Duitse machinisten dreigen met staking deze zomer na mislukt cao-overleg

Een nieuwe poging om het cao-conflict tussen Deutsche Bahn en de machinistenvakbond Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer (GDL) op te lossen, is maandag in de vierde cao-onderhandelingsronde mislukt. De onderhandelingen zijn verhard en de vakbond kondigt voor deze zomer stakingen aan.

De vakbond van Duitse machinisten (GDL) kondigde na het mislukte overleg protestacties aan, zonder specifieke data te noemen. Het is zes jaar geleden dat er voor het laatst grootschalige stakingen plaatsvonden.

“We wilden onderhandelen en een akkoord bereiken, maar DB weigerde opnieuw”, zei GDL-voorzitter Claus Weselsky dinsdag. DB zei dat de GDL-onderhandelaars blijven aandringen op hun hoge eisen en dat ze op geen enkel punt bereid waren om compromissen te sluiten. DB gaf dat een er een voorstel is gedaan dat overeenkomt met de collectieve arbeidsovereenkomst van de publieke dienst voor de luchthavensector.

Looneisen

Volgens Duitse media eist de GDL voor bijna alle werknemers 4,8 procent meer loon en een coronabonus van 1.300 euro, maar stelde dit later naar beneden bij. De vakbond zou daarnaast een pakket hebben ingediend met in totaal 58 eisen. Deze omvatten een kilometervergoeding voor woon-werkverkeer tot 38 cent per kilometer, de bewaking van iedere treinbegeleider door een beveiliger, vijf dagen extra vakantiedagen vanwege corona en lokale vergoedingen. Volgens het bestuur zou het schadepakket de personeelskosten met 46 procent doen stijgen.

In september werd er een cao-pakket met de grootste vakbond, de EVG, afgesloten. Vanaf begin 2022 krijgen medewerkers 1,5 procent meer loon. Tot eind 2023 zijn geen ontslagen om operationele redenen mogelijk. DB wil een soortgelijke overeenkomst met de GDL afsluiten.

Confrontatie

Deutsche Bahn zei maandag dat de GDL “tot elke prijs streeft naar een confrontatie”, en bekritiseerde het gedrag door te zeggen dat GDL-leiders aan de onderhandelingstafel helemaal niet bereid zijn om compromissen te sluiten. DB Personeelsdirecteur Martin Seiler zei maandag: “De onderhandelingen hebben toonde aan dat de vakbondsleiders vooral bezig zijn met de confrontatie zoeken. Volgens de bestuurder schaadt dit de reiziger en DB middenin een tijd waar men wenst “om meer te reizen na de corona-lockdown”.

GDL beschuldigt het spoorbedrijf ervan de arbeidsomstandigheden van het treinpersoneel te willen verslechteren en tegengestelde verklaringen af ​​te leggen. De GDL weigerde in de afgelopen periode deel te nemen aan de onderhandelingen. Een arbitrageprocedure in het najaar, om het conflict tussen de partijen op te lossen, mislukte. Nadat het loonakkoord eind februari afliep, is de nieuwe onderhandelingsronde gestart.

Voortzetting besprekingen

Personeelsdirecteur Martin Seiler heeft maandagavond gezegd de besprekingen voort te willen zetten en vraagt de GDL de onderhandelingen te hervatten. “We willen blijven onderhandelen voor een evenwichtig en solidair arbeidsvoorwaardenpakket. Na meer dan een jaar in de pandemie te hebben gezeten, is gezond verstand nodig in plaats van stakingen”, aldus Seiler.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.