf. DB onderhandelt momenteel met EVG over een branchebrede cao.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.