Een Intercity Direct-rijtuig op station Breda

Nederlandse conducteurs op intercity naar Brussel gaan woensdag staken

De conducteurs van NS Internationaal die werken op de Intercity Brussel leggen woensdag 22 september de hele dag het werk neer. Ze zijn boos omdat ze minder betaald krijgen dan hun collega’s die werken bij Thalys Eurostar en ICE Berlijn & Nightjet. De kans bestaat dat er die dag geen intercity rijdt tussen Amsterdam en Brussel.

De staking bij NS Internationaal start in de nacht van dinsdag op woensdag, net na middernacht. Het spoorpersoneel meldde vorige week al actie te gaan voeren, maar nog niet wanneer. Of er daadwerkelijk geen treinen gaan rijden, zoals FNV beweert, moet nog blijken. Op de internationale treinen werken ook Belgische conducteurs en of die ook het werk neerleggen is niet bekend. Ook machinisten staken niet mee.

Normaal gesproken rijdt de IC Brussel twaalf keer per dag de route Amsterdam – Brussel en vier keer per dag vanuit Den Haag HS naar Brussel, en omgekeerd.

Lagere toeslag

De conducteurs krijgen volgens vakbonden FNV en VVMC een lagere toeslag dan die gebruikelijk is als compensatie voor extra kennis van buitenlandse wet- en regelgeving. “De conducteurs van NS Internationaal hebben een veeleisend takenpakket maar krijgen daar niet naar betaald”, zegt Henri Janssen van FNV Spoor. “Wat hen extra boos maakt is dat er geen verschil in beloning is tussen de machinisten van NS Internationaal die werken op de Thalys Eurostar, ICE Berlijn & Nightjet en de Intercity naar Brussel. Waarom doet hun werkgever dat bij de conducteurs dan wel?”

Corona

Rob de Groot, bestuurder VVMC: “De onderhandelingen die in 2018 waren gestart lagen stil vanwege corona en opeens komt NS Internationaal met een eindbod dat nergens op slaat. De werkgever biedt niet alleen flink minder dan wat wij namens onze leden hebben gevraagd, de inkomensverschillen tussen de conducteurs van de Intercity Brussel met hun collega’s bij Thalys Eurostar en de ICE Berlijn & Nightjet nemen nog verder toe.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.