NS Service

Ook servicemedewerkers NS gaan woensdag staken

Naast de conducteurs op de Beneluxtrein, gaan aanstaande woensdag ook de servicemedewerkers van NS staken. Ze leggen het werk neer uit onvrede over de voorgenomen inkrimping van het aantal servicestations.

De intercity naar Brussel rijdt op woensdag alleen tussen Breda en Brussel. Reizigers vanuit Amsterdam, Den Haag, Schiphol of Rotterdam kunnen overstappen op station Breda, meldt NS. Zij kunnen hiervoor gebruikmaken van de binnenlandse treinen of de IC Direct. Zij betalen hiervoor geen toeslag. Reizigers kunnen ook gebruikmaken van de NMBS stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen. De overige internationale treinen rijden woensdag volgens dienstregeling.

Loketten dicht

Door de staking van de servicemedewerkers zullen loketten dicht zijn en zal hulp aan reizigers tot een minimum beperkt worden, zeggen de organiserende vakbonden VVMC en FNV Spoor. Volgens NS is nog niet duidelijk wat de gevolgen van deze acties is. “We informeren reizigers hierover zodra meer duidelijk is”, meldt de vervoerder op zijn website.

De stakende servicemedewerkers verzamelen zich woensdagochtend 22 september om 10.00 uur bij het Moreelsepark bij Utrecht Centraal. Volgens FNV Spoor laat NS de leden geen andere keuze. “Als we nu niet staken, dan duurt de overlast voor de reiziger niet één dag, zoals bij deze staking, maar die wordt dan permanent”, zegt Roos Rahimi van FNV.

Krimpplannen

De NS wil bij een groot aantal stations de serviceloketten opheffen en bij de overblijvende stations een deel van de service weghalen. Vakbonden FNV en VVMC stuurden de NS bijna twee weken geleden over deze krimpplannen een ultimatum, dat afgelopen donderdag afliep.

Rob de Groot, bestuurder VVMC: “De NS wil niet aan onze eisen uit het ultimatum voldoen. Het betreurt ons dat de NS het zover heeft laten komen voor zowel de medewerkers als voor de reizigers.”

Maandag kondigden de twee bonden al aan dat de conducteurs van NS Internationaal die werken op de Intercity Brussel vanaf dinsdagnacht het werk neerleggen. De conducteurs zijn boos omdat ze minder betaald krijgen dan hun collega’s die werken bij Thalys Eurostar en ICE Berlijn & Nightjet. Naast de conducteurs en servicemedewerkers dreigen de bonden ook met stakingsacties door het rijdend personeel van NS.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.